• jeng

Augustibebisar 2008, del 11

Sthlm,

Hade jag bokat målaren så hade han sagt att jag fick betala den med mina privata pengar. Vilket ju inte är möjligt eftersom jag inte har direkt många såna. Så det hade lixom inte fungerat.
    Han inser väldigt ofta i efterhand att han har gjort fel, men det är ju så dags då lixom. Speciellt som han har glömt det dagen efter igen...
    Rosa,
    Jo, jag hade inte berättat för honom att det gick att hyra bebyskydd på sjukhuset (han lyssnade inte, och var ju uppenbarligen inte intresserad av att ta redan på fakta själv) tan han sa åt mig att göra som jag tyckte var bäst. sen insåg han att det jag gjorde kostade mer pengar, och då skulle babyskyddet tillbaka på direkten... pengar pengar pengar...
    Det är ju just det där, igår var det garderobsinredningen som han inte var nöjd med. Men när jag stod för 3 veckor sen och hade flera ritningar på förslag, och frågade honom vad han ville ha med, eller om han ville diskutera, så säger han att han inte bryr sig... Men som sagt, gnälla i efterhand det går bra ändå... Exakt samma sak var det med köket. Jag hade ritat flera versioner, försökt visa, försökt diskutera. Och kvällen innan det skulle beställas, DÅ kommer han och frågar om jag är dum i huvet som har satt ett skåp på si och så vis, och sådär vill man ju inte ha det, och diskhon måste flyttas osv... VARFÖR?? Hur svårt är det att ta en titt när det är aktuellt, och inte bara gnälla i efterhand?
    Nej nu är jag less.... Måste ta tag i nåt...
  • jeng

Jag har byggt ihop förvaring till min syhörna, och kontaktat massa firmor ang altanbygget. Hittar jag en firma som har vettigt pris, verkar vettig, och kan få det gjort rätt snart, då tänker jag bara boka in det. Hela semestern skulle gå åt till altanbygge här annars... va fan, det är ju på semestern man bara ska SITTA på altanen och glo och dricka drinkar ju.... Så håll tummarna nu.

• jeng

ja alkoholen håller jag med om. det är bara idiotiskt!!

sedan vad gäller bråk osv så är det såklart så att jag till viss del överdriver, o man blir ju så låst i det just när det sker... arg på allt... påstår inte att det är nåt försvar, men så pass mkt har jag i mig att jag är inte rädd för att leva själv tex, o stannar inte bara för att hur illa det än blir. mycket är säkert också mitt fel, och beror på hur jag har hanterat nånting eller om jag har sagt nånting. man står ju inte ensam i alla fel helt klart...
    det stora problemet är hur han hanterar irritation o främst stress. när han blir stressad går det helt uppåt väggarna... och ut över andra! det jag blir så ledsen över är egentligen inte nåt han säger eller så, utan att det är så onödigt och går att förhindra. vi skulle ju flytta för att få mer tid mer pengar att göra kul saker för, dra ner arbetstid osv. just för att må bättre o slippa stress o problem därefter... men nu är ju huset inte direkt färdigt, så en period kommer vi ju ha mkt att göra. dock blir jag så lesden inte bara över att det går ut över mig utan att han mår ju dåligt av allt. just för att jag vet ju hur vi hade kunnat undvika mkt av det om han hade lyssnat bättre i förhand tex, eller tänkt lite framåt... men men. nu ska jag göra en ansats att avlasta honom så mkt det går, både genom att göra saker själv, och genom att leta hantverkare till stora saker (tex altanen). han får säga vad han vill, det är inte hållbart att han är i sitt "kan själv"-tänk, när han uppenbarligen inte mår bra av det... bara för att man KAN en sak så betyder det inte att inte andra kan hjälpa till med det...
    vi har ju gjort en stor ansats nu (tack vare flytten är det möjligt) att lösa en del oenigheter gällande ekonomin. det har varit ett ständigt bekymmersämne här hemma, mest pga att jag tycker att vi har gott om pengar, och han tycker att "vi skulle kunna ha haft mer pengar" eller nåt sånt. han ser lönen som en stor grej när han väljer jobb, jag ser jobbets innehåll som den stora grejen tex... iaf så tror jag att det kommer lösa mycket. det är första gången vi står båda två med jobb och en bostad som inte kräver alla pengar, så förhoppningsvis ska det bli bra. bara att ta sig ork att ta tag i nästa problemhop, det här med stressen!!
    jag hoppas att jag kan ventilera utan att bli dömd här, för det kan man tydligen inte överallt., har blivit totalt uthängd av en person i en annan tråd tidigare idag... även om jag vet att det är ett publikt forum där alla kan läsa, så känner man ju viss trygghet i en grupp man har hängt i så länge... men icke då... 
  • jeng

VT,

Ja vi la ju just 20 000 kr på en automower... Man njuter av varenda sekund när man kan sitta på en stol och se på när den klipper gräset! Det ÄR verkligen så! Jag tror att vi skulle njuta av att se folk bygga altanen också tex. Så jag tror att han börjar inse också att det är på väg att bli för mycket. Ett par veckor till, och sen är vi av med förra huset iaf, och har en stor börda som försvinner! Det ska bli skönt. Sen ska jag se till att ta tag i mycket så att jag kan avlasta honom mer.
    Rimfo,
    Vi har ju inte haft delad ekonomi... Men han ser pengar som något mycket viktigare än jag gör, och när vi har bott dyrt osv så har han lixom bara sett hur pengarna försvinner. Så det vi har gjort förut är ju att föra över privata pengar, som vi kan göra vad vi vill med utan att "förhandla" eller vad man ska säga. Vi har tex fört över 5000 kr var några ggr per år... Det har ju hjälpt, eftersom jag tycker hans intressen är skit och han inte gillar mina tidningar typ Så som det blir nu, så kommer vi ju fortfarande inte ha delad ekonomi, men han kommer få den extra delen som han har jobbat sig till. Jag klarar mig fint på min ordinarie lön, så det stör mig inte. Alltså. alla pengar kommer gå in till ett gemensamt konto, allt man äger är ju gemensamt. Men när vi för över till dom privata pengarna så kommer han få en större andel. Dock så räknas det hela tiden på våra ordinarie löner, så jag blir ju inte utan pengar nu bara för att jag är föräldraledig lixom. Jag tycker det är en utmärkt lösning, även om jag inte förstår vad han ska samla pengar till... Men det kommer vi märka
  • jeng

rimfo, ja jag tror att jag svarade på rätt sak eller??

jag menade iaf att vi har ju gemensam ekonomi, till största delen. och har ju haft det länge, även om vi får in pengar på våra egna kortkonton då. men alla pengar har gått till räkningskontot.
    skillnaden nu blir alltså att inte riktigt alla hans pengar kommer att gå till räkningskontot.
    linn,
    supertack! det värmer att veta att det inte bara är jag som tycker så...
  • jeng

gud vad jag skriver kort och slarvigt idag. det jag menade med ekonomin, att det är helt ok med mig, är att ph har saker han vill göra, som han har velat göra länge, som kostar rätt mkt pengar. tex vill han ta mc-kort. jag har inga direkta såna saker, utan vill mer att jag ska ha pengar till fika, böcker och det här allmänna. när vi har bott dyrt, haft lite sämre med pengar osv, så har jag inte tyckt att det är ok att vi ska ta ut onödigt mycket fp, bara för att han ska ta ett mc-kort eller köpa en mc. därför har vi bråkat en del om det under den perioden. men nu när vi har så vi klarar oss jättebra ändå, så ser jag inget som helst hinder för att han ska få göra det han vill. 

• jeng

iiihhhh

jag tror att snart kommer det en beeeeebis i mölndal
    jag har ju hela tiden sagt att det ska bli till helgen efter lyckelis dag. så nu får vi se om jag kan ha rätt
  • jeng

VT,

HAHAHA!
    Jag som var så säker på att Ted skulle vara mörk och brunögd fick ju fel när han kom. Sen när Tage skulle komma så var jag ju istället säker på att han skulle bli blond och blåögd, men DÅ kom ju den mörka ungen Det är helt konstigt sånt där...
    Och lite knäppt är det allt, att det ska komma EN TILL som man ska tycka om så mycket! Och nog tog det ett bra tag tyckte jag. 
  • jeng

Linn,

Skoj med hus!
    Får ni huset med ert bud om ni får ert hus sålt, eller hur ligger det till? Någon länk?
Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11