• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • RosaNapp

A har ju visat intresse länge, men har inte haft ro att sitta så länge så det har mycket sällan hänt något där i. Nu har han fått gå utan blöja hemma och då har det hänt ett par gånger, när vi inte sett honom, att han gått på pottan. MEN så har äldsta kommit in i en fas där ALLt är jobbigt och bara fel så hon gnäller om ALLT. Även att gå på toaletten och nu vill inte A heller göra det .

Jag tänkte ta en vecka eller två här sen när vi inte gör annat än är hemma eller hemmavid då A inte kommer få ha blöja alls, dvs även när han inte sover vare sig på dagen eller natten. Han springer gärna i kalsonger så det ska nog gå bra. Bara ställa pottan på ett ställe där han kan gå och sätta sig i lugn och ro. Hoppas jag. Fungerar inte det så kommer jag vänta, men egentligen tror jag han är redo. Har varit ett tag, bara jag som inte tagit tag i det ordentligt.

Idag blir det en tur till affärer för att köpa sommarskor till A och V. Otroligt nog fanns det inte när jag var ute efter det för knappt två veckor sen. Bara skrapet kvar från förra året.

• jeng

Lina,
    VI gör som Lille, och ger peniccillinet med spruta långt in i munnen. Ibland har vi blandat det i vällingen, vilket har funkat ok faktiskt. Det blir lite knepig smak på vällingen, men inte så farligt. Ted godtar det iaf. Sist fick vi en annan sort sen, en bredare, eftersom han inte blev frisk på kåvepeninet. Den smakade MUMS istället ... Knäppt att man inte kan göra även det andra penicillinet gott då...

Nej, vi tar det lugnt med pottan. Har den inte ens framme nu!! Men vi tar fram den i sommar sen och har den ute, så han kan springa utan blöja och prova om han vill.

Nyss hemkommen från jobbintervju del 3, arbetsprovet. Jag tror att det gick bra, men vi får väl se. Man vet ju inte hur de tänker....  Får höra mer imorrn eller måndag verkade det som.

• MissHellen

I går var vi och skulle fixa pass till R, tjejen i kassan sa att hon kände igen mej ( )! Visa sej att de var Lilla (Anna) Komiskt! Världen är bra liten.. Jättekul!

Lilla: Försökte kommentera på din blogg, men de gick inte.. (hoppas du kikar in och löser här iaf )
     Jättekul att "få ett ansikte" på den man "pratar" med!

Jucea: Kul med jobbet Hoppas de blir som du önskar!

VT: Hur är livet som tvåbarnsmamma? Så söt lill killen är!

Vi har inte äns börjat med pottan, försökte för ett tag sedan. Men Elton var inte alls intresserad.. Så de får ta den tid de tar!

• Vilda Tiger

Lyckeli är inte heller intresserad av pottan. Hon var det för ett halvår sedan men inte nu, inte alls. Vi tar ett försök till högsommaren sedan.

Lille
    Jag har skrivit dt förr men nu igen: jag kan inte heller kommentera på din  blogg. Vet inte vad som har hänt. Har ju kunnat det förr.

MissH
    Åh! Skoj att stöta på nån bara sådär! Det gjorde ju jag och Lana i aug 08, utanför sjukhuset. Man blir lite fundersam först, stannar till, och SEN kopplar man. Livet som tvåbarnsmamma går smidigare än förväntat ÄN så länge. Det jag tycker är jobbigat är att man inte får så mkt sömn, men jag har ju Marcus hemma än och han tar Lyckeli då hon vaknar på morgonen vid sju så jag kan sova en timma eller två till med Benjamin. Han ammar ofta mellan fem och sex, ibland lite längre ändå, och fem hade varit lite vääääl tidigt att gå upp då jag inte lägger mig förrän kvällsmålet som Benjamin tar mellan elva och ett nån gång. Annars går det bra, som sagt, Lyckeli är stolt och glad och Benjamin mest äter, äter, äter och sover nu. Jag hoppas han inte får samma kolik som Lyckeli hade, och får han det åker vi raka vägen till Stenungsund så han får akupunktur.

Min lillskit går ner i vikt än, men inte mer än 10 % än iaf. Jag får därmed fortsätta med ersättning några mål per dygn och det är smidigt att ta dem nattetid, då han har ammats först. Då sover han godare sedan. Han ser ut som en prickig korv i fejan nu, rejäla hormonplitor överallt. Nån som vet hur länge de sitter i, på ett ungefär?

• jeng

Missh,
    hihi så skoj! Jag tänker ju inte ens på att folk här faktiskt bor i samma områden.

Ted verkar ha fått för sig att han ska börja prata nu Han kan ju många ord, men vägrar använda dom. Kommer av sig själv ibland och säger tex Gunga (uuunga). Det är väl nån månad knappt nu som han har visat intresse för att härma det vi säger. Alltså "Kan du säga kisse" så säger han kisse. Det har han inte alls gjort förut, och inte så mkt nu heller, men han visar iaf att han förstår. 

Iaf idag på dagis så sa hans huvudlärare att han hade gått efter henne runt runt och sagt "vagööödu vagööödu" så då tänkte jag att nu får vi börja "pressa" honom lite. han kör hela tiden med "dedääääääääääär" och pekar och pekar så mycket han kan. men då började jag nu vid fikat och sa att vill du ha en sån här (kakpaketet) så får du säga vad det heter. då sa han till slut kaka kaka kaka kaka. (det visste vi innan att han kunde, men han säger ändå oftast dedääääääär. ) så sa jag att då säger man kaka tack. och då sa han tack tack tack. :D sen såg han att jag pratade med VT på msn, och hon har en bild på lyckan där. SÅ han pekade och ville skriva, då sa jag att jag kan visa en ny bild, och gick till bloggen. Visade en bild och sa Lyckeli, då svarar han Lyyyyttliiii Goa unge! Sen ville han ha chips, men det kunde han inte säga så det blev inget hahaha.. Nu är dom nattade båda ungarna iaf, så jag ska surfa lite jobb och plocka lite här hemma. 

• Mareldsbarn

Julia har små perioder där hennes intresse för pottan är mer än vanligt dock har hon inte ro att sitta på den. Har försökt få henne att läsa en bok medan hon sitter där och även sjungit lite med henne men icke. Hon vill att jag skall hjälpa henne av med blöjan och så tar hon själv av en pappersbit på toarullen vid toaletten, sätter sig på pottan, tittar på mig och skrattar, torkar sig med pappret, ställer sig upp och springer till toan för att kasta pappret och spola sen är hon klar Jag tror dock att det skulle fungera att börja öva med henne nu men det är jag och D som har saknat orken för att få rutin på det. Då vi är lediga hela Julimånad har vi tänkt att satsa mer på pottan med Julia.

VT; Julia fick också hormonplitar och dom satt i i typ 1-3 v. De kom och gick liksom lite under den tiden om jag minns rätt. Julia var också prickig korv i ansiktet Hur har ni det annars? Ser att du fortfarande har ont i kroppen och att Benjamen (åh det är ett så vackert och harmoniskt namn tycker jag) tappar vikt Jag ber om ursäkt men jag hänger nog inte riktigt med -vet ni varför han tappar vikt? Äter han så dåligt eller har det med sockret att göra?

Jucea; Jag har inte hunnit läsa på fb-wallen men jag har läst här ang ditt jobbsök ju och jag hoppas verkligen att det känns bra för dig och att du får det. Du behöver få komma till en arbetsplats som uppskattar din kunskap och även dig som människa. Det är du värd.

Jag har bokat tid hos bvc för informationsamtal med Julia i nästa vecka. Jag har äntligen fått till mig att det ska krävas en utredning på Julia och hennes sömn. Något stämmer verkligen inte. Nu har även förskolan larmat till oss och har sina funderingar. Jag har börjat inse att vi behöver hjälp utifrån för nu är alla mina idéer slut. Kort och gott kan man nog säga att Julia är rädd för att somna. Det fungerar bra med kvällsrutinerna ända fram tills hon upptäcker att hon är supertrött och håller på att somna. Då får hon alltid panik, gallskriker och vill upp. Vi kan hålla på i 2-3 timmar med henne ibland och försöka lugna henne. Vissa kvällar har hon somnat på golvet i vardagsrummet, på golvet i hallen för hon skriker ochs kriker och skriker, blundandes och ingen får ta i henne för henne själv. Det gör så ont i hjärtat. För ca 2 veckor sedan började hon slå mig med knutnävarna när jag l¨åg bredvid henne i sängen och hon höll på att somna. Jag bröt det hela med att börja läsa en bok eller sjunga imse vimse spindel (då är hon med ochs junger med händerna) och hamnade på andra tankar. denna vecka när hon ligger i sängen och dricker välling och jag ligger bredvid henne (hon vill absolut inte ligga själv längre) så har hon blundat och precis när jag tror hon somnat så rycker hon till med hela kroppen, spänner sig och slår sig själv i huvudet med knytnävarna och drar sig i håret, skriker tills hon blir helt svettig och kastar sig runt omkring. Det är inte bara själva nattningarna som är oroande utan även när hon väl somnat. Under hennes nattsömn så hinner hon vakna flera gånger och gnälla,gny eller ropa på mamma -om vi inte kommer in till henne så fortsätter hon tills hon vaknar ordentligt och inte kan somna om och om vi kommer in till henne med en gång så ser jag att hon blundar och liksom pratar lite i sömnen -halv vaket och blir förvånad över att jag kommer. Då ska hon ändå upp i min famn och vägrar släppa henne. Då får jag vagga henne tills hon somnat om och bära henne lite till för att sedan försiktigt kunna lägga henne i sängen igen -detta kan ta upp emot 1 timme -det känns verkligen i ryggen då jkan jag lova.

Det fungerar vanligtvis inte att ta henne till våra sängar. Då blir hon mer ledsen och orolig. Det fungerar inte heller alltid att få henne att ligga stilla i sin egna säng med oss vid sidan om eller med oss sittandes på golvet bredvid. Även vilan på dagarna har hon svårt att slappna av. Hon sover oftast inte vila hemma längre. Vi varvar ned och har provat att sjunga sånger, nynna, lyssna på lugnande cdskivor, läsa bok och även provat att bara lägga oss och inte göra nånting men Julia vägrar! Det slutar oftast med att hon ligger i soffan och är supertrött och har mig eller D vid sidan om och vi läser bok för henne. Vi kan läsa böcker upp till 45 min och sen har hon "vilat" klart eller så har vi tur och hon somnar i soffan och sover i 30 min.

Ibland vaknar hon vid 03 på natten och vägrar somna om. Hon är inte arg eller ledsen då och jag ser att hon är trött men hon vill göra dagen då istället. Härom natten vaknar hon när vi skulle gå och lägga oss vid 23 och då vägrade hon somna om. Vi läste bok efter bok efter bok (då är hon lugn och det gillar hon att göra), vi provade hennes säng, vår säng, dricka välling (vilket funkade förr) och även soffan i vardagsrummet. När kl var 04.45 somnade hon i min famn i hennes säng

Egentligen har hon alltid haft svårt att sova. Även när hon var pytteliten. Då minns jag att jag for runt med henne i vagnen utomhus och vaggade vagnen för att hon skulle somna. Hon vaknade jättelätt av saker och ting och var då ledsen. Hon somnade gott i vaggandes vagn men så fort vagnen stannade så vaknade hon. Jag kunde dra vagnen ute halva natten -inomhus gick inte för det var inte samma markyta och det märkte hon av.

Just nu känner jag mig helt hjälplös och inser att vi behöver hjälp. Det ska inte behöva vara läskigt att somna och jag hoppas att Julia snart upptäcker det också men för att hon ska kunna göra det så tror jag att vi behöver hjälp med det fast vad för hjälp vi kan komma att få har jag ingen som helst aning om. Ont har hon inte heller och det är inte kopplat till någon mat, mörker -ljus, varmt eller kallt eller något sådant heller. Vi har testat allt.

• Mareldsbarn

Oj JÄKLAR vad lååååångt det blev Ursäkta mig. jag behövde visst skriva av mig och ni vet ju att jag är ganska så långrandig när jag väl gör det Hoppa över att läsa det om ni vill

• jeng

Mareld,
    Usch vilken jobbig sits. Märker ni andra "problem" i hennes vardag? Min första tanke var ADHD (tänker jag rätt nu?) men det behöver det ju såklart inte vara. Men just det där med att hon slår och så, även på sig själv. Det brukar väl visa sig på fler områden i livet och det var därför jag tänkte om ni hade märkt något i övrigt. Det kan ju bara vara så enkelt att hon drömmer mardrömmar, eller har gjort. Har ni testat de här klassiska tipsen med att hon själv får åka och välja nya lakan till sängen, köpa sänglampa som hon kan tända då hon ligger i sängen osv? Sänglampan har hjälpt Ted faktiskt som förut vaknade och var ledsen för det var så mörkt i vintras. Nu vet han att han kan tända lampan, så nu är han glad när han vaknar och vet att han kan tända och hämta en bok tex.

Hoppas att ni får bra personal på bvc som kan hjälpa er!! 

• Mareldsbarn

Jucea; Ja även jag har tänkt på bokstavsdiagnoserna fast jag tror jag gör det eftersom jag arbetar med människor som har dom Det går inte riktigt att se om hon har en sådan diagnos just nu för hon är för liten för det men jag känner ändå att det inte skulle vara en sådan sak då hon fungerar bra i många andra situationer där ev ett barn med en diagnos inte skulle fungera bra i. Jag syftar på motoriken, det sociala, språket, intellektet och så. Jag har provat sänglampa. Jag har provat att ha den tänd vid fönstret, vid hennes säng, under hennes säng (!), byta watt i lampan för olika ljussättningar osv. Nä det har inte påverkat alls. Hennes sängkläder är i pippi långstrump-tema och hon är helt tokig i pippi just nu men inte hjälper det. Hon har för övrigt alltid hatat att ha täcke på sig. Har aldrig gått för så fort man lägger det över hennes så paniksparkar hon av sig det från fötter och ben. Täckte finns med i sängen men mest i fotändan och på sidan upp mot sängkanten vid väggen. Hon ligger på sin kudde utan täcke och har några favoritmjukisdjur runt omkring sig för att få någon form av mysfaktor.

Vad duktig Ted är som kan tända sin lampa själv och hämta en bok Så gulligt ju! Ja jag hoppas också att vi får stöd från bvc nu. Tack snälla för dina fina ord!

• Mareldsbarn

VT; Du åkte ju med Lyckeli på akupunktur mot hennes kolik? Tror du akupunktur skulle fungera på Julia mot hennes sömnproblem? Jag saknar totalt kunskap på det området.

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11