Augustibebisar 2008, del 11
det min akassa har gjort är att redovisa de här reglerna, men formulera sig så att det verkar som att det gäller då barnet är äldre än 2 år.
Imorrn kommer det 65 meter tyg på posten....
Lina,
Tygmässigt blir det typ kanske 90-170 för en tröja i strl 92 som jag syr nu. beror såklart mkt på tyget, om man kombinerar ett billigare enfärgat med ett dyrare mönstrat osv... Eftersom jag köper så små mängder så har man ju inga rabatter och de fina mönstrade får man räkna med 170 kr metern plus frakt, sen tillkommer ju muddar osv... Sen har jag fyndat en del tyger för 50 kr metern och då blir det ju nåt annat såklart! Så direkt billigt är det ju inte!
En idé jag har är att man går igenom en "bygg ditt eget plagg" lite som när man bygger bilar. Man kan välja först plagg (tröja tex) sen ett mönster, sen ett tyg för front, ett för bak och ett för ärmarna, och sen välja färg på mudden. Beroende på vad man gör för val där, så får man ju olika summor i totalen. Plus att det blir lite som att man syr sina egna kläder, fast nån annan sköter arbetet så att säga...
Muddar ja, älskar det! Bara den lilla fördelen att man kan sy ett plagg med lite extra benlängd och det ändå går att använda! Det är mycket värt, speciellt när man syr till Tage som växer så det knakar fortfarande!
Ska beställa namnlappar för kläderna. Märkeslappar alltså...
Har lagt upp en förhandsgranskning i mitt galler i här på FL. Titta gärna och säg vad ni tycker. Ni måste klicka på bilden annars syns bara halva!!!
Gud vad ni är gulliga som peppar mig!!!
Jag har så mycket ideer nu, så jag måste bara försöka få tid att skissa upp allting. Måste komma igång med hemsidan jag har tänkt mig, och det är ju en del jobb! Försöker komma på nåt sätt att göra en enklare lösning till att börja med, men samtidigt så har jag en bra ide och den vill jag ju lixom se till att den blir så bra som den kan bli....
Det här 'är ju verkligen bara en hobbysatsning, men jag ser fram emot att få göra nåt rejält att använda som referens när jag söker jobb, och för att lära mig nya saker också!!
Hej!
Ni som kunde tänka er att svara på några frågor om barnkläder, tyger och annat relaterat får gärna göra det i en undersökning som jag har skapat!!
Ni hittar den på adressen: https://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dHZ3SDB5a0tfelRIZ1pCS3JuRWJoZXc6MQ
Tack på förhand!!!
(Hoppas att jag nu inte blir avstängd pga det här...)
KaOl,
Usch, kan inget annat göra än säga att det är skönt att du får det kollat, och hålla tummarna för att inget elakt ska dyka upp!!!
Jag funderar på att ta en hotellhelg med ungarna i jönköping när Ph har sitt kalas. Låter inte som nåt som jag vill vra med på, och absolut inte ungarna heller. Isåfall så följer jag också gärna med till Lille. Det kommer dock vara något som jag bestämmer i sista minuten tror jag. Håller med om att för mig så är det helt ok om Lille avbokar sent.
Sitter med grinig unge här, men nu fick han tag på Teds polisbil och plötsligt så blev det lugnt.... Knäppt... Varför skulle tänderna sluta göra ont, och förkylningen plötsligt inte vara jobbig, bara för att han fick tag på en legobil lixom... Dumma unge!
Skönt för mina öron som får vila lite iaf! Snart dags att hämta Ted på dagis. Skönt att dom inte har ringt, för det betyder ju på att han är pigg och glad iaf. Dom är lite förkylda båda två ungarna...
Här har graviditetsnojjan slagit till. Har varit så förbannat trött och typ illamående sista veckorna... Inte kräkillamående, men sådär oväl... Lite som att man är vrålhungrig och proppmätt på samma gång... Har haft dåligt humör och ungarna har drivit mig till vansinne. Inte testat eftersom jag ju äter ppiller och hade mens som jag skulle iaf för 3 veckor sen... Men nu sista dagarna har jag oroat ihjäl mig typ... Ända tills idag, då jag insåg att jag faktiskt inte har tagit en enda järntablett sen Tage föddes, och jag har ju järnbrist, eller jag får det jättelätt ska sägas. Har ju haft en del mellanblödningar sen 2a förlossningen, och kjraftig mens... Det måste vara det, känner ju igen symptomen så väl nu när jag tänkte tanken på det.... Jaja, testa får jag ju göra ändå, men som sagt det vore ju högst osannolikt. Har annars trott det har nåt med min diet att göra, vilket det väl iofs kan ha också, eftersom mer socker ofta döljer järnbristens symptom. Japp, ikväll går jag på järn-kuren iaf, så får vi väl se..... Vill INTE ha fler barn.....
Lana,
Ja iom att jag äter mina ppiller, och har ätit samma sort i 16 år tidigare, så tvivlar jag ju på att dom plötsligt skulle sluta funka lixom. men just iom att jag INTE vill ha fler barn och INTE vill göra abort så blir man ju extra nojjig också.... går och fnderar på det mycket, det här med att "tvingas" att göra en abort mot sin vilja. alltså, jag kan ju tänka mig fler barn, men jag vill inte riskera kroppen i fler graviditeter, så enkelt är det. men självklart så har jag ju ingen lust heller att genomgå en abort... har ju gjort en tidigare, men det var ju innan man hade barn och nu känns det så annorlunda lixom.... så jag skulle känna mig tvingad, trots att ingen egentligen tvingar mig... svårt att förklara kanske....
Tack kvack!