• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • linn78
    3 barns mamma84 skrev 2010-08-01 10:29:42 följande:
    Det finns folk som går i sömnen osv och får hjälp men inte av sjukhuset eller psykolog utan hjälp av sina nära och kära.
    Jag själv jag slår inte i sömnen hehe men jag dricker och äter i sömnen och han plötsligt få för mig att gå upp ur sängen och bara stå still sen vaknar jag upp igen och inser att jag står upp och alla andra sover.
    Jag är en frisk människa utan probelm detta händer då o då när jag e riktigt trött och sover med oro.
    Inte så lätt att hjälpa när man inte vet när det händer. Det handlar om kanske 1-2 gång / månad och oftast pratar och skriker han bara i sömnen och det bekymrar mej inte. Jag är rädd för att han nästa gång slår till Axel kanske istället.
    Hallonsocka skrev 2010-08-01 12:01:02 följande:
    Fast har man inte verktygen att hjälpa är det svårt för nära och kära att göra det
    Och då kan det ju vara bra att veta var man ska vända sig för at få dessa verktyg... Tror det kallas sömnambulism eller nått... Då man går i sömnen alltså.
    Sedan finns det nog en massa specialkliniker för sånthär, men undrar om man inte går via vårdcentraler/sjukhus som första steg?
    Ok, ska söka vidare på detta. Tack!!!
  • 3 barns mamma84
    linn78 skrev 2010-08-01 13:21:23 följande:
    Inte så lätt att hjälpa när man inte vet när det händer. Det handlar om kanske 1-2 gång / månad och oftast pratar och skriker han bara i sömnen och det bekymrar mej inte. Jag är rädd för att han nästa gång slår till Axel kanske istället.
    Hallonsocka skrev 2010-08-01 12:01:02 följande:
    Fast har man inte verktygen att hjälpa är det svårt för nära och kära att göra det
    Och då kan det ju vara bra att veta var man ska vända sig för at få dessa verktyg... Tror det kallas sömnambulism eller nått... Då man går i sömnen alltså.
    Sedan finns det nog en massa specialkliniker för sånthär, men undrar om man inte går via vårdcentraler/sjukhus som första steg?
    Ok, ska söka vidare på detta. Tack!!!
    Menade ju inget illa alltså.
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • Lana

carina,OJ hoppas det försvinner fort på honom för det är ju inget kul med op.dock bättre än att ha ont.

linn,oj va läskigt.har ingen aning men jag vet att det finns hjälp men inte hur man hittar mm.

• MissHellen

linn: Ojdå, läskigt! Men kan ni inte prata med VC och husläkaren, som skriver remiss, dit ni nu ska?

Jucea: Så fint ni får hemma! Köket är heeelt min stil Mycket mycket snyggt!

VT: Hur är de med Benjamins mage? Bättre? Är Lyckeli lika bra storasyster, som jag tror att hon är?

Lille: Går inte att beskriva med ord.. Tänker på er!

i dag har vi haft kalas för Elton, mycket lyckat! Han har fått hur mycket fint som hällst! Men nu är han påväg till mormor och morfar, för att spenadera några dagar där!
    Jag ska städa och sedan njuta av tystnaden! Roger jobbar sin första natt på sitt nya jobb, spännande

Nu väntar sädningen och diskningen..

• Vilda Tiger

Linn
    Usch, kunde ju slutat mer illa än det gjorde, antar jag. Jag har noll koll på vad man kan få för hjälp men andra här visste ju mer så du har redan fått svar, ser jag.

MissH
    Ooooh, ja! Hon är jätteredig, och så himla mån om att han ska ha det bra. Hon kan vara lite hårdhänt ibland utan mening men annars vill hon gärna trösta, klappa, krama och då han vaknar springer hon dit och skriker "Maaaamin!" hur lyckligt som helst. Jag är så stolt över henne. Grattis till Elton i efterskott!

Vi letar bil. Det är en djungel, men imorgon ska vi iväg och provköra några volvo. En v40 och förhoppningsvis en v50 med. Toyota Prius ska vi också kika på. Jag ser fram emot att bli mer mobil!

Nästa grej vi har inplanerad är Borås djurpark 23 augusti. Vi ska hyra stuga tillsammans med Lana och en annan tjej från fl samt deras familjer. Ska bli skoj! Det är så skönt att inte behöva tänka på då jobbet sätter igång igen,  och jag njuter av vetskapen att sommaren då blir längre på nåt sätt. Kanske är det sista gången jag har den möjligheten, vem vet? ;)

Sedan närmar sig får flytt med stormsteg, 1 sept är det dags. Tavlor och annat kan man ju snart börja stoppa i lådor.

• MissHellen

VT: Preciiis som jag trodde då! Måste vara underbart att se, blir härligt i mammahjärtat!

Vi har en Toyota, dock en Avensin och är sjukt nöjda! De blir enbart Toyota för oss framöver!
    Jag har hört att V40 är rätt små, speciellt bagaget, med tanke på vagnoch så? Men är inte säker..

Ska ni flytta? Nått jag missat

• Vilda Tiger
    MissHellen skrev 2010-08-01 20:23:45 följande:
    VT: Preciiis som jag trodde då! Måste vara underbart att se, blir härligt i mammahjärtat!

Vi har en Toyota, dock en Avensin och är sjukt nöjda! De blir enbart Toyota för oss framöver!
    Jag har hört att V40 är rätt små, speciellt bagaget, med tanke på vagnoch så? Men är inte säker..

Ska ni flytta? Nått jag missat
    Ja, vi ska flytta typ 8 meter till en lägenhet på samma gård. Ser iofs mer ut som radhus, så det är som ett tvåvåningshus mitt i en radda. Ska bli gott att få fler rum! Tack för inputen med bilarna. Ja, V40 är rätt liten men jag tror vi får plats med vagnen i den ändå, trots att vi har en dubbelvagn är den liten och smidig att fälla ihop och ha med sig.
  • Rimfolina

Jag kör också Avensis och är nöjd. Svängradien går inte att jämföra med volvos, dock... Men det är en vanesak. Mitt andra problem är att jag knappt når fram till ratten när jag sitter lagom långt bak för benen. Ratten går inte att få närmare, bara högre eller lägre... Men man kan inte få allt!

• MissHellen
    Vilda Tiger skrev 2010-08-01 20:59:39 följande:
    Ja, vi ska flytta typ 8 meter till en lägenhet på samma gård. Ser iofs mer ut som radhus, så det är som ett tvåvåningshus mitt i en radda. Ska bli gott att få fler rum! Tack för inputen med bilarna. Ja, V40 är rätt liten men jag tror vi får plats med vagnen i den ändå, trots att vi har en dubbelvagn är den liten och smidig att fälla ihop och ha med sig.
    Jaha, va härligt med större!   Jag vill oxå ha större, en 2a med barn är trångt..

Hoppas ni hittar en bil som passar er då!
  • lille08
    Vilda Tiger skrev 2010-07-30 19:57:24 följande:
    Lille
    Så kommer jag till dig... jag har funderat i två dagar nu på vad jag ska skriva till dig. Jag läste om det på din blogg då jag var på landet nu, men jag kan varken skriva kommentar där eller skriva här från telefonen. Så jag har fått vänta. Men inte kommer jag fram till någon för det... vad ska man säga, egentligen? Jag frågade Marcus vad han ville höra då han fick sin cancer, och han sa att han ärligt inte mindes vad hans vänner Fredrik och Samuel sa då de ringde då Marcus fått sin diagnos, men han mindes ATT de ringde. Och jag vill att du ska veta att vi FINNS här, jag finns här, jag vill att du ska känna att jag faktiskt bryr mig på riktigt, inte bara skriver det för att det ska se bra ut på pränt. Jag och Lana har löst pratat om att åka till dig i slutet av sommaren, om du hade tyckt det var okej. Ta med oss barnen och fara. Även Jucea har sagt att hon vill haka på.
    Har inte kikat in här på ett par dagar, men tack allihop för det ni skrivit. Jag kan nog hålla med Marcus där... just VAD folk säger är faktiskt inte det viktigaste, utan det som betyder mycket är att veta att folk FINNS där. Sen är jag öppen som person och pratar gärna om sjukdomen om någon undrar och har frågor och så. Men sen är det klart, ibland är det jätteskönt att bara prata och tänka på helt andra saker också!

Åh vad kul det vore om ni ville komma hit och hälsa på! Det får ni jättegärna! Här hemma finns gott om utrymme även om vi skulle bli ganska många (med stor familj går det liksom inte köpa ett vanligt litet Svensson-hus *s*).
Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11