• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • Strözzel

VT: Grattis igen till Benjamin, som passar så fint till Lyckeli tycker jag. :)
    När Leia föddes sov hon mest hela tiden första veckan men gallskrek ett par nätter och det lååånga stunder och var helt otröstlig. När jag då försökte lägga henne till bröstet var hon så upprörd så det var i stort omöjligt.

Vid vägning på BVC visade det sig att hon inte gått upp i vikt och sköterskan var helt övertygad om att skrikattackerna berodde på att hon behövde äta eftersom hon sovit så mycket. Hon uppmuntrade mig till att amma så mycket jag bara kunde och pumpa efter varje amning. Sen gav hon mig recept på ett anis och fänkål te för att stimulera mjölkproduktionen eftersom Leia inte ammade tillräckligt för att få fart på så mycket som hon behövde. Efter några dagar vände det och Leias skrikattacker försvann och hon började gå upp i vikt. 

Sen säger jag som Rimfo att jag har också för mig att de kan bli förstoppade av ersättning.

Hoppas i alla fall att det löser sig för er.  

• Strözzel

Mareld: Jag kastar mig in i diskussionen om den oroliga nattsömnen. Vår äldsta dotter som nu är 4 år sov allt annat än bra hennes första 1 1/2 år och vi hade många samtal med BVC där vi har en helt fantastisk sköterska. Hon nämnde en eskimo kids olja som finns på apoteket som skall ge en lugnande effekt. Jag vet att jag läst här på FL om föräldrar som provat det med bra resultat. Vi själv kom aldrig till det för sovproblemet vände och nu sover hon hur bra som helst. 

• goshheidi

VT, Jag skulle göra såhär. Be om att få en tid hos bvc och åk dit och väg benjamin före du ammar och efter du ammat. Då får du veta hur många gram han får i sig.

När en bekant till mig åkte hem från sjukhuset dag två så hade inte mjölken stigit ännu och hon fick order om att ändå inte ge ersättning utan fortsätta ge bröst hela tiden bebisen ville ha så att den skulle komma igång. Ibland gav hon napp till lillen för att låta brösten vila, för ibland ville han ha hela tiden. Men hon gav bröstet med max 3-4 timmars mellanrum. Mjölken steg dag tre och först på dag fyra kände hon att det kom ordentligt ( hörde på pojkens sväljningar att det kom). Dag 8 kom de på hembesök hem till henne och då låg han fortfarande 150 g under sin födselvikt men barnmorskan antog att allt är ändå var ok och att han växer men att vikten var lite låg pga att mjölkproduktionen kom igång så sent. De fick gå på en extra vikt kontroll en vecka senare och då hade han gått upp helt okej. Till mig sades det att bebin klarar sig många dagar på det lilla som kommer ut från bröstet och att ingen tilläggsmjölk behövs.

• RosaNapp

VT. hur gammal är han? Både V och A gick ner mer än 10% av födselvikten innan det vände. En v ecka tog det väl. A fick lite tillägg, men jag ångrar det då det gjorde att min mjölk kom igång ordentligt senare. Men dom kan ju bli lite hårda i magen av ersättning, men detär ju svårt att säga nu om det är att han är hård i magen eller att han får lite mat än så länge. det kan ju knappast skada med akupunktur så testa det.

Mareldsbarn: tack. Håller på. Försöker lösa så att jag kan få dit allt snarast. Gillar inte att vara i behov av Ls hjälp.
    Hoppas ni får bra tips som hjälper er.

A har igen börjat småsäga mamma-pappa. Så nu är han väl tyst i ett par veckor igen

• jeng

Inget jobb blev det för mig. Och företaget blev skitsura när jag tackade nej...

• jeng

Nu är jag sugen på att starta eget..... Hmm.... Har blivit varnad för att göra det med små barn....

• KaOl

Jucea: Så trist med jobbet!! Får man fråga varför du tackade nej? Lönen??

vt: känn inte så - jag hade oxå problem de första veckorna och var tvungen att "fylla på" med ersättning som jag skrev på fb - sedan fixade det sig. men visst förstår jag att det känns tungt - själv satt jag där o tjöt.. Håller tummarna för att det fixar till sig (och inom parentes måste jag undra lite över bvc-tanten.. En 10% viktnedgång är väl inte så farligt!)

• jeng

KaOl,
    Ja främst var det lönen. Det blev lägre än det jag har idag statligt om man räknar in semestern också (6 dagar mindre på nya jobbet) och då skulle jag samtidigt gå miste om massa förmåner rent pengamässigt. Sen var det också att jag i princip behövde börja jobba NU, 2 dagar i veckan under sommaren, 50% i höst och minst 75% i vår. Så vi skulle få längre dagisdagar än planerat osv också. Jobbet verkade jättekul och arbetsplatsen bra. Men jag kände att jag behövde kompromissa på rätt många punkter, och då funkar det inte när de dessutom erbjöd en alldeles för låg lön... Trist, men men... Det var ju fasen första jobbet jag sökte typ, så det borde ju komma fler erbjudanden såsmåningom.

Haha... Ted sitter och pratar med "Daggi" i telefon påstår han. Dagis???

• jeng

Hahahaha!! Ja nu sa han "nejnej gååå hem" Så det var definitivt dagis hahahaha... Han har äntligen börjat prata min plupp!!!!

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11