• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • jeng

MissH,

Lycka till med mötet iaf, trist att få nej på såna saker, men en liten strimma hopp finns det ju iaf eftersom du får ett möte! Du ligger tillräckligt högt på värdena, men är för frisk alltså...? Måste man alltid vänta tills folk är sjuka för att hjälpa dom, undrar jag! 
  • MissHellen

Jucea: Tack, de behövs!
    Jag har ju gått via min VC läkare, som skrivit remiss. Så ett möte får alla eller dom som är överviktiga

Nä, jag har varken diabetes eller högt blodtryck, vilket dom "begär" att man ska ha. +att man ska ha BMI över 40 (vilket jag har ).

Jag tänker likadant! Måste man vara dödssjuk för att få hjälp? Jag menar, jag skulle ju inte ta till nått så drastiskt, om jag inte trodde att jag behövde de!

• jeng

MissH,

Jag tänker såhär, har man svårt att hålla vikten, så kommer man troligtvis att fortsätta med det. Och med största sannolikhet bli sjuk såsmåningom. Det är mkt säkrare att operera på en "frisk" människa, än på en sjuk - så varför ska man vänta?
    Och jag då? Ja, jag kan ju troligtvis banta ner mig till nån vettig vikt igen. Men mitt bmi på drygt 30 är inte tillräckligt för att jag ska få hjälp med det. Nehe? Så jag ska skita i att banta, och äta i en månad istället, så att jag hamnar högre och därmed kan få hjälp med att gå ner i vikt? Alltså det är ju lite bakvänt. Sen förstår jag ju gott att man inte opererar vem som helst utan kontroller och vissa kriterier såklart... Men det finns ju annan hjälp. Tex kunde man väl få gå på nån viktgrupp, där man kan stötta varandra, istälelt för att behöva betala för att gå till viktväktarna. Alltså jag menar typ en dietistgrupp eller bara stöttegrupp där det är öppet för alla olika typer av dieter och lösningar. Nej sånt får man hitta på internet istället nu för tiden... 
    Jaha, grin grin Jag har ingen bra vecka, så är det... Grinar och klagar på ALLT! 
  • Vilda Tiger

Jag måste bryta in lite... man behöver inte alls bli sjuk för att man är stor, även om RISKEN ökar. Man kan ha jättebra värden och leva ett fullgott liv. Och en op är alltid en risk, så jag tycker faktiskt INTE man ska op en frisk människa, även om den är stor. Min åsikt.

Sthlm och Kaol
    Ni säger så mkt klokt ang separationer och livet efter dem. Jag nickar och håller med, fast jag inte har gått igenom en sådan sak med barn.

Ingen bebis. Bara kort stubin och mycket vatten i kroppen, sådär så det gör ont.

• MissHellen

Jag har varit överviktig över halva mitt liv och är inte äns 23 år. Och jag tror knppast (efter X antal försök!) att jag kommer klara av att gå ner och hålla vikten! Jag vet att jag klarar av att gå ner (dock inte de jag behöver, då de är ca 40 kilo), men jag går upp minst lika mycket eller mer, inom kort. Vet att man inte kan "skylla" allt på gener (vilket jag inte gör häller, inte alls! Jag vet ju hur jag blev såhär..), men halva min släkt är feta.

Och jag säger inte att jag är helt frisk, inte alls. Men jag lider inte av diabetes eller högt blodtryck, som tur är. Men, jag har ständigt ont i ryggen och har svårt att sova bekvämt pågrund av hur mycket jag väger. Och när min vikt går ut över Elton, är de klart att nått måste göras!

Självklart ska alla gå på bedömningsmöte och bli "godkända", då vissa tror att de är en lätt utväg! Men jag vet vad de innebär, då min mamma är opererad.

Jucea: Jag håller helt med dej, att de borde finnas viktgrupper eller liknande! Ett stöd, förutom internet!

• RosaNapp

MissHellen: tack för komplimangen.

VT: finns ju inget mer att säga än håll ut, och det gör man ju . Hoppas det snart är över iallafall.

Jag väntar på att mina kläder ska bli torra, sen ska vi iväg. Ska bli ett äventyr. Ta med alla barnen på bussen utan någon vagn. Lillebror kommer ju sitta i mei-tai, men jag är lite fundersam över A . Det är första gången utan vagn för honom och det hade nog känts smidigare om det bara var han och jag då, men så blir det nu. L kommer och hämtar barnen sen och jag ska handla mycket innan dess så därför kan jag inte ha vagn idag. Om nu någon undrar

Det har åskat och blixtrat här, men inget regn än och nu ingen åska på ett litet tag. Så vi var väl i utkanten av det hela.

• sthlmstjejen

MissH: Bra att du får komma på  bedömningsmöte, nu kanske du tycker att jag är otrevlig men har du verkligen försökt att lägga om din kost helt och så att säga leva ett helt nytt liv? Du skriver att du försökt och att du kan gå ner men går sen upp allt igen, betyder det att du glömmer din diet och börjar äta som vanligt igen?

Mitt råd (har själv varit överviktig, vet inte vilket bmi jag hade men vägde nära 100 kg till mina 174 cm väger nu dryga 70 kg) det är att äta var 3e timme, lite i taget. Jag tror inte på dieter för det kan man följa o sen är man så hungrig att man svullar i sig onyttigheter bara pga det. Att äta mindra portioner regelbundet hela tiden och gå 30 min på en dag så gjorde jag i början iaf. Och jag äter fortfarande var tredje timme, kroppen mår så bra av det att jag aldrig blir sådär vrålhungrig utan håller mig lagom mätt hela tiden.

Jucea: kanske ett tips till dig med?

• jeng

VT,

Nej jag säger inte att man måste vara sjuk, eller för den delen måste få en op oavset man vill eller inte osv. Men jag som mår pest nu vid 85 kg, hur skulle jag må om 10 kg? Det har ju inte bara med diabetes osv att göra, utan om att kroppen ska orka med, man ska orka med sina barn osv. och visst finns det överviktiga som klarar av alla de delarna också, och då är det ju toppenbra! De säker säkert inte heller hjälp av sjukvården då, om de har ett ok liv och är nöjda. Det jag menar är att man söker ju inte läkarvård av rent nöje, och därför känns det ju skumt att man själv kan må dåligt, men någon annan ska kunna säga att "nej, du är inte sjuk, du har inga problem!". Det har jag fått höra från sjukvården alltför många ggr...
    MissH,
    Jag har 25 kg nu, det SKA gå, men det lär ju ta tid. Är jättenöjd med den här dieten nu iaf, jag lever på att jag sköter mig bra de allra flesta dagarna och då är det ingen ångest när man går ut på restaurang då och då, utan man kan välja precis viken mat man vill vid det tillfället, bara det är tillbaka på hästen nästa dag igen! Äter få kalorier, men är oftast rejält mätt ändå!! SÅ det är skönt, annars funkar det ju inte.
  • Vilda Tiger

MissH
    Jag menade verkligen inget illa, MEN jag tror att MÅNGA, inte nödvändigtvis du, skulle kunna slippa op om man bara fick rätt stöd. Jag var inte mycket yngre än du då jag gick ner 30 kg för första ggn i mitt liv. Tidigare hade jag bara gått ner max tio och sedan upp mer ändå, en historia som liknar din, även om du har tio kg mer. Jag hade varit STOR, alltså inte bara lite mulllig, utan STOR sedan jag var 12-13 år, så det var nästan halva livet för mig med. Sedan höll jag mig inte där nere, utan jag har ju gått upp till en vikt som ligger där emellan någonstans, men nu har jag iaf vetskapen att jag KAN och hur jag kan nå dit. Fy fasen för att gå ner i vikt, det finns inget jobbigare, och det är hundra ggr jobbigare för en som har varit stor hela livet, eller mer än fem år iaf, än för en som "bara" lägger på sig lite under en kort tid, att gå ner. Du skriver att du vill ha stöd: har du testat ww? Det finns studier som visar att de som gått ww har procentuellt flest som har en bra vikt fem år efter viktnedgången, om man jämför med andra viktnedgångsmetoder. Det finnns ju även stödgrupper på många sjukhus, har du frågat efter det?

• Vilda Tiger

Jucea
    Klart man känner sig själv bäst, det förstår jag ju, och det är ju oerhört förnedrande att från sjukvården höra att man inte mår bra om man gör det. Men finns det kanske lite för mycket tro till the quick fix? Att det ska gå lättare om man går vägen via sjukvården då man troligen istället behöver STÖD isf medicin. Jag har ju samma problem som du, MissH och många fler, att jag väger för mkt och dagligen kämpar med att få ner min vikt, och har både gener och dålig karaktär emot mig, MEN jag vet att det GÅR för många som säger att det inte går.

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11