• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • millan darling
    Nelia82 skrev 2013-06-04 07:20:05 följande:
    En fråga till ni som löptränat länge. Vad tränar ni mer utöver löpning? Jag måste få in mer styrketräning i min träning, men frågan är hur mycket man behöver? Har fått hem Olgas bok nu i hopp om att stärka mage, bål och rygg åtminstone (främst eftersom jag ändå fött två barn), men frågan är hur mycket styrketräning jag kan klämma in i löptränandet...? Jag tycker det är för lite "schemalagd styrketräning" på träningsprogrammen för löpning.

Förutom löpning tränar jag pass, gym och spelar tennis också. Jag tävlar inte längre utan håller igång för att hålla mig i form. Funderar lite på att anmäla mig till något lopp men tror inte jag har tillräckligt med disciplin för att träna seriöst.
  • millan darling
    Svansjön skrev 2013-06-04 14:29:46 följande:
    Hittade denna tråden nu och vill gärna vara med. Har dock inte läst igenom den :) Får jag fråga vad ni springer 5 km på? Hur ofta springer ni och hur långt brukar ni springa? Vad blir totala km/vecka. Kompletterat ni med annan träning?

Jag springer 5 km på 25 minuter och milen på lite under en timme faktiskt. Springer en till två gånger i veckan förutom på vintern. Så totalt blir det typ 10-20 km i veckan.
  • xmarcusx
    Svansjön skrev 2013-06-04 14:29:46 följande:
    Hittade denna tråden nu och vill gärna vara med. Har dock inte läst igenom den :) Får jag fråga vad ni springer 5 km på?
    Hur ofta springer ni och hur långt brukar ni springa? Vad blir totala km/vecka. Kompletterat ni med annan träning?
    Jag gör 5k på cirka 20:15-20:20. Jag springer tre gånger i veckan men spelar också innebandy en gång och fotboll en till två gånger. Ibland cyklar jag lite och då och då spelar jag tennis. 

I år ligger jag på 3,6 mil i veckan i snitt, när det är snö och kallt ute blir det generellt fler kilometer medan jag nu under de varma månaderna springer kortare och snabbare. 
  • anyXX
    Svansjön skrev 2013-06-04 16:16:18 följande:
    Tycker du håller en bra nivå. Jag har opererat foten och haft gips sen januari. Inte sprungit sen december. Började smått för 2-3 veckor sen. Nu springer jag ca 2-2,5 mil i veckan. Har mest blivit 5 km slingor då foten fortfarande värker. Första passet blev på ca 28 min men igår sprang jag på 24:10 5km. Höll på att dö :) Nästa helg ska jag springa Malmömilen. Innan skadan sprang jag 3-5 mil/vecka. Max 2 mil/runda. Tog milen på 47 då. Under gips tiden har jag kört pilates. Köpte en matta och körde hemma. Superbra för bål. Kör på youtube "poppilates", hon är duktig och passen intensiva. Kör då 3-4 pass/gång.

Kul jag ska också springa malmömilen! Springer 5 km på 25-30 min. Beror lite på dagsformen och banan naturligtvis. Mitt personbästa på milen är 54.13 så springer jag under 55 min på malmömilen blir jag nöjd :) springer runt 15 km i veckan, fördelat på två pass.
    Nelia82 skrev 2013-06-04 07:20:05 följande:
    En fråga till ni som löptränat länge. Vad tränar ni mer utöver löpning? Jag måste få in mer styrketräning i min träning, men frågan är hur mycket man behöver? Har fått hem Olgas bok nu i hopp om att stärka mage, bål och rygg åtminstone (främst eftersom jag ändå fött två barn), men frågan är hur mycket styrketräning jag kan klämma in i löptränandet...? Jag tycker det är för lite "schemalagd styrketräning" på träningsprogrammen för löpning.

Jag styrketränar inte men känner att jag definitivt borde göra det, satsar på att komma igång med bodypump el liknande till hösten.
    flicka 2008 & pojke 2010
  • lcln

Blev en tur i regnvädret. Blött men svalt och skönt. Tiden på 5 km gick från 28:20 till 26:00: Jag tror jag gillar regnväder ....

• Zezzan

Heja heja vad duktiga ni är nu. Många verkar ha flyt i träningen. Hoppas jag oxå får igång mitt flyt snart. 

• Svansjön
    anyXX skrev 2013-06-04 19:26:58 följande:

Kul jag ska också springa malmömilen! Springer 5 km på 25-30 min. Beror lite på dagsformen och banan naturligtvis. Mitt personbästa på milen är 54.13 så springer jag under 55 min på malmömilen blir jag nöjd :) springer runt 15 km i veckan, fördelat på två pass.
    Jag styrketränar inte men känner att jag definitivt borde göra det, satsar på att komma igång med bodypump el liknande till hösten.
    Jag hoppas jag hamnar på 55 på milen. Antar att det kan dra ut på tiden i början med tanke på köbildning. Men det är ju mest en kul grej och jag startar ganska sent. Tror jag anmälde mig till 55-60 gruppen =) Så tiden struntar jag i då, satsar på att bara ta mig runt. Hoppas på vindstilla med tanke på att man ska bort till västra hamnen =)

Tog mig runt på 5:an nu och sprang på 24 med en del vindmotstånd, så jag är nöjd! 
  • Svansjön
    xmarcusx skrev 2013-06-04 17:56:03 följande:
    Jag gör 5k på cirka 20:15-20:20. Jag springer tre gånger i veckan men spelar också innebandy en gång och fotboll en till två gånger. Ibland cyklar jag lite och då och då spelar jag tennis. 

I år ligger jag på 3,6 mil i veckan i snitt, när det är snö och kallt ute blir det generellt fler kilometer medan jag nu under de varma månaderna springer kortare och snabbare. 
    Oj, vad snabb du är. Duktig du är. Tror aldrig jag skulle klara 5km på 20 min. 
    Men det kan ju bli ett mål =)
    Jag har spelat fotboll i 16 år innan jag drog mitt korsband. Saknar den tiden! 
  • Zezzan
    Svansjön skrev 2013-06-04 20:12:12 följande:
    Jag hoppas jag hamnar på 55 på milen. Antar att det kan dra ut på tiden i början med tanke på köbildning. Men det är ju mest en kul grej och jag startar ganska sent. Tror jag anmälde mig till 55-60 gruppen =) Så tiden struntar jag i då, satsar på att bara ta mig runt. Hoppas på vindstilla med tanke på att man ska bort till västra hamnen =)

Tog mig runt på 5:an nu och sprang på 24 med en del vindmotstånd, så jag är nöjd! 
    Du borde klara 55 på milen. Förra sommaren sprang jag 25.18 (tävling) på 5km och så 55.44 (träning ensam) på milen under någon veckas tid.  Det är mina bästa tider.  
Svar på tråden Löpartråden 13