• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • KaOl

heidi: men hu så läskigt!! förstår om du inte ville bo kvar där! vilken tur att felix vaknade..

alltså: nu måste jag be om råd igen (sjutton vad jobbigt det är m stora barn, man måste vara så klok alltid ). E är 12 år drygt och världens latmask, rör sig inte många meter i onödan. Här hemma är vi rätt strikta med godis, kakor etc bland annat just för E's skull (hon var rätt rund tidigare); det blir på helger och vid festliga tillfällen vi äter sådant - inte på vardagarna. Däremot tror jag iofs att hon nu går och handlar en massa och äter - men det känns ändå rätt att visa hur hon BORDE äta (och så blir inte J och jag lika runda då heller ). Hon tränar EN gång i veckan, gymnastik, dvs hon får smidighet men definitivt ingen kondition. Vi hävdar då att hon ska cykla till o från träningen (ca 2,5 km enkel väg) och även att vi itne ska köra henne om hon ska till kompisar - hon får cykla! Frågan är: tänker vi fel? borde vi t ex skjutsa henne t träningen? många av de andra föräldrarna tänker så nämligen..
    Vill även tillägga att naturligtvis håller vi inte på o pratar om hennes vikt (hon är lite smårund, men absolut inte överviktig) - vi pratar enbart om vikten att röra sig för att kroppen ska må bra
    Synpunkter tack!

• linn78

heidi: usch fy så hemskt, någon som verkligen var inne i huset alltså?? De måste ju vetat att din mamma inte var hemma så de skulle passa på då. Tur att dom blev rädda och stack iväg iaf!!

Tack för boktips! Totte läste jag ju själv när jag var liten, hade jag helt glömt. Ljudböcker är en bra idé också fast det får nog vänta lite till här, Axel har ingen ro i kroppen till att lyssna mer än ca 2 min och så är han inte alls intresserad av TV så jag tror att han inte är intresserad av att lyssna på saga iheller. Det ska gå snabbt, både läsning och vända blad

Nu ska jag strax hämta ÄrtanPärtan på dagis och så ska vi (han) på 18-mån koll. Ska bli kul att se vad han väger och mäter, mindre kul med sprutan...

• Vilda Tiger

KaOl
    Jag tror det är bra att hon får röra sig, cykla till vänner och träning. Det är ju en sak om det spjunkregnar men nu då våren kommit och solen snart värmer så ska det inte vara något stor sak att cykla 2.5 km då hon är 12 år. Det tar ju tio minuter. Ni kan ju även trycka på den ekologiska aspekten, de måste ju lära sig en del om det i skolan, eller? Miljötema borde ju var och varannan skola ha...

• Vilda Tiger

Heidi
    Hu va skrämmande! Jag är också uppvuxen med att vi inte behöver låsa dörren (iofs inga grannar förutom en gammal dam på andra sidan berget, annars ligger huset 1.5 rakt in i skogen) så jag är inte så himla noga med det där att låsa. Jag gör de ju på natten, men Marcus kompis blir skogstokig då han kommer hem till oss då vi inte låser ytterdörren då vi är hemma dagtid.

• jeng

KaOl,

Jag är själv en latmask Men vi tänker just så att vi flyttar nog in till "stan" när barnen börjar bli i såna åldrar att de kan klara sig själva, just för att man ska ha cykel eller gångavstånd till det mesta. Jag tycker det är smart att göra så. Som 12åring cyklade jag 3milsvändor till min bästis, och 1.5 mil till pappa när ingen kunde skjutsa, så nog kan man cykla ett par kilometer.
  • RosaNapp

KaOl: jag tycker absolut hon kan cykla själv till träningar och kompisar. Och det har inte heller så mycket med röra på sig eller miljö att göra som att jag tycker att barn kan lära sig att ta sig dit dom vill (inom rimliga gränser). Själv är jag uppvuxen med att i princip aldrig få skjuts av mina föräldrar så var det till att sticka iväg var det antingen cykel (träning/kompisar/sommarbad/etc) eller buss (gymnasieskolan/"stan"). Jag hade några km till skola/träning under många år och det var bara att köpa läget. Är fortfarande sån att jag gärna går eller cyklar (fast det blir det inte så ofta pga barn och graviditet nu då).

goshheidi: usch vad otäckt det låter.

Låser dörren gör jag på dagen,men det är för att barnen inte bara ska springa rakt ut! .

linn78: nä, A bläddrar inte i böckerna under tiden som han lyssnar på sagan, inte . Det är knappt V (snart 3 år) har ro att vänta med att vända blad till det är dags för det.

• Lina S

Kaol - jag cyklade alltid till min gymnastik när jag var i hennes ålder, och det var samma avstånd. Det tycker jag absolut att hon kan göra. De behöver röra på sig. Barn är ju inte alls lika aktiva som vi var när vi var små, då fanns ju inte datorer och TV på samma sätt!

Hurra va bra att kritter finns billigt i gbg! Hoppas bara att de finns kvar till jag kommer. Har en kompis jag kan fråga faktiskt, hon har bil!
    Lana - haha jag skulle aldrig komma på tanken att fråga någon jag aldrig har träffat om de kan åka och handla till mig och sen ha den hemma några veckor. Det hade varit väl fräkt

Linn - Fy va läskigt, jag hade nog skitit ner mig {#lang_emotions_sealed}

Mysig mage VT {#lang_emotions_heart}

Sam och Elliot - världens finaste killar
  • Lina S

Jag sitter för övrigt och funderar var vi ska åka i sommar!

Steves pappa är generös för hans aktier har gått väldigt bra och bjuder oss på en resa för 20-25000kr, inte helt fel!
    Jag vill åka till något som är bra för barnen, gärna all inclusive känns som det är lättare och billigare, än att man ska köpa 27 glassar och drickor om dagen.
    Några bra tips.
    Måste vara vackert och mysigt! Måste passa på att åka innan 8 aug för då blir Sam 2 år och då kostar ju han fullpris...

Sam och Elliot - världens finaste killar
Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11