• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Wiem
    Wiem skrev 2016-06-18 17:58:31 följande:

Tog en tur på drygt 6 km i förmiddags. Tungt och seeegt idag. Sen fick jag av nån anledning ont i nacken som nu har gått över i en hemsk huvudvärk. Funderar på om jag gör nåt knasigt "fel" i mitt löpsteg eller om jag spänner axlarna kanske. Nån som har nån idé?
    Trevlig helg på er!

Kom just på att jag frågat om min efter-löpning-huvudvärk tidigare. Funderar på att gå på gymmets löpträning och se om det kan ge nåt vettigt. Nån som testat?
  • Duckan

Wiem, just detta har inte drabbat mig under löpning, men låter ju som nån slags spänningar?

Jag är lite sugen på att testa Sats löpgrupp för intervaller på bandet. Vet dock inte alls om gruppen har nån speciell nivå eller om man bara hoppar in när man vill. Ska fråga om det.

• Duckan

7 km idag, men det var tungrott. Hua.

Får se hur det loppet på 9 km går nästa vecka.

• Jespis

Sprang bara ett 6km-pass förra veckan. Det var så mycket annat och jag behövde lite paus. Orkade inte vara duktig på allt samtidigt - något jag måste vara vaksam på. Man måste ju inte det!

Idag var det 200m-intervaller. Egentligen 12 st, men jag nöjde mig med 8 för att jag redan lagt in ett sånt pass i klockan. 3km uppvärmning och 2km nedjogg, så jag fick ihop lite mer än 7km totalt. Intervallerna gick bra, men jag tog tvärslut under nedjoggen...

Dottern har 3h friidrott må-to den här veckan. Imorgon kanske jag sticker till gymet - igår packade jag upp efter Hudik cup där båda våra grabbar spelade och vi andra var hejarklack. Att det kan bli så mycket packning - och tvätt - på en helg! Idag har jag handlat till och fixat i trädgården i ösregn. Så nu är det dags för MIG - så gymet blir nog bra!

• Jespis

Tog mig till gymet. Sprang på bandet med hyfsat tempo i 30 min - väldigt svettiga km! Sen körde jag mina styrke- och rörelseövningar innan jag hämtade dottern på friidrotten. Nu är familjens tjejer ganska trötta!

• Jespis

Hundtok - jag har ju tipsat om en stretchövning för utsidan av höften tidigare. Den kan vara lite lurig i början, men har man väl hittat den är den jätteskön!

Tänkte på dig idag på gymet, kom nämligen på att jag känner på ungefär samma ställe när jag stretchar med en käpp över huvudet (håll med raka armar, axelbrett isär) och töjer åt sidorna. (Fy vad det är svårt att beskriva den enklaste övning med ord... Ska leta reda på en bild!)

• Jespis

Wiem, hur har du armar och axlar då du springer? På löparkursen fick jag lära mig att pendla med armarna rakt bakåt längs med kroppen. Händerna ska vara avslappnade -eller helt raka vid snabb löpning.

Två bra tips: för att ha rätt hållning: ta tag i öronens överkant och släpp ner axlarna från det läget - då är rygg och axlar raka.
    För att ha rätt armpendling kan man låtsas ha något i öppna handflator. Pendlar man fel med armarna tappar man det man har i händerna.

Jag har tidigare fått ont i axlar och nacke och ibland upp i huvudet, men tror att jag numera har lättare att slappna av och kan springa långa pass utan att känna av det.

Svar på tråden Löpartråden 13