• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • sthlmstjejen

jucea: jag är inte säker men TROR att du får ha honom den tiden du arbetar +restiden även om du är fl, för jag vet många som pluggat och varit fl samtidigt och de har fått ha sina barn på dagis den tid de plugga, tex har de pluggat 50% har de fått ha dem 20-25 tim i veckan. 

• KaOl

Tror oxå att det funkar så - man får inte ngt extra för att man är fl om man säger så..

sthlm: hur gick det med blöjan inatt??

• Mareldsbarn

Heeeej! Vad länge sen jag kikade in. Har mamsen på besök från Sthlm ett par dagar nu då D är bortrest i jobbet. Blir full rulle fast på ett roligt sätt Nu harj ag även nedräkning tills jag börjar arbeta på nya arbetsplatsen. På måndag gäller det! Känns konstigt för hela denna process med att söka jobb, gå på intervju, få jobbet och börja planera en avslutning på det jobbet jag är på nu gick så himla snabbt och hände i frustrationens tid. Nu när mitt liv känns lite lugnare så fattar jag inte vad jag har gjort typ men det känns helt ok ändå

Jucea; Säger som Sthlm och KaOl. Jobbar du 10 timmar i veckan får du ha ditt barn på förskolan den tiden samt restiden. Resten av tiden du är mammaledig är T med dig. Dessa 15 timmar i veckan gäller endast när du är FL på heltid med lilleman. Så är i varje fall reglerna i götet och sthlm.

VT; Hur mår du? Såg på fejjan att du funderade över något som hände igår kväll?

Jag läste er andra tråd där Carina rotat runt och nu förstår jag varför en del av er har legat lågt i denna tråden ang hennes kommentarer. Förstod inte det innan. Det är makalöst hur en människa kan se världen på det sättet som denna lilla dam verkligen gör. Att inte någonsin kunna förstå att saker ibland kan bli fel på grund av en själv. Verkar som att hon lämnar tråd för tråd nu och trots detta saknar förståelse för vad det är som händer. Trist för henne faktiskt.

Heidi; Menar du att ni håller alla namn hemliga till dopet? Inte bara mellannamnet? Hur gör ni med de andra barnen i så fall? Får de veta inom familjen eller låter ni bli att berätta för syskon ifall de råkar försäga sig till dopet? Jag hänger inte riktigt medi den där traditionen Berätta gärna!

Rosa; Hur mår du?

• jeng

Sthlm, KaOl,

Nej precis det var det jag menade att det måste ju vara absolut minst 15h antar jag? SÅ om jag abra jobbar 10h så bör jag ju få ha honom upp till 15h. Däremot om jag jobbar 20h så får jag alltså inget extra de dagar jag är föräldraledig. Lite knepigt låter det ju tycker jag, men jag trodde det var så också. Jag får försöka kolla med kommunen här, men dom är inte direkt lätta att få tag på....
    Mareld,
    Jaha, nu läste jag det du skrev... Så jag har inte ens rätt till 15h om jag inte jobbar mer än så? Hmm, då är ju mitt beslut om att evt börja jobba en dag i veckan isåfall ett riktigt kasst beslut???
    Jag sitter och väntar med spänning på att VT ska höra av sig. Jag försökte uppmuntra henne då hon frågade om man kunde be bm kolla efter om något hänt av förvärkarna! Nu har hon missat mitt utsatta datum med hästlängder, så nu måste det väl ändå snart vara dags!
  • KaOl

jucea: här i malmö så får du ha 15 h i alla fall, även om du inte jobbar mer än 10. Kolla hur det är hos er!

• jeng

Tage var förresten 8900 gram och 69 cm. Min lilla kille

Han hade såna starka benmuskler att hon knappt kunde ge sprutorna. 
  • sthlmstjejen

jucea: det måste ju vara så att ni har rätt till minst 15 tim, sen om du jobbar mer får du ha honom mer.

KaOI: Jo det gick JÄTTEBRA! Tog upp henne vid 21 (hon somnade 18:30) och då kissade hon, sen sov hon fram till halv 5 och grät då så jag tog upp henne o då kissade hon igen. Så nu är min lilla fröken helt blöjfri Även om det kommer hända olyckor på natten kommer jag inte sätta på henne blöjan igen. 
    Var förresten på utvecklingssamtal med Fs fröken idag. Hon hade bara gott att säga om F och det hon poängterade var att F var sååå duktig på att sjunga (det enda hon gör här hemma, när hon inte bråkar med syskonen förstås hihi) och att hon ritar mkt där och tar hand om sina kompisar på avdelningen. Dessutom är hon väldigt duktig på att prata i jämförelse med många andra där och det är bra så hon kan göra sig förstådd. Duktig tjej man har
  • Vilda Tiger

Mareld
    Ja, det är så att jag sitter ju i styrelsen i bostadsområdet här uppe. Vi bor i ngt som heter borätter. Vi har en liiiiten insats (typ 15000 för vår trea) och sedan har vi en del uppgifter som vi tagit över från Förbo och det ger i sin tur lägre hyra (men mer jobb). Vi sköter allt från hyror till snöröjning, städning på området och allt som har med inomhusmiljön att göra, förutom spis och fläkt.  Iaf, det har många år varit en ordf och en kassör i styrelsen som har skött det mesta. De har haft svårt att delegera ut uppgifter och det har ju gjort att bara kassören vet hur men fixar hyresavierna, betalar el, vatten, värme, har kontakter med banken osv. Nu fick jag reda på igår att hon ska flytta. De har köpt hus. Även ordf har sagt att hon vill avgå efter 13 år som ordf. Jag är nog den som står näst på tur liksom, för jag är nog den som är mest drivande efter kassören och ordf. MEN jag har sagt att jag inte vill bli ordf förrän om tidigast ett år, då barnen inte är pytte längre, plus att jag vill ha en upplärningsperiod. Men nu skiter det sig om vi inte kan få in en som kan sköta kassörens jobb! Jag har ingen som helst ekonomisk utbildning, jag är sann humanist ut i fingerspetsarna. Suck... det känns jobbigt. Kan vi inte ha en fungerande styrelse så kommer Förbo ta tillbaka det till hyresrätter och då förlorar jag och Marcus på vår hyra typ 20 000 om året. En del pengar... plus att vi förlorar bestämmanderätten över interna och externa in- och utflyttningar och sånt med. Skit!

Jucea
    Jodå, jag låg där och vi skulle lyssna på hjärtat och då frågade BM mig om jag ville att hon skulle känna lite. Så jag behövde inte ens fråga. Hon sa att den yttre delen av tappen var halvmjuk och den inre livmodermunnen var öppen 1 cm. HOn kom inte åt att göra en riktigt hinnsvepning men hon touchade hinnorna och sa att det iaf retade lite. Så nu får vi se!

• Mareldsbarn

Jucea, kolla hur reglerna ser ut hos er vettja. Förresten så läste jag fel ser jag. Du pratar 10 timmar. Jag läste 10% Ring förskolechefen (rektorn) så borde du få ett bra svar. Och du, vilken liten kille du har nu Han växer så det knakar!

• RosaNapp

Mareld: tackar som frågar. Ärligt? Jag mår illa, har ont i magen. Önskar jag aldrig hade träffat L.
    Hoppas det nya jobbet blir bra!

VT: hoppas den lilla retningen gjorde susen!
    Vad tråkigt att dom inte förberett någon annan på att dom ska sluta. Köper man hus vet man väl om det ett bra tag. Förstår ju att du inte vill ta över det jobbet nu. Hoppas det löser sig bra.

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11