Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Jag söker tips om träningsprogram inför milen.
Min målsättning är att klara den på under 60 minuter om ca tre månader.
Någon som har något bra program?
Jag har använt mig av träningsprogrammen som finns på jogg.se förut. Har visserligen aldrig testat milprogrammet men väldigt nöjd med halvmaraprogrammet
Scruffy, hur är din form nu? Någorlunda? Aldrig tagit ett löptsteg?
När jag började springa var det mars och målet var att klara 9 km i slutet på juni. Då var jag rätt rund och hade inte rört på mig på 18 år. Det gick förvånansvärt bra ändå och min tid blev ca 54 min. Då körde jag bara på, nötte km efter km, ökade på sakta men säkert varje vecka.
Säkert är ett program bra, men jag tror att du kan greja det alldeles själv också.
Hittade Szalkais grundprogram för milen på 50-60 min
trana.marathon.se/sthlm-10/sthlm-10-orange
Visst har jag tränat under åren, började i mars efter påsk igen efter ett uppehåll sedan Oktober.
Sprang senast i måndags 5 km på ca 32,5 minuter, så där ungefär är dagsformen.
Springer tre dagar i veckan. Första målet är Vårruset den 23 maj.
Då låter det som att du bör klara milen under 60 min rätt enkelt ändå Scruffy.
Satsa på att köra intervaller och sen bara nöta på lite längre distanser och öka farten allt eftersom?
Ni andra som varit gravida och sprungit, hur länge har ni kunnat springa? Jag springer ju rätt sällan nu, men brukar få in ett pass i veckan i alla fall. Mina fem km går numera i 9,5-tempo så här i vecka 19. Och så kan jag nästan bara springa på band eftersom jag 1. kan bli akut kissnödig och 2. kan få rätt ont och då vill jag inte vara mitt ute i skogen. Det är i och för sig lika bra, för ryggen är inte jätteglad i för långa eller branta backar nu. Det liknar mer släpning än jogging om jag jag ska vara ärlig, men jag tar mig i alla fall fram än så länge.
Men hur länge kan jag hoppas på att få springa?
Är det nån som ska springa Göteborgsvarvet nästa helg?
LaFontaine, ingen erfarenhet av gravidträning här dessvärre.
Wiem, inget Göteborgsvarv för mig, men det vore skoj.
Under första graviditeten sprang jag ganska länge, Tjejmilen i v 28. Lyssna på kroppen - jag tror på det!