• jeng

Augustibebisar 2008, del 11

Hemma från shoppingtur på Plantagen Köpte massa skoj, och ska nog tillbaka imorrn, för det fick inte plats mer i bilen. Men då måste jag få ner allt (eller iaf nästan) innan dess, för att Ph ska godkänna det Billigt och superfina grejer! Bloggar nog om det sen.

• jeng

Japp, i princip allt som köptes på Plantagen igår är nu planterat (ja redan igår kväll faktiskt). För att vara extra duktig (suck) så har jag dessutom planterat om allting en gång... Tog nämligen fel på tomtgränsen och satte allting utanför Jaja, så kan det gå. NU är det iaf gjort, och idag ska jag ge mig på att vattna. Förhoppningsvis ska det inte behövas så mycket vattning för det är dyngsurt i backen, står vatten när man gräver hålen att plantera i...

Ja, så när Ted har sovit så blir det troligtvis ännu en tur till Plantagen Ska köpa några fler krukor att plantera i, plus att jag var heeeelt säker på att jag köpte en dvärgsyrén till uteplatsen igår, men inte då
    Och nyss kom min nya superfina köksassistent, och tvättmaskin och torktumlare Såikväll får Ph koppla in, och så kan jag ta hand om det 3 meter höga tvättberget
  • jeng

KaOl,

För ett tag sen skrev du om nåt bra mot halsbränna. Min har blivit sämre igen, och nu hittar jag inte ditt inlägg. Skriv gärna igen om du minns.
    Jag tycker jag har jättesvårt att hitta mat som går att äta när det väl sätter igång. Några tips? Blir det värre av att man tex hoppar över en måltid, eller blir det bara värre när man äter fel måltid eller en för stor måltid på en gång? Alltså jag menar, kan jag undvika halsbrännan genom att ha tex en banan med mig om jag är ute nånstans, och ta den som mellanmål? Eller funkar det bara genom att jag då troligtvis äter mindre på nästa mål så att säga... Helknäppt, för vissa dagar märker jag absolut ingenting, och vissa dagar märker jag en del (får ta läkerol då jag ska sova för att lindra känningarna just i halsen) men igår var det lika illa som dagarna efter förlossningen då jag knappt kunde röra på mig, och hade rejäl bröstbränna och halsbränna och surt i halsen hela tiden... Idag verkar det vara lite bättre iaf...
  • jeng

Lana,

Man VAD kan man äta då? Man ska ju undvika salt, fett och kryddstarkt. Men vad blir kvar? Jag tycker jag får halsbränna av allt... Jag dricker iofs en kopp kaffe ibland, och tar några nonstop efter maten ibland, men jag kan också dricka 3 koppar kaffe en dag och inte få nån som helst halsbränna, så det känns ju jättekonstigt....
  • jeng

Oj, jag hade visst glömt att uppdatera, nu såg jag att Kaol skrev också

• jeng

Mareld,

Stort GRATTIS!!!!
    Äntligen igår, efter inköp av salva nummer trehundraelva så är Tages bak MYCKET bättre idag Otroligt att det kan vara sån skillnad på salva och salva! Är annars ensam med ungarna nu, så jag har noll tid och ork att göra nåt. Har dessutom allergi, halsbränna kombinerat med nån äckelförkylning. Så jag kan inte prata... HUr lätt är det att få en 1.5 åring att ta en på allvar när man piper som en liten mus "låt bli den där tröjan och lägg tillbaka tandborsten i handfatet nu!!!" Nej här är det full anarki...
  • jeng

Heidi,

Vi hade ju Ted hemma i början, men det beror på att det var julledigt på dagis just då. Jag ville hålla honom hemma pga att just då gick det både influensa och magsjuka på dagis, som jag inte ville få hem till en nyfödd. Ja och vattkoppor gick ju också. Hade dagis varit normalfriskt så hade jag tyckt det var bra för honom att få komma dit och leka av sig lite, det är ju 15 timmar som gäller här, och det tycker jag är lagom. Då får man både tid att vara på dagis och tid att vara hemma med nya syskonet. Jag hade INTE orkat vara ensam hemma med båda, så Ph var ju hemma med Ted när det var stängt på dagis.
  • jeng

Heidi,

Vi hade Ted 4 dagar i veckan, 8-12. Det var viktigt för mig att Ph kunde lämna, så jag slapp släpa ut Tage på morgonen eftersom Tage sover då. Sen var det lagom att man hann vila ut lite och sen hämta Ted. Då äter vi lite och pratar lite och sen sover han middag. Så det passar bra, för då vaknar han så att jag har honom ca 2 timmar själv innan Ph kommer hem. Det var lagom tycker jag, både för honom och mig.
    Ja, jag har fått amma eller mata i fred oftast, däremot så lärde sig ju Ted snabbt att då sitter mamma fast och kan inte springa efter mig och då kan man göra hyss... Det var det jobbigaste faktiskt. Man blev en mamma fast i soffan skrikandes på andra ngen att han måste lyssna... Nej inget vidare....
    Nu får vi förresten bara ha ted 3 dagar i veckan... Så onsdagarna vet jag inte hr vi ska göra med. fredagarna har han ju alltid varit ledig och då har ph FL. Men nu börjar ju Tage bli större så nu ska det nog funka bra att ha både Ted och Tage hemma. Ja, plus att det gör ju mkt att det är bättre väder nu, lättare att aktivera Ted och samtidigt ta hand om Tage då!!
  • jeng

Heidi,

Ted får vara med och byta blöja Det är ju en så enkel sak som gör att han käner sig delaktig. Så han får följa med till tvättstugan och hålla nya blöjan eller ta fram en våtservett eller sådär. Inget avancerat, men det gör ju iaf att han följer med mig när jag måste gå iväg
    Ted har haft en riktig "dra och peta i allting" period. Det började i princip när Tage kom så det kan ha varit en reaktion på det. Fört har han ju lyssnat på nej jättebra. Men plötsligt sklle han riva i varenda låda, öppna skåp, ha t saker osv. Det har blivit mycket bättre nu rätt så plötsligt också, men det är ju sämre än det var förut. Men nu känns det mer normal åldersutvecklingstrots på nåt vis. Det blev så extremt.
    Man ska också vara beredd på att det är helt naturligt att det äldre barnet stannar pp eller går bakåt i sin utveckling. Det de precis har lärt sig eller håller på att lära sig kan dom helt glömma bort. Ted slutade säga massa ord, kryper mer, osv.
  • jeng

tog ungarna till ikea efter dagis idag, shoppade såna låd-ställningar till deras garderob. så nu har dom en varsin takhöjd stapel. har sorterat in alla kläder som låg överallt på golvet i högar också, superskönt!! älskar ikeas antonius, och det lär bli såna i hela hobbyrummet också till den förvaringen vi behöver där.

vi hade en skitnatt igår annars. teed vägrade sova, så han lekte i ett par timmar, sen såg han lite tv med mig, och sen leka igen. till sist gick han och la sig självmant iaf. men vid 1 så vaknade han och grät/gallskrek, så man fick ploppa napp, hjälpte inte utan han vaknade igen och skrek. tog upp han till min säng, där han for runt och pratade i ett par timmar innan han somnade. och vid 4 var det dags för tage att ha mat och blöja... jippi för en som har svårt att somna, 1.5 timmars sömn tror jag. otroligt att ted orkade med dagis och ikea idag... nu har han iaf somnat, även om han ville leka ett tag först idag med.
    på söndag fyller jag år hoppas att mina gäster har tagit fasta på mina önskemål om träd och buskar, så att jag får massa spännande att gräva ner sen
Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11