Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Funderar på det här med gps. Har ju inte sprungit så länge men är helt tokig i att mäta allt på alla olika sätt. Kör nu med runkeeper och den håller koll på snittider men är helt kass när det gäller aktuellt tempo. När jag kutar på som bara den så säger den 8 min/km och när jag lunkar lite lugnt så säger den 3 min/km (hahahaha inte ens i mina vildaste fantasier). Är en gps-klocka bättre på att visa aktuell hastighet? Min man säger att det inte kan vara ngn skillnad på gps-funktionen på en mobil och en klocka...... vad säger ni?
Ska väl tillägga att jag alltid har träd runtomkring när jag springer...om det skulle försvåra signalerna på ngt vis. Känns ju onödigt att köpa en dyr gps-klocka och inte få ngn nytta av den.
Målet med aktuell hastighet är ju att kunna hålla jämnt tempo samt att få en känsla för hur snabbt olika hastigheter är.
När jag började springa använde jag Runkeeper. Efter att den flera gånger sagt att jag sprungit 5 km när jag egentligen sprungit 1 km så ledsnade jag. Bytte till endomondo som fungerade mycket bättre. Denna mätningar stämde mer överens med verkligheten. Garmin köpte jag för att fp veta tiderna när jag sprang intervaller och jag har aldrig ångrat mig. När jag är hos mamma och pappa springer jag i skogen och Garmin klarar det
så jag säger JA till gpsklocka om du lixom jag gillar siffror, tabeller och sånt
Sen jag sprungit 272,24 km på 37 minuter och fick grattismejl från RunKeeper för att jag slagit mitt eget rekord kan jag aldrig mer lita på den appen... Brände bara 711 kcal, så jag måste ju vara en mirakelmänniska?!
Mina klockor (Garmin FR 305 och 610) tycker jag är rätt bra på att visa rätt aktuell hastighet.
Att telefonen visar konstiga värden kan bero på flera faktorer. En del telefoner har positionering med hjälp av trådlösa nät (iphone) och via mobilmaster. Det ger en "snabbare" positionering men i vissa fall en "hoppigare" positionering. Jag har sett det fenomenet för kollegor som sprungit med iphone att farten och rutten hoppar upp och ner när man tittar på det i datorn efteråt trots att de sprungit brevid mig och min klocka har registrerat en jämn fart.
Annars tycker jag den största fördelen med en klocka jämfört med telefonen är smidigheten! Den är mycket behändigare och smidigare än en telefon på armen. Och sen är batteritiden bättre (8-10 timmar) jämfört med telefonen vilket jag behöver för Marathon, Vasalopp och andra längre aktiviteter...
Min fru körde runkeeper förr och hon fick samma fenomen ibland. Jag tror den har lite bråttom och använder senast kända position i starten och det kan ju ha varit lååååångt därifrån och när den sen hittar rätt position så får man vips ett par hundra kilometer på nån sekund typ... ;).. Har inte sett det fenomenet med Endomondo...
Jespis shot du år helt sjukt snabb
jag som var så stolt över mina 5 km på 5min
Min Runkeeper har faktiskt aldrig hoppat sådär konstigt, den brukar vara rätt pålitlig. Har en HTC One S, om det är någon skillnad beroende på vad för mobil man har....
Jag brukar ha koll på snitthastigheten och få ett ungefärligt hum om hur jag ligger. Springer mest efter känsla jag