• jeng

Augustibebisar 2008, del 11

Tack för alla komplimanger! Älskar att sy, sydde mycket till mig själv då jag var i tonåren. Men sen lessnar man ju. Det är himla kul att sy barnkläder, så nu är jag glad att vara igång igen! Inte lika mycket tyg går åt heller, så det är billigare

ABsolut gladast är jag över att jag har kommit igång med en egen hobby igen! Nåt man gör bara för att man själv vill, avslappnande och pysslligt!! 

• jeng

Kvack,
    Vad skoj! Kul att du gillar det! Hoppas att det funkar bra! 

• jeng

Vilka kanonfynd Kvack!!
    Vi har köpt ny vinteroverall till Ted, passade på när vi hade 30% på Lindex på en vara nu. Annars så finns det gott om höst och vinterkläder som jag köpte förra säsongen. Både ett tjockt termoställ med hängslebyxa oxh jacka i strl 92 och ett fleecefodrat regnställ från tradera för nästan inga pengar alls. Det var ju dock för stort förra säsongen! Så har vi ett nytt regnställ som är ofodrat också som jag mer har tänkt mig till våren sen... Tage får ärva det som råkar passa, men just nu har han en fix vindfleece som jag fyndade på rean i våras. Vi har en fodrad overall också till Tage från rean, men den hittar jag inte Uppe på vinden nånstans antar jag!... Vinterskor hittade jag superfina på skopunkten härom dagen, så det är också klart! Och resten av ungarnas kläder får jag nog SY, så att barnbidraget kan betala av några av mina tyger

• jeng

Luzor,
    Ni kan inte ta ett krismöte i familjen och se över era nödvändiga utgifter? Vi tjänar ju jättebra, men lik förbaskat tar ju pengarna slut lixom... Det betyder ju inte att man inte skulle klara sig helt ok om en av oss tappade jobbet tex. Samtidigt så vill man ju såklart ha lite pengar över gärna att göra lite kul med, och inte bara ha råd med det nödvändigaste. Men sambon jobbar ju med så ni borde kanske kunna lösa det ändå? Det är aldrig kul at spara, men om du får en bra utbildning och ni får mer tid med ungarna, så är det kanske den motivationen som krävs för att ni ska orka snåla lite extra!

• jeng

Lina,
    Hmm ok, ja de säger ju att dom är täta, så isåfall går jag ju självklart tillbak med dom!
    Vi köpte ett par förra året på tradera, jättejättebilligt. Nån fejk-tex variant lixom. Det visade sig att det troligtvis är TAGGY, för jag känner igen märket i skorna. Iaf de var verkligen superbra och jag skulle absolut inte velat att han växte ur dom Så därför går jag på dom i år igen då. Jag är ju ecco-hora själv annars Så när man har lite mer koll på ungarnas skostorlek från år till år så lär jag nog köpa på rean där!  

Ja, tack för tipset iaf, eftersom han bara kommer ha ett par på dagis och aldrig hemma så gäller det ju att man frågar personalen också, för det är ju inte alltid dom minns att säga till!!

• jeng

Åhh.... Har fått frågan från flera håll nu om jag inte ska starta företag inom sömnad. Vet ju hur smidigt det är med förluster som kvittas mot annan inkomst osv. Och jag ÄR ju sugen på att göra nåt nu när jag blir arbetslös om ett par månader ändå... Men vem skulle vilja köpa det JAG har sytt lixom???... Är inget vidare på att fara runt och fjäska för butiker osv, så då skulle man ju få försöka sälja allt själv... 

Gaaahhh... Det vore ju verkligen jättekul... Men.... tips tack?! 

• jeng

Tack för all peppning angående syidén, både här och på fb!
    Jag ska verkligen satsa på det! Det skadar ju ingen att jag skapar en hemsida eller blogg för syendet, och publicerar mönster och tyger osv där, som ni säger. Och Tradera kan man ju alltid testa att lägga ut ett plagg för själva tygkostnaden som utgångspris, och se om någon bjuder på det.  Om ingen bjuder så har man iaf inte gjort en förlust. Jag kan ju lixom börja med storlekar som passar mina egna ungar om nu ingen annan vill köpa dom!

Jättemånga som diskuterat nu senaste dagarna att avdelning 3 på typ lindex som är så känd för sina fina färger, helt plötsligt bara är svart och döskallar och tråkiga kläder. Jag som själv har barn som är stora till storleken vill ju gärna att dom ska kunna ha färgglatt en längre period! Så det kan ju också vara ett ställe att satsa på!

Ja, jag får fundera. Måste iaf hitta ett bra märkesnamn, för märkeslappar vill jag sätta även på det jag syr till mina egna ungar. Det ser proffsigare ut Tips???

• jeng

Jag skaffade en tillfällig blogg på juceaDESIGN. Man kan ju alltid ångra sig, men nu har jag iaf en adress som finns tillgänglig. Får väl se om jag orkar. Måste försöka fixa en enkel hemsida också. Fördelen är ju att jag jobbar med sånt här, och kan använda allt det jag gör som referens när jag söker jobb. Så även om det blir totalt platt fall av orkesbrist eller vad som, så har jag ju ändå en sak till i portfolion, alltid bra!

• jeng

Jag har ju använt nicket jucea i typ 15 år, så för mig känns det mest invant. å andra sidan så vill man ju inte att det förknippas med nåt som går åt helvete!

Man får ju inte marknadsföra sig såhär, men jag skulle verkligen uppskatta om jag fick fråga er enkla frågor om vad ni gillar med kläder, tyger och lite sånt. Om ni kan tänka er att svara kan ni väl skicka mig ett mess i inboxen? Det kommer såklart ta ett tag att formulera lite frågor osv, men iaf kul att veta era svar! 

• jeng
    Fy fy fy ni som är föräldralediga nu och möjligtvis riskerar att bli arbetslösa! Jag som har varit en sån rejäl förespråkare för fk:s regler, vad som gäller och vad man måste tänka på för att inte sabba för sig själv. Jag har just gått miste om ca 10 000 kr i månaden i akassa, pga ren dumhet (akassan redovisar inte tydligt sina regler, utan ger sken om att följa samma regler som fk.)... Så så kan det gå. Se upp, särskilt ni som börjar jobba deltid kan jag säga!!!!
Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11