• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • Mareldsbarn

Rosa, jag förstår att det är jobbigt. Frustrerande. Eller nä jag kanske inte förstår men jag försöker i varje fall och det gör ont i mitt hjärta när jag ser din ständiga kamp och hur du emellanåt slår huvudet blodigt i väggen. Jag ska fundera lite på det där med din träning så återkommer jag.

Vi är i Sthlm nu. Fungerar rätt bra. Känns konstigt att det faktiskt gör det för jagt ror det smäller (känslomässigt) när jag väl kommer hem. Trist att det är som det är men ändå glad att vi fungerar bra ihop när vi är här uppe nu. Nåväl. Jag ska bjuda kollegor på middag om ett par dagar. 3-rätters. Temat har jag tänkt skall vara höstligt och Vilt. Skulle behöva er hjälp. Hade tänkt mig att bjuda på;

Mingelmål (då gästerna kommer)
    Skumpa och tilltugg (tunnbrödsrullar med renskav i)

Förrätt;
    Laxrulle och parma på en grönsalladsbädd

Varmrätt;
    Viltgryta på hjort med kantareller och svartvinbärsgelé.

Efterrätt;
    pannacotta med svartvinbär.

Jag är en person som kan fastna i detaljer och det har jag gjort nu

Ska jag bjuda på ris eller palsternack-potatismos till varmrätten?
    Har någon av er lagat hjort tidigare?  Något tips jag behöver tänka på vid tillagningen?

Just nu spånar jag på något vin. Ska till bolaget o prata med dom i veckan tänkte jag. Vill ha ett mustigt rödvin med smak av svarta vinbär till varmrätten eftersom maten går i den tonen. Efterrätten tänkte jag bara ha en latté likör och kaffe. Förrätten vet jag inte ännu. Jag funderar på om jag (trots att jag ska bjuda på lax) ska ha något lätt rödvin som även där går i svartvinbärstonen just för att få en röd tråd i rätterna och få smak på varmrätten redan vid förrätten. Får se vad det blir.

Jisses vad jag har gått in för detta. Jag älskar att laga mat och speciellt flera rätter som nu men jag tror jag behöver få fnula på sådana saker just nu för att inte bara tänka på tråkiga pryttlar

• jeng

Mareld,
    Jag tycker det var himla genomtänkt. Tycker pure till huvudrätten låter mer i linje med det andra du har valt!

Visst är det skönt att hitta nåt att gräva ner sig i när man har annat som man inte vill tänka för mycket på!  

• Mareldsbarn

Jucea, japp så är det :-=) Jag har nu bytt ut svartvinbärs pannacottan mot björnbärspannacotta. Höstligt även det men en aningens godare kling i mina öron känner jag. Så så får det bli Funderar än på purén eller riset. Hade jag ätit ute hade jag nog föredragit puré men min puré blir dock inte alltid lika god som den ute på restauranger. Frågan är nu om man ska våga eller satsa på ett säkert kort som riset

• jeng
    Mareldsbarn skrev 2010-10-10 15:11:26 följande:
    Jucea, japp så är det :-=) Jag har nu bytt ut svartvinbärs pannacottan mot björnbärspannacotta. Höstligt även det men en aningens godare kling i mina öron känner jag. Så så får det bli Funderar än på purén eller riset. Hade jag ätit ute hade jag nog föredragit puré men min puré blir dock inte alltid lika god som den ute på restauranger. Frågan är nu om man ska våga eller satsa på ett säkert kort som riset
    Haha! Jag själv hade nog tyckt att puren var säkrare än riset!
  • Mareldsbarn

Jucea; Jag får aldrig till någon bra konsistens på puré. Det b lir typ mer som tapetklister

Här var det lite dött i helgen. Brukar kanske vara så på helger. Jag är ju själv dålig på att kika in emellanåt. Hoppas i varje fall att ni andra har haft en bra helg!

• Vilda Tiger

Jag har just tillbringat 12 mil i bilen sjungandes "lilla snigel" och "Blinka lilla stjärna". Allt för att hålla Benji glad. ;) Trodde han skulle somna i bilen men icke, det skulle sjungas och tindas mot honom hela vägen, tyckte han. Jag försökte med "Fisken simmar" gånger med det gick INTE!.

Mareld
    Jag hade tagit purén. Alternativt ngt med potatis, som hasselbackspotatis. Men puren lät god. Jag älskar också att göra middagar men det är så svårt att bjuda andra på sådana där extravaganta godsaker för de har en tendens att inte vara så förtjusta i våra soja"kött"sprodukter.

• Kvack

Mareld: jag skulle nog ta puren. Men jag skulle aldrig i livet göra sådan middagsbjudning. Så bra i köket är jag inte. Tycker du är jätteduktig som kan sådant. Lycka till och ha så skoj.

• jeng

Mareld,
    Mixar du i maskin? eller med stavmixer? För det kan ju göra att det blir som klister. Man hackar upp stärkelsen. Har läst om nåt annat man ska göra för att undvika att det blir så.... hmm.... om det är att koka dagen innan och ha i kylen.... hmm... det går säkert att hitta tips om man googlar på det! eller så får man ringa gordon ramsey!  

• jeng

Insåg idag att jag har 7 kg kvar till målet jag hade tänkt nå till julafton (10 veckor)... Bara att bita i det sura äpplet och dra åt svångremmen ytterligare ett hack! Nu jävlar!

Hoppas jag har typ åtminstone ungefär samma motivation imorgon när jag vaknar  

• KaOl

BV: Spännande med en kotte till

Rosa: Usch, lider med dig... Förstår precis vad du menar med att vilja radera ut vissa väl valda delar ur sitt liv. Barnen vill man ju inte vara utan, men att veta att man behöver samarbeta med en ärkenöt under resten av sitt liv känns sådär... Men det går som tur var upp och ner det där med. Det första året är väl särskilt tufft; så mkt känslor och att få all rutiner på plats. Stor kram till dig!
    Det finns inte utrymme till att köpa en begagnad cykel? gör ju dessutom att du får lite lättare att förflytta dig...

Mareld: Var rädd om dig!! *kramar om*
    Menyn låter kanon; hade nog oxå kört på purén. Har hört samma som Jucea - om man vispar för länge så gör stärkelsen att det blir "tapetklister". Pressa istället! En annan variant är ngn form av mos som man spritsade typ Pommes Duchesses och tillagade i ugnen som jag såg på "Halv åtta" för några veckor sedan.. Såg jättegott ut!

Jucea: Heja på!!

Vt: hihihi visst är det härligt? Vad man hittar på för att hålla de där små lugna..

Igår fick jag så underbara nyheter: Ingen cancer för min del! Bara en inflammation!! sååååå underbart! *Älskar livet*

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11