• jeng

Augustibebisar 2008, del 11

Hej,

Först vill jag bara kommentera att tydligen så har dom ju tagit bort tidsbegränsningen på trådarna, så nu ska man inte behöva skapa nya hela tiden. Det var ju ett bra beslut även om vi kommer få rätt många inlägg i trådarna till slut om de går i en evighet hahaha.
    Sen ett stort GRATTIS till er som nyligen plussat! Vad skoj att det är så många som ska ha fler barn Även om såklart många redan hade barn sedan innan, så jag förstår ju varför några av er är klara nu också
    Carina,
    Allt går bra med småttingarna, men nu måste vi kämpa med nätterna för Tage igen. Han har börjat vilja ha mat på natten igen, och nu ska vi inte ge honom tycker bvc för han ökar så mycket i vikt. Så nu blandar vi med majsvälling istället, och ska börja med gröt så att han står sig längre. Ersättningen står han sig itne alls på längre.
    Heidi,
    Oj jisses, jag hade helt tappat bort att du hade hunnit så långt med magen Gud vad spännande!! Och Rosa också såklart. Snart ploppar det beeeebisar
    Mareld,
    Fy fan vad jag lider med dig. Jag trivdes ju skit på mitt jobb, och det resulterade i att jag tog ut 10 veckor semester förra året. All insparad semester + det jag hade för det året då. Hade dom nekat det så hade jag tagit FL istället. Skönt att man har sin FL trots allt.
    Och vi har ju sparat dagar just av den anledningen, att sålänge man har fp kvar att ta t så kan man inte nekas fl, såvida man håller sig till de 3 omgångarna per år då. Så Ph kommer ju ta nån månad extra i sommar, eller iaf korta ner arbetsveckorna så han får fler dagar hemma under sommaren. En arbetsgicvare kan ju ogilla det, men de kan inte göra nånting åt det. Och de SKA ju inte sura över det heller. Såklart kan jag förstå på en liten arbetsplats, eller en arbetsplats där många är gravida eller har småbarn att det blir krångligt, men det är faktiskt deras bekymmer att lösa som chefer, och de ska inte lägga över skuld på oss över det. Hoppas att det löser sig. jag vet hur glad du var över ditt jobb, och du vet ju hur glad jag var över mitt jobb. Man kan inte lita på det till 100% och jag förstår dig absolut om du lessnar och vill söka dig vidare. man kan ju inte bara ha ett kul jobb, man måste ju funka med chefer, arbetskamrater och det privata också. Ni har offrat mycket tid med Julia och jag tycker inte det är rätt att bli nekad semester en vecka där man har resa inplanerat om man säger till i så här god tid.
  • jeng

Igår beställde vi förresten kök Tyvärr kommer allt i en leverans så det kommer inte förrän slutet av maj. Vi hade fattat det som att köket kom först (1-2 v leverans) och att bänkskivorna kom senare (4-6 veckor) och de andra vi har pratat med har haft det så... men nu kom tydligen allt på samma. jaja, vi har väl gott om annat att göra sålänge

Och så for vi förbi jysk och chansade på att det gick att få tag på ett matbord där som vi tittat på tidigare, som nu är på utförsäljning. Och det fanns kvar Så vi köpte bord, skänk och soffbord i serien santa fe på jysk. Stolarna vi gillade på jysk var dock slut, så vi ska kolla på ikea efter stolar som passar!
    och idag var vi ju på bvc med tage, 65.5 cm och 7880 gram om jag inte minns fel. stora pojken som nu ska dricka välling och käka gröt
  • jeng

Rosa,

Hoppas att det sätter igång naturligt nu då så att du slipper igångsättning! Det låter ju som att det snart ska vara på gång Var det idag det var bf?
  • jeng

Carina,

Läste du inte av testet som man ska? För isåfall kan du ju tyvärr inte lita på det alls.
    skit i testlagret och testa efter bim med nåt bra test istället i fortsättningen. jag tyckte det lät konstigt att d hade plussat på bim-6 faktiskt, för så tidigt ska man väl knappt kunna testa plus med de känsliga testerna ens, och testlagret är väl bim och framåt-tester??? jag minns kanske fel..
    Lycka till nästa gång.
  • jeng

Åhhh så många bebisar Tänk er den logistiken om vi skulle försöka oss på ytterligare ett försök med en stor träff

Rosa, jag skulle bli tokig om jag blödde och tappade slemmis osv, och inget hände. Jätteglad att det har varit vattenavgång här båda gångerna, för det blir så definitivt på nåt vis! Komiskt, jag som var så rädd för att vattnet skulle gå pga den sociala situationen som det skapar om det sker ute så att säga.
  • jeng

Rosa,

Det finns ju rätt så gott om distansutbildningar, och det brukar ju vara lättare att få plats på dom iom att det inte behövs bokas upp klassrum osv. Men sedan beror det ju på vilka ämnen du kan tänka dig. Det ska finnas nån bra sida som jag vet att jag har tittat på tidigare, vet inte om det är distans.nu eller nåt sånt. En sida typ studera.nu men som bara listar distansutbildningar.
    Sedan ska man ju absolut inte inbilla sig att det krävs mindre jobb när det är en distansutbildning, utan snarare mer. Men det beror ju också på vad man har för hjärna. Om man är bra på att läsa sig till kunskap, eller om man helst vill diskutera, lyssna på föreläsare osv. Sedan ska jag också såklart säga att man ska kolla på HUR de undervisar på utbildningen man är intresserad av. Har dom en distansplattform, har de föreläsningar på video, grupparbeten, vad använder dom för programvaror för tex inlämning av material, gruppdiskussioner osv. 
    Ja, jag jobbar ju med distansutbildning som du vet, så har du såna mer "tekniska" frågor eller praktiska frågor så får du gärna fråga. Sedan gäller det ju att du hittar ett ämne som intresserar såklart.
    Jag funderar själv på att söka distanskurser inom kommunikation, textförfattande osv till hösten, ifall att jag måste vara FL då (dvs inte får nåt jobb) så är det skönt att ha nåt lite mer att göra.
  • jeng

jävla skitsotare vi hade här imorse. det är nu ingnodd sot i våra obehandlade trägolv, och stora svarta märken i vår ljusa våtrumsmatta (vi har ju kamin i badrummet). ska dom få lov att komma och bara förstöra hur dom vill?

• jeng

KaOl,

Ta reda på vad böterna är för att cykla utan hjälm, och dra det från månadspengen varje gång ni kommer på henne.
    Jag tycker absolut inte att du gör fel, och det finns inget som stör mig mer än när man ser snorungar (sorry uttrycket) som cyklar runt med hjälmen oknäppt eller på pakethållaren bara för att dom ska vara coola...
    Jag är själv dålig med hjälm, men för att få lov att cykla till skolan förr så var man tvung en att ha det som krav från skolan. Sedan cyklade jag ju mycket till pappa och kompis (1.5 resp 3 mil bort) och då hade jag alltid hjälm. Däremot hemma på grusvägarna hade man det ju inte alltid, men då var det ju heller inte lag som sagt...
    Datorn låter ju som ett bra tips, eftersom de brukar vara rätt så beroende av dator i den där åldern Men funkar det inte så får man ju försöka hitta nåt som stör dom mer helt enkelt. Som sagt, jag tycker att man ska ta ansvar för sig själv när man är i den åldern att man förstår, och här hemma kommer mina barn få veta att det kostar pengar när man får böter... Vet andra som det har funkat bra för. i början har ungarna blivit skitförbannade för att de inte kan hitta på grejer med kompisarna, eller köpa lördagsgodis, men det är ju lixom lite det som är tanken. Till sist kopplar det ju...
  • jeng

KaOl,

Det är inte så att hon helt enkelt kan göra det hon vill göra på datorn hos nån annan? Eller kanske på skolan nu för tiden när det finns fler datorer där att tillgå. Det blir kanske lixom inte ett så tydligt straff som det borde vara på så vis.
    Bra gjort med böterna iaf, det tycker jag är en självklarhet faktiskt att man ska lära sig att stå för det man gör. Och visst borde vi föräldrar vara bättre med hjälm också, men jag tycker faktiskt samtidigt att man kan förklara att sån här är lagen, och varför är den sån, och sen säga att den får man vackert följa till man är 15 och stor nog att ta sina egna beslut.
    Hoppas att det bättrar sig... ser inte fram emot när jag har 2 i den där åldern
Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11