• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • PerG

Välkommen! Ja, det är ju ett par hundra sidor att läsa ikapp.. ;)

I år har det mesta lossnat för mig så nu springer jag 5km på ca 20:15. Har tidigare legat runt 21-22 min och åren innan dess 25-30min när jag började springa för typ 6-7 år sedan.

Jag har tyvärr inte kommit upp i den löpmängd jag skulle vilja utan snittar väl på två pass/vecka och oftast då ett intervallpass, ett milpass och ibland något kortare eller längre..;).. Snittar väl runt 2 mil i veckan ungefär..

I övrigt blir det styrketräning ca en gång i veckan och så cyklar jag till/från jobbet (ca 1.5 mil/dag).. Innebandyn ligger tyvärr på is, annars var den en gång/vecka...

Svansjön skrev 2013-06-04 14:29:46 följande:
    Hittade denna tråden nu och vill gärna vara med. Har dock inte läst igenom den :) Får jag fråga vad ni springer 5 km på?

Hur ofta springer ni och hur långt brukar ni springa? Vad blir totala km/vecka. Kompletterat ni med annan träning?

• xmarcusx
    Svansjön skrev 2013-06-04 20:13:32 följande:
    Oj, vad snabb du är. Duktig du är. Tror aldrig jag skulle klara 5km på 20 min. 
    Men det kan ju bli ett mål =)
    Jag har spelat fotboll i 16 år innan jag drog mitt korsband. Saknar den tiden! 
    Fotboll är den roligaste formen av träning, helt klart.
  • Zezzan

Jag spelade fotboll i min ungdom. Tvingades vara med på en match i slutet av sommaren då det saknades folk i min systers lag när vi var hemma på besök. Fy 17 vad jobbigt det är. Trodde jag skulle dö. Att springa HM var mycket skönare

• Daniel 723
    lcln skrev 2013-06-04 19:59:01 följande:
    Blev en tur i regnvädret. Blött men svalt och skönt. Tiden på 5 km gick från 28:20 till 26:00: Jag tror jag gillar regnväder ....
  • Zezzan

Lite intervaller på morgonen innan frukost  
    Körde 40 sek med 1.5min vila upprepa 10 gånger. Allt är bättre än inget. Kändes att det var innan frukost. Fick dock lite draghjälp av några 8 åringar som var ute och hade skolgympa och sprang 100 meters lopp mot varandra  på samma gångväg som jag sprang  

• millan darling
    Zezzan skrev 2013-06-04 22:18:42 följande:
    Jag spelade fotboll i min ungdom. Tvingades vara med på en match i slutet av sommaren då det saknades folk i min systers lag när vi var hemma på besök. Fy 17 vad jobbigt det är. Trodde jag skulle dö. Att springa HM var mycket skönare

Känner igen det! Jag gjorde några inhopp i ett korplag förra året och fy fasen vad jag hade ont efteråt. Det var egentligen inte en mixserie =P

En annan mer löprelaterad sak. Jag har sett rätt många löpare som har någon form av handskar på fötterna istället för vanliga skor. Även några killar på mitt gym har sådana. Någon som vet vad de är bra för?
  • Zezzan
    millan darling skrev 2013-06-05 12:43:02 följande:

Känner igen det! Jag gjorde några inhopp i ett korplag förra året och fy fasen vad jag hade ont efteråt. Det var egentligen inte en mixserie =P

En annan mer löprelaterad sak. Jag har sett rätt många löpare som har någon form av handskar på fötterna istället för vanliga skor. Även några killar på mitt gym har sådana. Någon som vet vad de är bra för?
    Barfotaskor?
  • Zezzan
    millan darling skrev 2013-06-05 12:43:02 följande:

Och ja haha jag kunde inte gå på flera dagar. Låren var verkligen helt döda. men kul var det
  • Wiem

Nån här (tror det var PerG?) tipsade om en app som var bra, C25K, använder ni den? har inte kommit igång än (varken med appen eller från pausen i mitt springande) Behöver nån sån sporre som en app som jagar mig... eller har nån nåt annat tips? Just nu är latmasken i mig tyvärr dominant. Usch inte bra :(

• Zezzan
    Wiem skrev 2013-06-05 15:25:46 följande:
    Nån här (tror det var PerG?) tipsade om en app som var bra, C25K, använder ni den? har inte kommit igång än (varken med appen eller från pausen i mitt springande) Behöver nån sån sporre som en app som jagar mig... eller har nån nåt annat tips? Just nu är latmasken i mig tyvärr dominant. Usch inte bra :(
    Har aldrig använt den appen själv men hört massa bra om den. Eller iallafall om det träningsprogrammet. 

Svar på tråden Löpartråden 13