• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • Vilda Tiger

Usch va ja fick dåligt samvete nu... MissH, jag menar INGET illa! Jag hoppas att du förstår det. Jag vill inte gå för hårt ut - men jag tänkte så här: om det är så att många i din familj samt du och Roger är runda, så handlar det troligen en del om livsstil med, eller? Generna KAN ju spela in men det finns ju en anledning till att en del länder har fler överviktiga än andra. Det handlar om hur man lever, vad som erbjuds i affärer osv. Och har man vuxit upp på ett visst sätt är det skitsvårt att bryta vanor! Men jag blev ganska förvånad då jag fick koll på hur mkt kalorier som är i en pannkaka, i en sked skagenröra eller i en dl glass. Jag hade ingen koll på det förräns jag gick med i ww. Sedan hadnlar det ju om att man måste "plåga sig", med att röra sig, och sedan blir det en skön vana som man mår bra av! Men som sagt - jag menar inte att peka finger åt dig och säga att du inte har försökt, för det är jag säker på att du har. Det här är mer en kritik riktad mot samhället och dess människor i storhet, som många ggr verkar vilja ignorera hur mkt hårt arbete som krävs för att gå ner i vikt.

• sthlmstjejen

VT: Det där som du beskriver känner jag såväl igen. Körde VV när jag vägde som mest och hade verkligen bestämt mig att gå ner. Först då förstod jag att viss mat också var dålig att äta om man ska gå ner i vikt. Innan VV så trodde jag att godis, snacks o snabbmat var dåligt men sen förstod jag hur det verkligen låg till. Det är ju jättetufft att gå ner i vikt och särskilt om man som du kanske MissH har andra överviktiga runt om dig med samma dåliga vanor, det är svårare att bryta. Men det går!

• Vilda Tiger

Rimfo
    Vad är det som har hänt?

Sthlm

Jo, det går ju! Men fy fasen vilken resa det är. Varje kilo är en kamp. Jag både ser fram emot att börja den resan snart igen, för att faktiskt bli mindre, och fasar för att börja den, för jag vet hur kämpigt det är.

• Rimfolina

Vår kära kommun har bestämt sig för att spara lite. För oss innebär det att vi bara kommer att få halvt bidrag för alla barn som har föräldralediga eller arbetssökande föräldrar samt barn med föräldrar som jobbar deltid så att barnen är max 20h/v i förskolan. 11-12 st av våra i dagsläget 27 barn är deltidsbarn under dessa omständigheter. Vi kommer (om man räknar på dagens barn och personal) att gå back med en halv miljon i år om vi vill fortsätta att bedriva verksamheten som vi gör, så att föräldrar får schemalägga fritt må-to hur de vill ha sina 15-timmarsbarn (som hos oss erbjuds 20h) och nu menar kommunen att vi måste ta in två deltidsbarn per plats. Då blir det förvaring, ingen hjälp för föräldrar och bara skit av det hela. Så idag kollar jag upp lite om vad som händer, måste säga upp all personal för säkerhets skull och hoppas på ett under... Jag vill inte stå kvar med mitt namn bakom en verksamhet med de förutsättningarna. Och det känns så surt, så mycket tid och energi som jag har lagt ner på förskolan under de senaste 4 åren. Jag har ju inte ens fått ha min föräldraledighet ordentligt, har ju hela tiden varit in och jobbat då och då eftersom jag har löner och bokföring och sånt. Och sen blir inte förskolan kvar... Är något uppgiven just nu, det kanske kommer en lösning på något sätt men jag ser inte hur jag ska orka driva det här vidare, det blir ju inte på något sätt mindre stress och jag tycker att det räckte bra innan. Och som grädden på moset har mitt bäcken dragit iväg igen... Aj!

• Mareldsbarn

Rimfo; Vad ledsen jag blir när jag läser vad du skriver. Förstår att det känns tungt när du som du skriver har jobbat så mycket med förskolan även under din föräldrarledighet. Hoppas hoppas det dyker upp något bra som vänder på det hela.

Ni pratar om viktnedgång och viktuppgång. Jag själv hör till kategorin som kan äta hur mycket jag vill utan att något händer alls. Det är en lyx för jag har otroligt dålig pli på mig själv så jag hade säkert haft det urjobbigt att försöka gå ned i vikt om jag haft en övervikt. Min kusin som är yngre än mig blev överviktig och fick göra samma operation som BV har gjort. Min kusin gjorde operationen bara någon dag innan BV minns jag. Hon har varken övervikt i släkten eller diabetes eller någon annan form att sjukdom som påverkat det hela men fick operationen genomförd. Det finns mängder med olika bantningskurer och jag ser bara hur mina kollegor på min arbetsplats håller på med diverse olika påsdieter just nu. Jag verkligen hatar dessa påsdieter. Själv tror jag mer på en förändrad livsstil även om det må vara det svårare steget att ta än att dricka påsdrycker i ett par veckor. Stackars våra kroppar som får utsättas för så mycket. Vilken enorm kamp det är idag mot vikt och ett bättre välmående.

Sitter på jobbet nu. Har jobbat sedan igår och har nu 3 timmar kvar sedan slutar jag helt och hållet här. På måndag börjar jag på min nya arbetsplats. Jag har varit otroligt frustrerad över mycket på den arbetsplats jag är på nu och ja ni har ju varit med på den resan men nu när jag väl står här och tar farväl så känns allting jättekonstigt. Plötsligt vet jag inte alls om det är detta jag vill göra. Jag trivs ju ändå rätt bra här. Tror bestämt jag låter som en vanlig människa som genomgår ett arbetsbyte. Härh ar jag min trygghet men jag vet inte alls vad jag kan komma att få. Inte konstigt att det känns lite oroväckande kanske. Men det blir nog bra.

Idag åker vi (D, julia och jag) ut till bohusläns öar och semestrar lite över helgen! Hoppas på sol nu!

Ta hand om er!

• goshheidi

Misshellen, livet som 2barnsmamma är svårt. Man har ständigt dåligt samvete för att den ena måste vänta på sin tur :/ Men jag har börjat få in lite rutin nu. De första dagarna var jätteknöliga tyckte jag. Man funderade hit och dit hur man skulle göra och hur man skulle få på sig kläderna, när man skulle hinna i duschen, kamma håret osv :)

Jucea, vad är du på för diet nu?

Jag har inte ställt mig på vågen sen förlossningen, men misstänker att jag har 10 extra kilon. Ska försöka promenera bort några kilon och inte äta så mycket glass, kakor, chips och godis i sommar...

VT, har du börjat få några känningar att något kan vara på G?

• goshheidi

Rimfolina, nää va trist med inbesparingar som drabbar er så hårt! =( Hoppas, hoppas ni hittar en lösning.
    Läste en gång i en tidning om en föräldraförening som bedrev ett dagis och där var det alltid en förälder med och hjälpte till på dagiset varje dag.  Låt oss säga att dagiset hade 30 barn = ungefär 50  föräldrar eller vårdnashavare. Det betyder att man som förälder hjälpte till på dagiset ca en dag varannan månad. Vad tror du att föräldrarna på ert dagis skulle tycka om ett sånt rullande system? Ni skulle kanske inte behöva stänga dagiset då?

• jeng

VT,

Absolut!!! Det här med att så många går och tror att man är nyttig om man äter husmanskost! Jisses amalia!!! Jag tycker det är superbra att få såna enbkla jämförelser. Antingen kan du äta 1 dl pasta till maten, eller så kan du äta en liter blandade grönsaker tex!!! Och sen är ju en stor fara alla de kalorier som man dricker. När man tycker att man är nyttig med apelsinjuice och mjölk. Ingen tänker på att de innehåller lika mycket kalorier (och i vissa fall lika mycket socker) som att dricka coca cola... 4 glas per dag av den typen av dryck, det är ca 500 kalorier per dag, 1/3 av det jag äter just nu alltså! och 1/4-1/5 av ett normalt dagsbehov.
    Rimfo,
    FY fy fy fy för att få lov att göra sådär! Jag förstår din frustration. Om man är en förskola som satsar på det lilla extra, som att erbjuda sina föräldrar att planera barnomsorgen utifrån sina behov, istället för att tvingas följa en mall. Och om du ska ta in 2st 15hbarn per plats, då ska vissa få förmiddagar och vissa eftermiddagar då, tex? Men har du kontaktat dina föräldrar och hört vad de själva tycker? Kanske de gillar förskolan så mycket, att de tycker det är värt den uppoffringen för att få vara kvar där?! Eller skulle det inte hjälpa dig? Hoppas verkligen att det löser sig, men jag förstår verkligen hur det känns när man lägger ner sin själ i något, och sen bara får bakslag efter bakslag!!!
  • jeng

Heidi,

Just nu kör jag ren kaloriräkning. Äter max 1500 om dagen (minst 1300) och sen samtidigt äter 3 mål och nån form av mellanmål/fika en gång om dagen. Det funkar bra, det KÄNNS som att det gör skillnad, fast jag har varken vägt eller mätt. 
    Nu sista veckan har det dock blivit alldeles för mycket skit... Några halvdana dagar då vi åt av sån mat som vi hade i frysen/kylen som helt enkelt behövde ätas, som gjorde att jag hamnade över trots att jag gjorde ett bra jobb. Alltså jag åt fortfarande kött och grönsaker tex, men eftersom köttet var ett fett kött så kom jag för högt i kalorier. Men det är ju ändå inte en förlust, jag har ju inte ätit så mycket som jag borde göra av med mer än en enstaka dag, i tisdags då vi var på bio. Då blev det restaurangbesök med både värsta onyttiga (men ojojojojså gooooooda) förrätten, fetto huvudrätt och sen godis på bion. Jag försökte mig inte ens på att räkna ihop den dagen utan skrev ungefär 2500 totalt på dagen (väldigt få kalorier på resten av dagen) och markerade dagen med rött som jag gör när det går åt skogen!
    Idag blir det kinamat, för vi är i Växjö och packar. Det är ju mycket kalorier det också, så den här veckan kommer inte få nån bra total... Trist, men jag känner mig faktiskt laddad att få komma hem och ta tag i det igen, ha min vanliga kyl och mina vanliga ingredienser tillgängliga så att säga!!! Men varje dag som jag håller mina 1500 är ju en ren vinst, för fört låg jag ju på 2000 eller mer varenda dag!!! Rent krasst borde det resultera i minst 0.5 kg nedgång per vecka. Men det vågar jag inte räkna med...
Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11