• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Gaby 01

Waimea: Grattis, vad roligt det där lät! Och riktigt bra jobbat!

Det har varit några mindre roliga dagar träningsmässigt med smärtstillande för att kunna överhuvudtaget gå men nu så känns det som om det börjar släppa. Knät är rörligare och går att stödja på. Alldeles lagom till kommande handbollsträning imorgon Imorgon SKA jag värma upp ordentligt med en löptur innan och stretch.

Är det någon mer som lättare går upp i vikt (fettmässigt) när ni tränar hårt? Jag har märkt att kroppen gärna samlar på sig lite reserver på magen nu, medan när jag höll mig ifrån löpträning så kunde jag inte gå upp alls i vikt. Eller så kanske jag bara äter fel nu och liiiite mer.

• stenfalk

Vad duktiga alla är. Heja!

I helgen blev det ingen träning alls för mig, mer än två rundor frisbeegolf, där den ena slutade med att vi fick leta efter en frisbee i över 45 minuter. När vi precis hade gett upp hittade vi den, fastnad i en gren precis där vi tyckte att den borde vara. Suck.

Kom i alla fall ut på min cykeltur i fredags. Var så nöjd med att det blåste motvind på utvägen för en gång skull. Jag börjar de flesta av mina rundor öster ut och har ju då ofttast medvind i början och motvind hem.  Det var ganska kämpigt i motvinden och hela rundan fantiserade jag om den där sköna medvindssträckan på vägen tillbaka. Me när jag kommer fram dit så har ju vinden naturligtvis vänt till det "normala" så det blev motvind även där. Då tappade jag sugen kan jag säga. 43 kilometer i motvind och ett tempo som inte direkt är mycket att hänga i kulgranen blev det.

Nu har jag varit ute på en kort morgonjogg i mina nya skor. Kändes ok. 3,5 kilometer och faktiskt inga känningar någonstans. Regn och riktigt ruggigt väder dock. Känns smått symboliskt att det är sånt här väder när skolan börjar. Stämmer precis överens med min sinnesstämning över att vara tillbaka.

Gaby: Det är jättelätt att man går upp i vikt när man konditionstränar mycket. Hungern ökar oftast betydligt mer än för att bara kompensera de extra kalorier man gör av med. Man får passa sig lite där om man vill hålla vikten eller gå ner. 

• Gaby 01

Stenfalk: Jag misstänkte nästan det gällande vikten! Rackarns! Men samtidigt helt okej, det är ju snart vinter och med ett extra lager kanske det är lättare att hålla värmen Får ju försöka se ngt positivt med det hela.

Vilken motig cykeltur det där blev! Men nu har du ju gjort den och nästa gång kommer du ha medvind åt bägge hållen

Ruggigt väder kan jag verkligen hålla med om. Och jag behöver lite tips! Jag har aldrig sprungit så här pass seriöst tidigare och är helt ovan med dessa temperaturer och väderleksförhållanden. Förr om åren så har jag ju suttit inne med en kopp the istället för att ta mig en tur.
    Vad behöver man klädesmässigt, jag är ganska så frusen? Jag har mest träningscollegetröjor men det blir lite tungt när de blir svettiga.

• Knugen2010
    Gaby 01 skrev 2010-08-29 20:49:07 följande:
    Waimea: Grattis, vad roligt det där lät! Och riktigt bra jobbat!

Det har varit några mindre roliga dagar träningsmässigt med smärtstillande för att kunna överhuvudtaget gå men nu så känns det som om det börjar släppa. Knät är rörligare och går att stödja på. Alldeles lagom till kommande handbollsträning imorgon Imorgon SKA jag värma upp ordentligt med en löptur innan och stretch.

Är det någon mer som lättare går upp i vikt (fettmässigt) när ni tränar hårt? Jag har märkt att kroppen gärna samlar på sig lite reserver på magen nu, medan när jag höll mig ifrån löpträning så kunde jag inte gå upp alls i vikt. Eller så kanske jag bara äter fel nu och liiiite mer.
    Angående vikten: Beror inte det på att du kanske äter mer när du tränar?
  • Gaby 01
    Knugen2010 skrev 2010-08-30 11:33:31 följande:
    Angående vikten: Beror inte det på att du kanske äter mer när du tränar?
    Säkerligen och sedan kanske åldern börjar spela in. Har tidigare kunnat äta i stort sett hur mycket och vad jag velat utan att det hänt speciellt mycket. Det gör inte så mycket, men kanske får se upp som sagt så man inte blir tung för löpning. Det är inga mängder men det finns där
  • rövardotter73

Grattis Waimea, vad du är duktig

Gaby01; jag ahr också lite problem att gå ner i vikt när jag börjar löpträna. Oftast hänger mina mer intensiva träningsperioder samman med någon form av viktnoja och det som brukar hända är att jag går upp i början och om jag bara håller i så brukar det vända och kilona försvinna sakteliga. Jag har nu lärt mig att känna efter på kläderna istället vilket är mer positivt då jag trots att jag går upp ändå drar ihop mig.

I helgen blev det totalt noll vad gäller träning för min del. Fredagkvällen lyckades jag få till 1500 m simning medan son och make låg i barnbassängen och plaskade. I lördags var jag på medeltidsmarknad med mina arbetskamrater på förmiddagen och sedan lagade jag mat samtidigt som jag försökte sanera huset hjälpligt eftersom vi bjudit hem folk till 18.00 och maken jobbade 12timmars skift och slutade 18.00 Behändigt för honom... Ändå var det hans son som skulle firas, fyllde 18 i lördags... Ingen träning alltså.
    Igår var jag på friidrottstävling hela dagen och var så trött när jag kom hem vid 21.30 så ingen träning då heller

Nu har jag i alla fall gjort ett (för mig) långpass på 8,5 km. Jag har ju en förhoppning om att ta mig runt milen på Lidingö om en månad. Ojoj... Men, det ska nog gå. Idag kändes det riktigt bra. Jag sprang på 52 minuter vilket ger en snitt tid på 6,07 min/km. Jag är nöjd med det, jag har ju som mål att springa en mil på 59.59, helst innan vintern. Tror ni att jag lyckas?

Börjar i alla fall fundera på vad som tog åt mig när jag anmälde mig till Lidingö tjejlopp, vad skule det vara bra för? Jaja, det är väl bara att kämpa på...

• Waimea

Äscha, å nä, rövardotter. Du kommer att springa som en gasell!!

Jag skulle gå på spinningpass idag på lunchen, men instruktören dök aldrig upp (stort missförstånd mellan gruppträningsansvarig och instruktör) så jag viggade en Aeromix-skiva, grenslade instruktörshojen och höll mitt första cykelpass på ett halvår. Det gick bra, faktiskt, jag improviserade fram ett 45-minuterspass. Aeromix-skivan innehöll 3-minuterslåtar i samma tempo, typ rätt snabb backe, och det gick att hitta på en hel del med dem. Skitkul!!

• Gaby 01

Åh vad avis jag blir när jag hör om era träningsrundor!
    Jag försökte mig på att värma upp igår innan handbollsträningen med ett lättare löppass men det var bara att lägga ner. Knät började protestera omgående trotts att det känts bra att gå på under dagen.
    Så jag börjar inse att det blir långvila från belastning och imorgon ska jag gå och få behandling och höra vad jag kan göra för att bli bättre. Inte så roligt när halvmaran är om två helger men vad ska man göra liksom.
    Och kommande helg under handbollsturneringen så får jag väl göra premiär som coach kanske då. Suck!

Skitsamma... nu lär jag försöka släppa det där och hitta på alternativ träning istället. Någon som kan det här med wetvest träning? Tips och förslag väldigt gärna, ska ner i simhallen idag och försöka mig på några intervaller i vattnet.

• m o e

Dunderförkyld, vattkoppor hemma, massor av jobb, vab, stress, nästan ingen träning alls den senaste veckan och Tjejmilen på söndag. Känns sådär.

Nu har vi två mirakelkillar!
  • Gaby 01
    m o e skrev 2010-08-31 09:34:29 följande:
    Dunderförkyld, vattkoppor hemma, massor av jobb, vab, stress, nästan ingen träning alls den senaste veckan och Tjejmilen på söndag. Känns sådär.
    Du får nästan se Tjejmilen som en ljuspunkt i tillvaron där du just kan lägga det du beskriver åt sidan och bara fokusera på dig själv en stund. Och kanonbra att du är förkyld just nu... då hinner du inte dra på dig något nytt tills på söndag och dit är det många läkande dagar kvar
Svar på tråden Löpartråden 13