• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Jespis

Här blev det ett pass på Crosstrainern idag. Inte så spännande, men med musik i öronen så överlever jag. Maken har varit borta hela veckan och jag har ingen som kan se till barnen. Inatt kommer han dock, så jag hoppas på bra löparväder i morgon!9

• Riotflickan
    Nelia82 skrev 2012-10-12 14:49:27 följande:
    Känner igen mig jättemycket i det du skriver. Att jag egentligen inte är "lös" när jag väl sitter på toa, utan magen har ofta tjorvat några dagar gnm att jag inte kunnat göra ifrån mig alls på toaletten så när det väl sätter igång blir det problem, och oftast då efter löprundan uppenbarligen. Jag startar ju gärna dagen med havregrynsgröt (sportgryn kör jag med just nu), och börjar fundera på om det kan vara boven i dramat? När jag var i Portugal i somras åt vi ju bara vanligt vitt bröd (frallor) som man köper varje morgon på bageriet i grannhuset, och då hade jag inte alls samma magproblem förutom i samband med menstruation. I våras körde jag lite striktare kost och åt bara keso+ägg till frukost. Det kanske är ett bättre alternativ då?

Testa! Jag klarar vanliga havregryn, men inte fiberberikade. Det är vetekli i de fiberberikade och det är bland det värsta för mej.
  • Lindadjo

Inte med löpning att göra, men jag hade magknip, svullen mage, öm mage varje kväll. Sen slutade jag äta kolhydrater (Lchf) och svullna ömma magen finns inte längre. Jag säger inte att du ska börja äta Lchf, men kosten spelar in så mycket mer än man kan tro!

• Jespis

Har som höstplan att försöka bli snabbare på milen, men så kom den där dumma förkylningen i vägen... Idag blev det dock 4 km uppvärmning, 3x5x500m och 3 km nerjogg. Fick slita lite - det känns att jag varit krasslig! Nu kan det dock bara bli bättre, så jag känner mig nöjd!

• Nelia82
    Lindadjo skrev 2012-10-12 20:03:07 följande:
    Inte med löpning att göra, men jag hade magknip, svullen mage, öm mage varje kväll. Sen slutade jag äta kolhydrater (Lchf) och svullna ömma magen finns inte längre. Jag säger inte att du ska börja äta Lchf, men kosten spelar in så mycket mer än man kan tro!
    Jag har testat att dra ner på nästan alla kolhydrater, och jo visst blir magen bättre, men då har jag ingen energi att springa istället... benen dör efter 2-3 km... Sen har jag svårt att egentligen komma upp tillräckligt i matintaget överlag utan kolhydrater, är lite rädd att vågen ska dippa för mycket? Är egentligen redan på en bra vikt, bara en dallrig mage som burit två ungar som jag inte blir av med
  • Waimea

PerG: Absolut - åtta varv runt sjöjäveln mitt i stan, here I go! Har ett litet sällskap på fyra pers som jag ska springa ihop med, vi satsar på sub 3.30, tänker försöka intala mig själv att det bara är ett fint och trevligt träningspass jag ska iväg på, om än lite längre och lite snabbare än normalt.

Sprang sista lite längre passet idag, 16 km i 4.47-tempo, lätt och fint, fötterna fick bestämma. Sprang två varv runt tidigare nämnda sjö, bara för att testa pannbenet, liksom. Helt ok!

Magen, ja. Jag har sällan problem, men när det väl kniper till är det bara att vika av ut i närmsta skog. Senast det hände var i tisdags. Intressant, sedan, att stå i duschen på jobbet och betrakta mossan virvla ner i avloppet. Så är det att springa. Jag vet inte alls vad som triggar igång den, men jag har vänner som alltid har problem - och vänner som inte har det. Testa dig fram och se vad som funkar för dig. Mat i magen brukar kunna innebära toabehov. 

• Zezzan

2 dagar på Gekås = trött i benen

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Waimea
    Zezzan skrev 2012-10-14 20:23:16 följande:
    2 dagar på Gekås = trött i benen

Haha, jag hade nog varit mer trött i huvudet och haft ont i plånboken..

Var på ett sånt där lekland i lördags. Jag gillar ju rutschkanor och just här har de en jättestor uppblåsbar kana som man liksom kan hoppa halvvägs ned i och sen fara iväg snabbt, snabbt (ja, jag vet, lekland är för barn men jag tycker det är så roligt!! Det är lika på simhallar, jag bara måste hoppa om det finns ett hopptorn över tre meter). Så - jag hoppade, och missade den lilla detaljen att plastduken jag åkte på var preppad och nyrengjord. Så det gick fan så fort och jag satte i armbågarna - och blev helt skinnflådd. Två små fina brännsår på armbågarna. Suck. Dessutom spände jag nog till hela ryggen för att liksom bromsa, och det gav jordens träningsvärk i nacken.  Så kan det gå!
  • Waimea

Riotflickan: Har en kompis med IBS och hon har provat ALLT, men det som funkar för just henne är strikt LCHF-kost, annars får hon jätteont. Hon hade varit på en föreläsning av någon som kunde IBS bra och han hade förklarat för henne att hennes mage är överkänslig mot kolhydrater, enkelt sammanfattat. Är det så för dig också?

• Jespis

Tror att förkylningen äntligen är över. Sprang före frukost i morse och det var 6 lätta och sköna km - för första gången på ett tag! Puh!

Svar på tråden Löpartråden 13