• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • xmarcusx
    PerG skrev 2013-04-05 20:25:44 följande:
    Ja, det måste jag också! Uppenbarligen har intervallträningarna haft effekt på farten på kortare distanser (<10km) men nu återstår problemet att bibehålla den farten i 21km (och sedan 42km i Stockholm).

Har du några tips på bra träning för det, eller är det bara att nöta distanspass som gäller?

När jag analyserade förra årets Göteborgsvarv så var farten betydligt högre första halvan, så min största utmaning är ju att klara hålla ett högt tempo hela vägen även efter Norra Älvstranden....  
    Ett alternativ till att nöta distans kan ju vara att korta ner vilan på intervallerna, öka antalet eller längden.

Jag kommer att sikta in mig på snabbdistans och långa intervaller månaden som är kvar, blandat med några längre pass (kom precis hem från 20km). 
  • xmarcusx

Passerade för övrigt 50 mil 2013 idag.

• MissKaos

Google! Nej ett pass / vecka typ,Monns en elitsatsning gjord så.

Zezzan skrev 2013-04-05 20:58:11 följande:
    Vadå ger det mer att springa om man går på kolhydratfattigkost? Jag försöker undvika kolhydrater i vardagen. Är inte stenhård men äter inte pasta, ris, potatis eller bröd till vardags. Äter proteiner och grönsaker. Har detta någon inverkan på träningen?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Zezzan
    MissKaos skrev 2013-04-06 18:14:26 följande:
    Google! Nej ett pass / vecka typ,Monns en elitsatsning gjord så.
    Oki  
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Monstermamman

Har precis kommit hem från mitt andra långpass i livet, 13,7 km på 1h21 min. Förstår dock inte hur jag ska palla av att springa ytterligare 7 km den 18 maj ? Förstår inte heller hur jag ska kunna motivera mig till att hålla tempot?

även om rundan vår seg, tråkig (isen har inte släppt på favoritvägarna) så var det fantastiskt. Solen sken och så såg jag min första tussilago.

mannen har satt igång grillen och ungarna skottar snö från vår altan. Veg korv står på lunchmenyn idag.

• Zezzan

Vet ni om det är stor skillnad mellan Lunarfly och Lunarglide? Mina första springskor var ett par nike lunarfly. Alla andra jag köpt efteråt har inte alls fungerat lika bra. Adidas supernova = jag får blåsor om jag springer längre än 5km. Nike pegasus= får helt sjukt ont i benhinnorna efter ca 1km. 
    Mina lunarfly ser inte fina ut längre och dem har ett hål som växer sig större och större uppe på ena foten därför behövs verkligen nya
     När jag letar nu så ser jag lunarglide överallt men inte lunarfly. 

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Monstermamman

Ni som sprungit länge hur lång tid tar det att springa in ett par nya skor? Hade behövt köpa ett par mer asfalt skor men får aldrig tid att göra det.

• Zezzan

Jag sprang 20km i mina pegasus innan jag fick råont av dem. Nu klarar jag knappt 1 km i dem

• PerG
    Monstermamman skrev 2013-04-07 18:35:14 följande:
    Ni som sprungit länge hur lång tid tar det att springa in ett par nya skor? Hade behövt köpa ett par mer asfalt skor men får aldrig tid att göra det.
    Det är nog väldigt individuellt både vad gäller löpare och sko! ;).. 

Men om det handlar om att du ska springa ett specifikt lopp och vill vara säker på att skon funkar så skulle jag ta till nånstans runt 2-3 veckor för att springa in innan.. 

Annars är det inte fel att ha flera olika par att växla mellan! 
  • Monstermamman
    PerG skrev 2013-04-07 20:46:37 följande:
    Det är nog väldigt individuellt både vad gäller löpare och sko! ;)..  Men om det handlar om att du ska springa ett specifikt lopp och vill vara säker på att skon funkar så skulle jag ta till nånstans runt 2-3 veckor för att springa in innan..  Annars är det inte fel att ha flera olika par att växla mellan! 

Flera skor att växla mellan, då skulle ju jag vara an seriös löpare:)

gillar mina skor men de är inte 100. Har fobi mot löpband, helt övertygad om att ramla av och åka in i väggen. Kan liksom se det framför mig. När jag köpte mina skor för ett år sedan när ag började springa igen. Tror inte de är anpassade för asfalt. Hur vet man sånt förresten?
Svar på tråden Löpartråden 13