• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • jeng

Mareld,
    Ja, anledningen till att jag tänkte på det är att en tjej i min nya mamma/bebis-tråd här på FL har just adhd, och hennes barn visar tendenser för det, även om det som sagt är för tidigt att ställa någon diagnos. Iaf så vet jag att hon får jättebra hjälp med sin stora pojk, så det finns ju mycket man kan göra vad jag förstår. Det kan ju vara saker som fungerar även om det inte är just adhd!

En annan fråga ställd rakt upp och ner så här, du får absolut inte ta illa upp. Tror du att sovproblemet skulle kunna ha nåt att göra med att ni jobbar så mkt? Att hon känner av typ att "nu ska jag gå och sova och sen är mamma och pappa borta"?!
    Hur är det om hon får somna i soffan, i en resesäng i vardagsrummet, eller i er säng tex? Samma problem? 

• Mareldsbarn

Jucea, ja då förstår jag varför du syftade på adhd Vilken bra fråga du ställde ang vårt jobbande. Jag tar verkligen inte illa upp av några frågor. Jag har själv funderat på samma sak. Vi vet ju att Julis tar illa vid sig om man kommer hem och är hemma en kort stund för att sedan gå igen. Då är det ibland bättre att vara borta helt och komma hem och vara hemma helt å hållet så att säga. Det kan ligga något i det hela dock har vi aldrig sagt god natt till henne och sedan gått och jobbat. Antingen hämtar D henne på dagis och har henne hela kvällen o natten för att jag jobbar, eller så hämtar jag henne och har henne hela kvällen o natten för att han jobbar. Ja eller så är vi ju båda hemma på kvällen Ibland går jag upp till våra grannaro ch umgås på kvällen, går ut och springer i spåret eller så vill D till gymmet. Sådana saker sker ju när vi båda är hemma men vi väntar alltid tills Julia har somnat och då pyser den ena iväg och kommer sen efter en stund just för att Julis inte ska behöva bli ledsen om någon går precis då hon ska sova.

Däremot har jag funderat en del på vårt jobb och hennes sömn trots allt. Det har ju varit mycket att vi har gått om varandra i arbetet men nu när D har jobbat dagtid hela våren så har han allt som oftast varit hemma och jag har jobbat ca 2 kvällar i veckan. Det betyder ju att vi varit hemma mer än vanligt tilslammans med Julis. Det har liksom inte gjort någon skillnad. Jo hon är mer glad när vi är tillsammans men själva nattningen och nattsömnen gör ingen skillnad.

Hon får panik i en resesäng. Hon känner sig nog instängd i den. I vår säng vill hon bara leka och förstår inte att vi ska sova. Däremot har de "lugnaste" kvällarna varit då jag har varit orkeslös, själv hemma med henne och bara lagt henne i soffan där hon har fått läsa en bok själv (det gillar hon) och jag har tittat på tv:n utan ljudet på. Då bläddrar hon lite, studsar ibland upp och leker själv på golvet med duplot och sen tillslut suckar och lägger sig och somnar i mittenhörnet av soffan.

• Mareldsbarn

Tack snälla Jucea för att du tog dig tid att läsa min långa berättelse och även fundera på bitar runt omkring som kan vara bidragande orsak till Julia har det som hon har det. Det värmer i mig!

• Vilda Tiger

Mareld
    NUUUU är amningen klar så jag kan skriva till dig! Lite svårt att svara långt då man bara har en hand till övers. Jag visste ju att ni har fått testa lite varianten med Julias sömn men jag hade ingen aning om att det var så mycket problem som du beskriver nu. Skönt att du fick ur dig det! Jag lyssnar gärna och det gör nog alla här inne. Så - back to you - jag vet inte vad jag ska kunna tipsa om. Ni verkar ju ha testat det mesta som finns att testa och till och med varit väldigt påhittiga. Lampa under sängen, liksom... ni har verkligen kört hela registret. Jag hoppas att de kan ge er mer tips och hjälp på bvc. Det vore ju trist om man gick så långt som insomningstabletter eller så, men så långt tror jag heller itne att det ska behöva gå. Har ni frågat på naturapoteket eller hälsokosten? Tänkte om det typ finns nåt te som är lugnande, som Julia kna dricka kallt. Ang akupunkturen så vet jag inte. Det känns som att kolik går att quick fix på ett annat sätt, då et handlar om att tarmen är omogen. Men sömnproblem... kanske man måste ge nålar varje kväll då? Men FRÅGA HENNE! Googla på Marianne Reinthal i Stenungsund, så ska du nog hitta det. Hon är jättekunnig så bara ring och hör med henne, lova det!

Mareld, igen
    Känns som en ny grej det här, så det fick en egen del: du frågade om Benjamins vikt, vad det beror på. Antagligen för att jag inte har mjölk så det räcker. Han är ju en stor grabb från början så det krävs ju en del för att hålla honom mätt. Jag kämpar på och hoppas jag får mer mat allt eftersom, och under tiden får han ersättning efter amningen några ggr per dygn.

• jeng
    Mareldsbarn skrev 2010-06-10 15:42:18 följande:
    Tack snälla Jucea för att du tog dig tid att läsa min långa berättelse och även fundera på bitar runt omkring som kan vara bidragande orsak till Julia har det som hon har det. Det värmer i mig!
    Dina kommentarer värmer också!!
    Det är ju för att bolla såna här saker som vi finns här!! 
  • jeng

Och jag har fått goda nyheter!!! Så nu ska jag fira med billig chardonnay och nonstop

• Rimfolina

Grattis jucea! Har inte hunnit läsa på fb men jag har mina aningar...

Mareld: Usch, vilken jobbig situation! Har inte några bra förslag, tyvärr. Skönt att de tar er på allvar så att ni får komma in och prata om problemen. Hoppas att de kan hjälpa er!

• Rimfolina

Lina: Hur har det gått med penicillinet? Ester kräktes bara upp Kåvepenin men när hon fick Lorabid ville hon bara ha mer varje gång. Synd att Kåvepenin är det "smalaste" som de ger oftast.

• jeng

Självklart förstår jag varför man väljer det smalaste penicillinet först. MEN samtidigt kan det ju knappast vara bra för resistensen att man kör en halvdan kur för att ungen kräks eller vägrar vissa doser, för då får det ju inte ordentlig verkan på sjukdomen ändå... Jag är glad att det har funkat någorlnda ok förr oss, eftersom vi har så många öroninflammationer här. Han vägrar när vi försöker ge, men hans mage tål det bra iaf så när man väl fått i det så stannar det!

• Mareldsbarn

VT; Tack för dina ord! Jag har väl inte heller velat se hur jobbigt det egentligen är just för att själv orka med det. Sedan måste jag ju tillägga att jag faktiskt också har vant mig. Jag har ju inget annat att jämföra med så att säga Jag är van att böka och stöka i ca 1-2 timmar på kvällen, att bli väckt vid 23, 01, 03, 04 och eventuellt göra morgon vid 05... fast det där med väckningarna är ju olika men jag är van vid att bli väckt flera gånger om natten. Man går och lägger sig och undrar ibland om man hinner somna innan hon vaknar igen Jag kikade lite på Mariannes hemsida och surfade runt lite kring akupungtur. Nu vet jag lite mer om det och tror inte det är något alternativ däremot kan naturmedicin vara något. Jag skall genast kika på det imorgon känner jag. Men du Tina, du är ju en kämpe du! Vad duktig du är som kämpar på med amningen igen. Jag minns ju hur tufft det var med Lyckelis amning fast visst var det så att du inte ammade så länge alls där va? Nu har du ammat Benjamin lite längre om du skulle jämföra, inte sant? Hur känns det att nu kunna amma -trots att du behöver ge ersättning och så. Jag vet ju att du mådde så dåligt över att du inte kunde ge Lyckan de du då kände att hon behövde via amningen. SOm sagt, duktig och fin ä r du

Jucea, vad fin du är Och grattis

Rimfo; Tack!

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11