• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • goshheidi

jucea. ok. Låter bra. Hur gör du med förpackningar där det inte står kalorier? som grönsaker och frukt? Har du någon lista du följer?

Väckte F från hans dagssömn klockan två och han var i n t e glad. Han grät och var nästan okontakbar... Jag trodde allvarligt att han var jättesjuk och var nästan påväg att ringa efter en ambulans, för han var så omöjligt hysterisk. Det är 27 grader varmt här idag och ändå drog han sitt tjocka täcke på sig, vilket fick mig att tro att han hade feber, eller att han fått solsting eller värmeslag eller var uttorkad eller något sånt. Hämtade termometer och mätte, men det visade normalt. Jag försökte fråga flera gånger om han har ont någonstans. Han grät och hulkade fram aj och pekade på sitt ben och sin mun(!?!) Jag försökte ge honom något att dricka, men han ville inte ha och inte något att äta heller. Han både ville och ville inte vara i min famn och en massa annat också både ville han och ville inte. Sen vaknade lillebror och när jag gick för att hämta honom så blev F:s ännu mer hysterisk och grät ännu mera. Efter en stund förstod jag att han nog bara var väldigt trött. Lyfte upp honom i famnen och bar honom tillbaka till hans säng. Där lugnade han ner sig och efter en kvart var han "normal" och glad igen. Någon annan som varit med om något liknande med sina barn?? Dethär var F:s första "väldigt-arg-trött-ledsen-hysteri-gråt-attack". Jag har inte varit med om det tidigare...

• Rimfolina

Tack för alla råd och tips! Jag tror inte att föräldrarna skulle vilja jobba i verksamheten men man vet ju inte förrän man frågar... Har inte heller hunnit räkna på det men man sparar ju in en hel tjänst. Det kan nog hända att föräldrarna skulle tycka att det var bästa alternativet (iom att kommunens egna verksamheter ska spara på samma sätt) att gå kvar trots allt men jag vill inte ha den ökade stressen det innebär, att alltid ha mycket barn, för jag behöver ju ganska ofta gå ifrån barngruppen för att fixa annat administrativt och då passar jag ju på när det är lite barn. Om det då alltid är mycket barn måste jag ju antingen ha råd med en ersättare eller göra det på min fritid. Jag har ju redan gått ner till 75% för att inte jobba ihjäl mig så 120% är inget jag vill jobba... Är rädd för att det skulle bli så om ekonomin förändras. Ja, har i alla fall kallat till extra informationsmöte för föräldrarna på måndag, MBL-förhandling på fredag och så får vi se hur det går. Det drabbar även de fyra andra fria förskolorna i kommunen hårt så vi kommer att gå ihop och göra vad vi kan. Oh well, det som sker har säkert någon mening...

• Vilda Tiger

Rimfo
    Så surt! Jag förstår att du är upprörd, och hoppas ni kan lösa det här på ett okej sätt.

Mareld

Ha så skoj nu på minisemestern på öarna! Det ska bli spännande att höra hur det nya jobbet är sedan då du testat några dagar.

Heidi

Usch, jobbigt då de inte är kontaktbara nästan. Lyckeli har haft nattskräck en gång och det var HEMSKT! VI försökte på alla sätt få henne att sluta gråta men inget funkade. Det vill jag inte vara med om igen.

Idag tog mina elever studenten. Jag brukar alltid skriva ett litet tal till var och en av dem och så gjorde jag även i år. Jag fick så himla fin respons, och om ni vill läsa om den så står den på bloggen, senaste inlägget: www.troll.bloggagratis.se Ni kan ju lika gärna läsa där som att jag kopierar in det här.

Efter studenten gjorde vi CTG och allt såg bra ut. På onsdag har bm lovat mig en andra hinnsvepning om inget hänt förrän dess, vilket ju hoppas att det har.

• goshheidi

VT, kan det ha varit nattskräck han hade? - fast på dagen efter tuppluren? Han var alldeles otröstlig. Försökte verkligen med alla knep jag kom på.

• jeng

Heidi,

Ja jag kan ju kaloriinnehållet på det mesta jag äter, så det går automatiskt. Man kan ofta veta hur mycket det är i en måltid redan innan man räknar efter. Det enda jag saknar är en hushållsvåg som mäter små mängder mer exakt, jag har bara en sån med visare. Så det ska jag skaffa så man kan börja kontrollväga sig själv lite då och då för att se så man inte fuskar. ja inte att JAG ska upp på vågen, men tex, nu gissar jag ju att jag äter 5 gram smör på min macka, utifrån hur många mackor ett paket har räckt till. Men det vore ju skönt att kontrollera det också, så man inte har några såna dumma missar!
    Fan vad trött jag är. Vi kom inte iväg nu ikväll utan får sova här och packa ihop imorrn. Surt, men men nu är vi så trötta så det lär ju bara vara att gå och sova ändå Ted har badat ute idag, och vi har varit hos grannen och fikat också! Fin dag, men det blev regn på oss när vi fikade, men det var mest skönt
  • Vilda Tiger
    goshheidi skrev 2010-05-21 21:27:30 följande:
    VT, kan det ha varit nattskräck han hade? - fast på dagen efter tuppluren? Han var alldeles otröstlig. Försökte verkligen med alla knep jag kom på.
    Jag antar att det kan vara det, ja... då är de inte riktigt vakna men man tror de är det. De sparkar och slår ofta, är hysteriska och man kan inte trösta dem på ngt sätt. De ska tydligen inte minnas det då de vaknar, som tur är.
  • Lana

heidi,meeeen så kan ni väl inte göra.hålla det hemligt
    Det låter so manttskräck,eller på något sätt fastnat i mardrömmen.läskigt iaf.det äre ju så hemskt att se dem sådana.Elly "vaknade" ju så i flera veckor.

rimfo,fy va hemskt med ett sådant beslut.men jag gillar heidis förslag ang en förälder finns till hjälp.

Var på TUL i torsdags och liten väger som den "ska". tom 0,6% ÖVER kurvan

• luzorsus

Vt: Vilket jättfint omdöme av din elev!När du läste det måste det har brustit för dig!

• Vilda Tiger
    luzorsus skrev 2010-05-22 23:22:24 följande:
    Vt: Vilket jättfint omdöme av din elev!När du läste det måste det har brustit för dig!
    Jomen tjena! Jag satt här hemma och bölade och berättad för Marcus hur fiiiiina mina elever är, samma elever som jag har gråtit blod över de senaste halvåret då de inte gjort som jag velat. Jag blev jättejätteglad över de fina orden!
  • jeng

Men oj så tyst det är...

Vi är äntligen hemma igen efter en förlängd tur till Växjö. En heldag i stekande sol, och sen 3 timmar i acn på väg hem har gjort att vi är lagom däckade allihop just nu... INget jävla kök idag heller alltså...
    Har räknat ihop katastrofveckan, det blev bara knappt 1700 per dag i genomsnitt. Men det beror ju enbart på att jag har varvat den ofattbart onyttiga maten med ingen mat alls... *suck* Nya tag till imorrn!
Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11