• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • Lana

mareld,ja men det är nog rätt så ni gör med era jobb ocs.det är nog viktigt att det är samma förälder som nattar och är där på morgonen.vi nattar ofta ihop,eller ja båda går in och säger god natt på kvällen.men det är ju bara jag där på morgonen.dock är det ju alltid så.så hon "vet" att det är jag.
    fast det är inte okay för er ändå,för ert förhållande.det måste ju också vårdas,för er och Julias skull.

Jag tycker det låter väldigt likt nattskräck,kan ju komma när de går på dagis också.att det händer mycket i livet.
    Men prova med att markera.på kvällen så fick hon ligga i sängen och jag bar dit henne igen och antingen inte säga ngt som de gör på nanny på tv eller bara säga det är natten.

Elly har gjort i nån vecka att hon kör på tills hon är övertrött varje kväll och vi får bära in henne hela tiden och amrkera.just nu är det tredjegången hon komemr ut på nån minut.hon är SUPER trött och ljudboken hjälper inte.vi får klura på ngt nytt kanske...hmm..

• linn78

Mareld: hoppas det löser sig med julias sömn! När har ni tid på bvc?

Jucea: är det något med jobbet?

tjejer, jag som typ aldrig oroar mej har nu fått värsta nojjan...=( senaste veckan har jag fått för mej att det är något fel på bebisen i magen. Jag känner inget konstigt eller så utan det är bara en känsla alltså. Jag funderar mycket på detta med att det var 2 från början och sen helt plötsligt bara 1 och det utan någon blödning alls, tänk om det döda fostret typ har fastnat i det andra så det är därför det inte kommit ut! Idag fick jag tid till RUL 5 juli så nu blev nojjan ännu värre... Kan det verkligen bli så att dom liksom fastnar i varandra? Nä, jag får nog googla lite...

Trevlig helg på er!!

• jeng

linn,
    ja tyvärr...  vi får se om det ordnar sig, vore himla synd annars....

• jeng

linn,
    absolut sorry, svarade och råkade klicka innan jag hade läst klart ditt meddelande!
    såklart får man ju säga att troligtvis är det ju inget fel. men om du går orolig så be om en koll, oro är ju inte bra för bebis. 

hoppas du hittar nån bra hjälp, jag har tyvärr inte så bra koll.... 

• luzorsus
    Lana skrev 2010-06-11 12:57:43 följande:
    jucea,oj är han redan 6mån.jisses vad tiden går.
    Håller alla mina tummar för dig och jobbet,(har ju just nu fyra ) kul att du är positiv och att det känns bra.hoppar verkligen att de uppskattar dig och din kunskap.du är ju superduktig och förtjänar ett jobb där du blir respekterad.

rosa,vi har tagit fram en pall som Elly har en bok på när hon ska bajsa på pottan.kissa går fint,men hon får läsa när hon ska bajsa då hon inte har ro att få ut allt utan det kommer 5småkluttar istället.men med en bok att bläddra i går det bättre,kanske ngt att prova med A? vad duktig han är som vill det själv

MissH,haha va lustigt att det var Anna som satt där.man blir så snopen som första gången jag såg VT,kände igen henne men kunde inte placera henne.man tänker ju inte att man hux flux ska träffa någon man känner via nätet.
    haha såg att Tina skivit samma nu

VT;jag håller tumamrna STENHÅRT för oss båda att vi slipper den där koliken denna gången.Trist om det blir så kan vi ju inte samåka denna gången
    Vi får minnas att det var koliken som förde oss samman

mareld,det låter lite som nattskräck tycker jag.det kan börja nu och hålla på länge.är det något som passar in tycker du?alltså om du går och läser om det på nätet.låter precis som Elly var under nov-mars.
    Dock har hon svårt att komma till ro nu med.tror det är mest för att det händer något i hennes utveckling just nu.jag kan inte riktigt se vad det är.det kan avra språket att hon vill få allt rätt,även finmotoriken kämpar hon med.Hon går mest på högvarv hela dagarna och hon får ligga i vagnen runt 20min innan hon somnar.
    ni kanske redan har provat men,en jludbok kanske? det var det som räddade oss,och en relax cd vi också använder.fast mest på natten då hon behöver mer ro.
    Har ni provat varit jätte hårda och bara lämnat henne? alltså nu låter det säkert som jag är jätte taskig mot Elly.det är jag inte men Elly behöver tydliga gränser och de bör hållas annars blir hon väldigt orolig mm. En dag efter alla månader med kamp vid sovning orkade jag inte mer.jag förklarade för henne och hon skrek ett bra tag men vi gick inte in.det låter hemskt jag vet,men vi hade provat ALLT och var helt maktlösa,hon bara skrek iaf vare sig vi bärde eller dyl.Men efter det så "vet hon vad som gäller".inte att då kommer vi inte tillbaka,för det gör vi om hon är ledsen.men hon vet att det är kvällen och sova är det som gäller.men om hon ropar eller dyl så kommer vi ju in,så hon inte känenr sig övergiven.men det funkade iaf för oss,även om det låter hjärtlöst
    Elly är sådan att man inte kan dalta med henne,det utnyttjar hon direkt och det blir bara pannkaka.hon känenr sig trygg när hon vet vad som gäller och lyssnar då hon vet vad som gäller.Sällan vi har fajter över bullar eller annat hon inte får göra.hoppas du inte tycker jag är för hemsk nu.

www.aqpunktur.se/  Sönmproblem kan behandlas,dock vet jag inte med barn men det borde funka.Ring henne och fråga,hon är super duktig.
    (ser att VT redan skrivit detta också )

Vi började lite smått med potta i vintras.just för att hon ääääälskar att springa naken och jag tröttnade på att torka ping 10000ggr om dagen och tvätta golven.så om hon kissade på golvet så satte jag henne på pottan och sa "här ska man kissa".Och fråga den med jämna mellanrum om hon behövde.då i början kissade hon typ 1ggr varje 15min och nu kna hon hålal sig i flera timma och även nästan kontrollera det själv,hon kan börja kissa knipa och pringa till pottan.dock kan hon det inte alls med klädet på eller om någon annan är här än vi.då blir det fö mycket.så vi har försökt får det så naturligt som möjligt.det var lixom lättast när hon bara ville gå naken
    Vi körde oxå bajs-saga när Tova skulle lära sig göra nr 2 på pottan,...funkade rätt bra
  • Hallonsocka

Oj! Har lite att läsa ikapp men först ska jag vara ego

Vi skulle ju ha fått svärföräldrarna hit på torsdagen och de skulle stanna till lördag och vi skulle alla gå på L:s skolavslutning på fredag. Men på tisdag fick vi veta (hon är hos sin mamma i veckan) att hon haft 39.5 och yrat under natten. Onsdagen var hon fortfarande sjuk och då började jga också bli det. Vi ringde svärfäldrarna och berättade att det inte var säkert att det skulle bli något och att alla var sjuka. My hade dåockså böjrat bli sjuk och kräkte snorslem. Det slutade med att de, såklart, inte kom.

Lyckligvis kunde L vara med på avslutningen då hon var feberfi redan på torsdagen. Då hade jag däremot på onsdagskväll haft över 39grader och likaså på torsdagkväll. Sedan igår är det dock mer som en rejäl färkylnig och nu verkar det lossna. Men vi far till Luleå på fredag så vi träffar dem då i alla fall. Annars har My börjat kissa lite då och då på pottan och nr 2 gör hon oftast på toaletten.

Anders jobbar sin första vecka efter sjukskrivningen (jobbar eftermiddag=helvecka inkl helg) och det har gått jättebra vid sidan av att han börjar få de vi haft. Men idag är sista dagen och sedan har han 5 v semester!!

Nuuuu ska jag läsa ikapp!

• Hallonsocka

Jucea: Säger som Heidi tänk att han redan är 6månader!!! My brukar som Ted komma till mig då jag sitter vid datorn, men hon vill inte att jag visar bilder på kompisar utan på TRAKTORER.

Ja vad gäller potta och toalett så känns det som att vi inte gjort något. Vi har helt enkelt haft turen att My varit intresserad och själv sagt till då hon velat gå.

MissH. HAHA vad roligt att de var Lilla(stjärna?)!

VT: My hade också sånna, hormonplitor alltså, tror hennes var synliga rätt länge dock (några veckor).

Mareld: Men fy! Jag hade ingenaningom att julia (och ni) hade det så jobbigt Jag har väl inga tips direkt men Lanas ljudbokside kanske fungerar? Då kan man ju ha rätt mörkt också. My sover ju i vardagsrummet ännu och vi sitter ju där och ser på teve men ho komer ofta till ro av ljudet. Sedan så sover hon djupt då vi stänger av (under andra perioder har hon sovit lättare och reagerat på att vi stängt av).
    Vi slutade för ett tag sedan med välling innan hon lade sig för att vi märkte att hon sov bättre på nätterna då. Nu får hon välling som kvällsmål om det är långt mellan middag och det att hon ska sova. Annars får hon bara middag och sedan bara vatten. Då vi slutade med vällingen gav vi henne istället ljummet vatten som inte gjorde henne pigg (vilket vällingen kunde göra då den gav henne energi, nu får hon frukostvälling istället). Det ljumma vattnet hjälpte henne att komma till ro dock men vi gav bara några gånger. Dessutom gav vi henne inte vällingen så ofta i sängen utan innan hon borstat tänderna.

Nu har vi som rutin att vi "förvarnar" att "nu är det snart dags att sova", sedan borstar vi tänder, byter blöja, tar på pyjamas, drar ner persienner, säger god natt till alla och så lägger jag henne. Antingen läser jag eller så drar jag i en Muminspeldosa. Sedan kan hon vara jätte pigg vissa kvällar och då blir det att sitta där LÄNGE, andra kvällar somnar hon ganska snabbt. Mycket beroende av vad vi gjort under dagen.

Vi hade också en period som andra här har beskrivit, att hon skrek tills vi lyfte upp henne. Det hände till och med att hon skrek tills hon kräktes. Det kan hon ännu göra om något inte går som hon vill. Är det en sådan sak hon verkligen vill blir hon helt vansinnig och skriker. Nu känner jag igen när hon närmar sig det skriket och är det i sängen så försöker jag vara så nära som möjligt utan att lyfta upp och lugna och sedan allt eftersom hon lugnar sig flytta mig längre ifrån. En annan sak är att jag måste behålla lugnet fastän det känns som att hon sliter hjärtat ur kroppen på mig, för då går det snabbare över. Nu har det här inte hänt på länge men de senaste ggrna har varit under "vaken" perioder då hon inte fått som hon velat. Då har jag tröstat men berättat att vissa saker inte går som man vill osv.
    Ja, det känns inte som att jag kan hjälpa direkt men jag hoppas verkligen att ni får några ritkigt bra tips från bvc!! Enormt många kramar till er!!

• Mareldsbarn

Nämen detta har väl aldrig någonsin hänt förut?! Ingen har skrivit sen sockan skrev igår vid 09 på morgonen! Kors i taket!

Tack för era fina ord. Vi ska till bvc imorgon vid 11 för ett första samtal. Får se vad de säger och vad de förhoppningsvis har för tips att komma med.

VT; Jag läste något på facen om att Benjamen ev har kolik och att ni skulle boka tid. Stämmer detta? Hur har han det lillkillen? Hoppas ni får en tid snarast!

Lana, hur har du det med graviditeten? Tänkte på dig och Elly idag

Vi har haft en ledig dag idag, jago ch Julia. På fm träffade vi två av mina vänner och deras barn och lekte i lekparken och fikade. Urmysigt. På em kom en annan vän över till mig och läste sagor i ett kör för Julia att hon slocknade vid kvart över tre (hon hade inte sovit något sedan hon vaknade vid 06 imorse). Dock sov hon bara 2 min i soffan för så fort min vän slutade läsa saga så vaknade hon... Nåväl, mysig dag har jag med andra ord haft. SKönt och mycket mycket välbehövligt. Även en 45 min löpning i skogen vid delsjön har jag hunnit med och det var alldeles underbart!

Hur mår ni alla idag?

SThlm, jag är såååååå nyfiken på hur det går för dig med din... hmmm...flirt?

Rosa; Hur har du det? Flytt på gång antar jag. Hur går det för dig? Tänker på dig!

• Vilda Tiger

Ja du, Mareld... jag är rådvill och vet inte vad jag ska göra. Han har inte gallskrikit otröstligt så långa stunder men två ggr har jag reagerar på att han skriker ovanligt mkt och inte går att få lugn igen på en bra stund. Jag ringde akupunktören idag och fick en tid imorgon em. Hon sa även att det att Benjamin inte bajsar (har bara bajsat en gång på bb och sedan några små kluttar hemma) nog beror på att han suger åt sig all mat han får, så det inte blir ngt över till att bajsa ut. Idag var jag på bvc för att ta en vikt och han har ännu inte vänt kurvan, han fortsätter neråt och väger nu 4100 till skillnad från de 4450 han vägde då han föddes. Ssk där tyckte det var rent löjligt (märkte jag på hennes reaktion) att åka till akupunktören då problemet uppenbarligen var att han inte fick nog med mat för att bli mätt. Jag ger ersättning två eller ibalnd tre ggr nattetid, någon gång på dagen. Nu ska jag öka till minst vartannat mål på dagne och varje på natten. Ännu ett steg från mitt mål att kunna amma, alltså, vilket gör mig mkt ledsen. Iaf - nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag tror säkert ssk på bvc kan ha rätt- kanske är det så att det är mer mat som behövs. Ska jag då åka till Stenungsund imorgon eller avvakta och se om det är mer mat som behövs? Kanske är han lugnare och mer tillfreds då? Han har svårt att komma till ro vid bröstet och så vill jag så gärna att magen kommer igågn på honom så han bajsar.

Har ni hjälp att ge mig? Hur ska jag tänka? Dagen var så fin idag då Marcus kom hem och allt och nu efter bvc är jag jätteledsen.

• Rimfolina

VT: Sjukvården kan ju ibland vara kritiska till alternativ medicin, även om akupunktur iofs används mer och mer inom traditionell medicin. Jag tycker att du ska testa, trots allt. Sen kan du väl prova göra som KaOl föreslog på fb eller var jag nu läste det, om att ge tillägg för att fylla upp efter varje amning men ändå fortsätta amma ofta. Kan det annars vara så att han är förstoppad, kan de inte bli det av ersättning? Jag kanske är lite insnöad på det efter Esters problem... Ja, jag tycker i alla fall att du ska ge akupunkturen en chans, du behöver ju inte fortsätta med det om det inte verkar ge någon bra effekt. Kram.

Idag är en toppendag! Vår kommun har bestämt sig för att riva upp beslutet om halva barn och vår förskola är därmed räddad, i alla fall för denna gång. Besparingskrav kommer säkerligen i andra former så småningom men då kanske vi får tid för omställning och så. HURRA, säger jag! Vi fick beskedet under en sommarfest med barn, föräldrar och andra släktingar så det var kul att kunna dela den glada nyheten med dem. Sommarfesten (i regn och 13 grader) blev lyckad trots vädret. Pippi Långstrump kom och hade skattjakt med barnen, barnen sjöng och alla fikade och var glada. På förmiddagen stökade jag av revisionen med vår nya revisor. En bra dag!

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11