• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • anyXX
    Ernst Hugo skrev 2013-06-07 20:43:01 följande:
    9,2km på 53 min  i en nästan folktom Pildammspark
    Postbanken, postbanken, pooostbanken....

Bra jobbat :) snart har du milen! Hehe snygg samling per, själv har jag bara ett par löpskor än så länge... Blev lite sugen på ett par nya nu :)
    flicka 2008 & pojke 2010
  • anyXX

Damn it, mina citat.... Sker bra jobbat Ernst Hugo, snart är du uppe i milen! Och snygga skor per... Blir sugen på ett par nya jag med :)

flicka 2008 & pojke 2010
  • Daniel 723
    PerG skrev 2013-06-07 22:25:25 följande:
    Haha.. Nu är jag officiellt en skonörd! Måste bara dela med mig av min "skogarderob"... ;)...

Fick hem mina nya Kinvara 4 idag! Kändes finfina och kanske något skönare känsla än 3:orna även om det inte är jättestor skillnad (skillnaden kanske främst har med att mina 3:or är slitna). Jag börjar låta som min fru (som väl har över 40 par skor) när jag "försvarar" varje par med att de har olika syften och sammanhang (precis som hennes högklackade, lågklackade, bruna, svarta, vita, sandaler, stövlar etc som alla fyller en mycket viktig funktion eller behövs för att färgmatcha olika kläder.. haha)... 

Från vänster till höger uppifrån och ner:
    Saucony Kinvara 3 (mängdskor), Saycony Kinvara 4 (mängdskor), Saucony Gridtype A5 (superlätta raceskor)
    Icebug Acceleritas3 (terrängskor), Icebug Anima BuGrip (trail/vinterskor)

(Det finns dessutom två par till, men de är i princip avställda.. ;)

Har du testat att springa i sandaler? Har provat lite och det är en helt annan känsla. Du som gillar dessa typer av skor måste testa!
  • PerG
    Ernst Hugo skrev 2013-06-07 22:32:57 följande:

Ser ut att vara skor för väldigt neutralt steg och ganska låg häl
    Jepp, alla skorna är för neutralt steg..  Och jag hade det senast jag sprang på löpband med inspelning iaf..

Häldroppet är mellan 4mm på alla skorna förutom Anima som är 8mm har jag för mig, men det är ändå bara Gridtype A5 och Acceleritas3 som är "odämpade" så mina skor är inte så extrema egentligen tycker jag..  

Gridtype är rätt slitsamma att springa i så de har jag bara för kortare lopp upp till 10km (provade på Göteborgsvarvet men det var inget skönt... kanske främst pga värmen och att jag blev trött och då blev det nog fel med de skorna).
  • PerG
    Daniel 723 skrev 2013-06-07 22:56:40 följande:
    Har du testat att springa i sandaler? Har provat lite och det är en helt annan känsla. Du som gillar dessa typer av skor måste testa!
    Sandaler? Menar du vanliga "tofflor" typ, eller sandaler gjorda för att springa i?

Mina Gridtype A5 är i princip som ett par sandaler faktiskt. De känns lite som "sockiplast" med en lite tjockare sula bara (de är så lätta att man knappt känner dem när man springer)... Älskar dessa skor, men mina fötter och vader klarar nog inte av dem för längre sträckor ännu tyvärr... ;(... Men alla mina rekord på 5km och 10km har sprungits i dessa! ;)
  • Ernst Hugo
    PerG skrev 2013-06-07 23:13:03 följande:
    Jepp, alla skorna är för neutralt steg..  Och jag hade det senast jag sprang på löpband med inspelning iaf..

Häldroppet är mellan 4mm på alla skorna förutom Anima som är 8mm har jag för mig, men det är ändå bara Gridtype A5 och Acceleritas3 som är "odämpade" så mina skor är inte så extrema egentligen tycker jag..  

Gridtype är rätt slitsamma att springa i så de har jag bara för kortare lopp upp till 10km (provade på Göteborgsvarvet men det var inget skönt... kanske främst pga värmen och att jag blev trött och då blev det nog fel med de skorna).

Gött med lite olika {#emotions_dlg.flower}
  • Nelia82
    PerG skrev 2013-06-07 22:25:25 följande:
    Haha.. Nu är jag officiellt en skonörd! Måste bara dela med mig av min "skogarderob"... ;)...

Fick hem mina nya Kinvara 4 idag! Kändes finfina och kanske något skönare känsla än 3:orna även om det inte är jättestor skillnad (skillnaden kanske främst har med att mina 3:or är slitna). Jag börjar låta som min fru (som väl har över 40 par skor) när jag "försvarar" varje par med att de har olika syften och sammanhang (precis som hennes högklackade, lågklackade, bruna, svarta, vita, sandaler, stövlar etc som alla fyller en mycket viktig funktion eller behövs för att färgmatcha olika kläder.. haha)... 

Från vänster till höger uppifrån och ner:
    Saucony Kinvara 3 (mängdskor), Saycony Kinvara 4 (mängdskor), Saucony Gridtype A5 (superlätta raceskor)
    Icebug Acceleritas3 (terrängskor), Icebug Anima BuGrip (trail/vinterskor)

(Det finns dessutom två par till, men de är i princip avställda.. ;)

Haha, ja jag kan ju då hålla med din fru där
  • PerG
    Ernst Hugo skrev 2013-06-07 20:43:01 följande:
    9,2km på 53 min Solig i en nästan folktom Pildammspark
    Bra jobbat! Du kommer nog klara under 55min utan problem nästa helg! 

Kör du med GPS-klocka? Jag brukar ofta använda GPS-klockan som stöd för att nå mina mål så att jag hela tiden har koll på om jag ligger över/under tempot jag vill hålla. På så sätt kan man hitta ett bra tempo tidigt i loppet så man inte tar ut sig för hårt från start, eller tvärtom går ut för långsamt så man inte hinner springa ikapp det på slutet.
  • Ernst Hugo
    PerG skrev 2013-06-07 23:21:34 följande:
    Bra jobbat! Du kommer nog klara under 55min utan problem nästa helg! 

Kör du med GPS-klocka? Jag brukar ofta använda GPS-klockan som stöd för att nå mina mål så att jag hela tiden har koll på om jag ligger över/under tempot jag vill hålla. På så sätt kan man hitta ett bra tempo tidigt i loppet så man inte tar ut sig för hårt från start, eller tvärtom går ut för långsamt så man inte hinner springa ikapp det på slutet.

Jag kör med väggklockan i hallen
  • PerG

Den är lite svår att springa med kanske... ;)

Ernst Hugo skrev 2013-06-07 23:45:16 följande:
    Jag kör med väggklockan i hallen

Svar på tråden Löpartråden 13