• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Zezzan
    Monstermamman skrev 2013-04-07 21:26:22 följande:

Flera skor att växla mellan, då skulle ju jag vara an seriös löpare:)

gillar mina skor men de är inte 100. Har fobi mot löpband, helt övertygad om att ramla av och åka in i väggen. Kan liksom se det framför mig. När jag köpte mina skor för ett år sedan när ag började springa igen. Tror inte de är anpassade för asfalt. Hur vet man sånt förresten?
    Om dem fungerar för dig att springa i utan att du får ont och problem så hade nog inte jag brytt mig om ifall dem var för asfalt eller ej  

Vilka har du nu? jag har super problem att hitta skor som passar bra för mig 
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Monstermamman

Har ett par 1 år gamla asics. Ingen aning om modell. Känns inte helt ok att springa långa pass på asfalt med dem.
    tycker att mina ör lite "fladdriga" och lite stora, svara att dra åt ordentligt utan att blir för hårt. Är det stor skillnad mellan olika typer av skor, lättvikt, terräng, etc?

måste man springa på band när man provar ut skor? Eller funkar det ok utan?

• Zezzan

Nej du måste inte springa på band men det kan vara bra så dem ser ditt löpsteg. Men det har ju inte blivit rätt för mig ändå
    Mina första skor kollade dem bara mina fötter och det är de skorna som passat och fungerat absolut bäst för mig

• Monstermamman

Blir nog ett besök i sportaffären på tisdag!

En dum fråga kanske men det här med kläder, äger ett par långa tights och en jacka samt många tshirts. Men inser att jag måste shoppa mer kläder inför loppet (gbg varvet) .Men brukar det funka med halvlånga byxor eller ska man ha shorts? Linne?

• Calle
    Monstermamman skrev 2013-04-07 22:28:01 följande:

En dum fråga kanske men det här med kläder, äger ett par långa tights och en jacka samt många tshirts. Men inser att jag måste shoppa mer kläder inför loppet (gbg varvet) .Men brukar det funka med halvlånga byxor eller ska man ha shorts? Linne?

Beror väl på vad det blir för väder. Men rent generellt blir man väldigt varm under ett så långt lopp. Jag kommer förmodligen springa i shorts och t-shirt, men tar nog med några olika alternativ.
  • PerG
    Monstermamman skrev 2013-04-07 22:28:01 följande:

Ja, som Calle säger beror det på! ... 2010 var det sjukt varmt (25-30 grader och sol) och många kollapsade under loppet pga värmen (vätskebrist) så då hade ett par halvlånga byxor nog varit alldeles för varmt!

Allt beror ju också på hur snabbt man springer (ansträningsnivån då och hur mycket värme man producerar) men jag brukar börja med shorts runt 14-15 grader nånstans, så jag hade nog rekommenderat dig att skaffa ett par shorts!  
  • PerG

... ska tillägga att 4:e juni 2012, som ju är senare än varvet, var det sjukt kallt i Stockholm när jag (och Waimea med fler) sprang Stockholm Marathon med ca +4 grader, konstant regn och 10m/s vind med uppemot 20m/s i byarna... 

... så man kan aldrig veta vad det blir för väder och hur man ska klä sig förrän tidigast några dagar före loppet... ;)

• Monstermamman
    PerG skrev 2013-04-07 22:47:10 följande:
    Ja, som Calle säger beror det på! ... 2010 var det sjukt varmt (25-30 grader och sol) och många kollapsade under loppet pga värmen (vätskebrist) så då hade ett par halvlånga byxor nog varit alldeles för varmt! Allt beror ju också på hur snabbt man springer (ansträningsnivån då och hur mycket värme man producerar) men jag brukar börja med shorts runt 14-15 grader nånstans, så jag hade nog rekommenderat dig att skaffa ett par shorts!  

Finns få kläder jag undviker över allt annat, shorts är ett av dem. Kanske dag att ta itu med lite fobier! Borde väl finnas några shorts som passar en tvåbarnsmorsa utan att se allt för tokiga ut.
  • PerG
    Monstermamman skrev 2013-04-07 22:57:32 följande:

Finns få kläder jag undviker över allt annat, shorts är ett av dem. Kanske dag att ta itu med lite fobier! Borde väl finnas några shorts som passar en tvåbarnsmorsa utan att se allt för tokiga ut.
    Vad är det som känns jobbigt? Det finns ju många olika modeller av löparshorts. Allt från halvlånga, korta med "inbyggda" tights, osv... 

Jag hade "tightsfobi" när jag började cykla racer och springa mer seriöst men kom sedan över den fobin när jag insåg att alla andra såg "lika töntiga" ut... ;)
  • Calle
    Monstermamman skrev 2013-04-07 22:57:32 följande:

Fast korta tights kan funka lika bra som shorts. Om du har mindre fobi mot tights? Annars är det väl lite samma med löparkläder som med löparskor; bäst att ha testat dem en del innan lopp så de inte visar sig vara obekväma och kanske skaver.
Svar på tråden Löpartråden 13