• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Duckan

Blev lite förskräckt när jag också insåg att programmet startar idag Jespis.
    Tänkte att nu ska jag haka på och träna efter ett program och se om det gör underverk även för mig, men inte fasen är jag så på banan att jag kan göra det än. Tror jag.
    Naprapat imorgon, en veckas semester och sen ska jag känna mig för på asfalt igen är min plan.

Körde grit-pass igår och lugna intervaller på bandet efteråt. Benet känns, men inte alls på samma sätt utan mer en känning är ren smärta.

• Scruffy

Hej,

Slinker in med en fråga. Löpning och förkylning?
    Jag tränar inför vårruset som första mål och kör ett träningsprogram från Aktiv träning som bygger på 3 pass i veckan.

I söndags blev jag förkyld med ont i halsen och var riktigt risig i måndags.
    Halsen kände jag av i går längre, kommer inte ihåg hur det var i måndags.
    Riktigt snorig i måndags men sedan har det blivit bättre. Har tagit två promenader nu måndag och tisdag. 

Näsan rinner inte längre, utan det är lite tjockare snor som finns där inne men jag hostar en del. När vågar jag ge mig ut på och springa lite lätt tro? Imorgon?

Är stressad över att förlora så många träningspass, men samtidigt vet jag ju att man kan bli en mer sjuk och om tränar för tidigt.

• Duckan

Jag tillhör de som inte bryr mig så mycket om förkylningar osv, men halsont säger många är stort nej till träning.
    Är det inte lika ont längre hade jag nog gett mig ut på en lättare tur imorgon, absolut..

• Jespis

Sprang 11 km i fm - mitt längsta pass sen gubbvaden i höstas. Kändes riktigt bra i hela kroppen! Var lite fundersam, för jag har ont i ländryggen efter ett cirkelfys-pass i fredags. Tror det var marklyften som gjorde det... Känns dock bara när jag sitter (lite) eller ligger (mycket - om jag inte lägger mig på mage). Hoppas det mest är träningsvärk, typ.

Nästan sugen på att springa en sväng till idag - men hejdar mig. I'm back!

• Blicka
    Jespis skrev 2016-05-01 14:46:39 följande:

Sprang 11 km i fm - mitt längsta pass sen gubbvaden i höstas. Kändes riktigt bra i hela kroppen! Var lite fundersam, för jag har ont i ländryggen efter ett cirkelfys-pass i fredags. Tror det var marklyften som gjorde det... Känns dock bara när jag sitter (lite) eller ligger (mycket - om jag inte lägger mig på mage). Hoppas det mest är träningsvärk, typ.

Nästan sugen på att springa en sväng till idag - men hejdar mig. I'm back!

Heja heja!
  • Blicka

En runda i fredags, klättring o beachvolley i lördags o en runda idag. Härligt! Heja mig ;)

• Jespis

Stukade foten under min 11 km-runda. Klev snett vid ca 4 km, kände att det högg till men fortsatte springa (var ju ändå 4 km hemifrån...) och kände inget. När jag kom hem mindes jag inte ens vilken fot det var, så jag tänkte att det var lugnt. Gick på pass på Friskis dagen efter och det kändes inget särskilt, men under dagen hade jag känt att det var både stelt och ömt. Och igår var det inte kul. Sväller inte, men har ont. Frågade husortopeden och han sade att så länge det inte sväller kan jag träna försiktigt. Så jag sprang 30 min på bandet i morse och körde mina styrke- och rörelseövningar i gymet. Det jag inte fixade var utfallssteg - det gjorde för ont och kändes helt enkelt obra. Känner av vristen lite nu, men inte värre än innan. Så typiskt - jag som var skadefri, pigg och optimistisk. Aldrig får man vara riktigt nöjd!

• Zezzan

Tjoho! 
    Jag tror jag är redo för att ta tag i löpningen igen. Efter att jag fick cancer 2014 har det gått väldigt i vågor vad jag orkat och velat kämpa med. Men så började jag komma igång med träning på träningscenter och började känna glädje i träning igen. Men 1 mars genomgick jag en bröstrekonstruktion som heter latisimus dorsi. Den går ut på att man flyttar en ryggmuskel fram och bygger bröst med. En ganska stor operation men lång väg tillbaka. Igår var jag ute och jobbade för första gången på 500 år känns det som. För att vara snäll mot mig själv ställde jag klockan på 3 min jogg och 1 min gå upprepa 5 gånger. Det är ca den formen jag är i nu. Känns så sjukt långt ifrån min forma halvmara form. Men drömmen är att klara av att ta mig tillbaka. 
    Jag tar tacksamt emot tips på hur man kommer tillbaka så skonsamt men endå i hyfsad fart som möjligt. 

En sak jag lärde mig under gårdagens runda var att jäklars vad armarna betyder mycket för löpningen. Jag har numera en högarm jag inte alls har kontroll på och det kändes. Fick ingen kraft alls och det blev snett eftersom vänsterarmen fungerar. Men men. Nu kan det bara bli bättre. 

• Jespis

Zezzan - kul att se dig här igen! Jag tror du gör helt rätt som varvar löpning och gång!

Hur länge kommer armen vara ett problem tror du?

• Zezzan

Jag vet inte hur länge armen kommer vara så. Sist jag var hos läkaren för påfyllning av protesen så tyckte han det var konstigt att jag inte kunde röra armen mer. Har börjat tänja den mer nu så det går framåt. Men är väldigt svullen i överarmen + att jag har en svullnad under armen också. Men har hopp om att det blir bra förr eller senare. Det är några operationer kvar innan jag är färdig men detta var den absolut största operationen så de andra blir som en fis i rymden hoppas jag  

Svar på tråden Löpartråden 13