• jeng

Augustibebisar 2008, del 11

Rosa, var är du idaaaag? Bebisdags???

• jeng

Missh,

Snygg tatuering. Jag vill med ha en, en jag är för feg Dessutom har jag blivit uppfostrad med att tatueringar är idiotiskt, så det är liiite svårt att ta sig ifrån det. även om jag tycker det är skitsnyggt om det är rätt gjort just det där, att det är för evigt lixom... samtidigt som att det är ju lite av grejen
    Rosa,
    Fy då, hoppas att det bara är magknip på a, och att du bara har pre-förlossnings-sjukan
    JOdå det har ju hänt en hel del med robotdammsugare sista tiden. Ett stort problem förut var ju att de inte tog upp allt skräp, tog skitlång tid på sig, inte kunde köra så länge innan de behövde ladda igen, mm mm. Nu har dom ju blivit smartare, samtidigt som att de har blivit bättre på att samla skräp. Den vi ska köpa är dyrare (vilket de nog nästan måste vara om man ska få en bra!) och speciellt anpassad för husdjursägare, både genom att den tar upp hår mkt bättre än andra modeller, samtidigt som den kan ta upp kattsand osv, för att den har en större behållare än många andra. 
    Dom missar ju såklart lite här och där, så då och då får man ju köra på egen maskin också! Men förhoppningen är ju att den ska ta lite mer det dagliga underhållet så att det inte blir skitmycket skit överallt hela tiden. Men de ska ha blivit mkt bätre på att ta kanterna, och de bromsar ju vid möbelben osv, och har stötfångare typ så att de inte bankar i. De senaste versionerna kör ett rum 3 ggr på 3 olika program, för att fånga upp så mkt som möjligt. Förr körde dom en gång typ, och det blir ju rätt stor skillnad.
    Ja, vi får se vad vi tycker om det, men vi ska iaf testa som sagt, dom rikigt billiga är ju inget att försöka sig på ens, de har fått riktigt uselt i tester. Irobots roomba finns i massa varianter, och vi har som sagt valt en som är lite dyrare, men men. det blir nog bra  
    Vi ska ju köpa en automover också, men det är kanske en vettigare investering Vi är ju båda gräsallergiker, så kan man slippa gräsklippningen är det ju värt mycket. Skulle annars ha köpt en åkgräsklippare (av samma anledning) och de kostar ju lika mycket, så... Ja... tekniknörd?
  • jeng

missh,

eller om du vill prenumerera
    alvan609.blogspot,com
    det sista är inte uppdaterat dock, för vi glömde kameran sist vi for
    rosa,
    faaan va trist, usch!  
  • jeng

Linn,

Rätt likt vårt nya hus, fast vårt har ju "källaren" vid sidan om istället.
    Var noga med att kolla fuktlukt i källaren, typiskt med hus som byggs vid den där tiden, och vi hade ju som du vet stora problem i nya huset (som ju som tur var var kända innan...)
    Sen tyckte jag instinktivt att köket verkade litet, men troligtvis sitter det väl ihop med matrummet, så att man skulle kunna öppna upp. Det har vi ju också gjort i nya huset, och det blir ENORM skillnad. Men köket såg ju rätt nygjort ut, minns inte datum... Så då kanske det känns jobbigt att riva upp det Iofs kan man ju alltid återanvända stommar osv så det behöver ju inte bli kanondyrt.
    Räkna med att det inte är nån fuktspärr bakom kaklet i de gamla badrummen, dvs det bör åtgärdas snarast om man är en barnfamilj som utnyttjar det mycket. för toa och tvättstuga gäller det ju att golv ska ha fuktspärr, medan badrum såklart ska ha det överallt.
    i övrigt tyckte jag det såg riktigt trevligt ut. jag stör mig på småsaker som att det var så många olika golv i de olika rummen tex men va fan, det kostar ju typ 30 000 att köpa ett vettigt golv till hela huset, så det är ju inte saker man ska haka upp sig på i ett så stort husköp.
    jag har kanske påpekat självklarheter... vet inte hur mycket du vet om husköp. fråga gärna om det är nåt specifikt du undrar så kanske jag kan förklara. det kan ju vara bra att fundera över vad man skulle vilja fixa, och så göra en snabb räkning på vad det skulle kosta...
    hoppas det är till nån hjälp
  • jeng
    luzorsus skrev 2010-04-21 22:04:48 följande:
    kollade man vidare på driftkostnad etc 6000. i mån för el?kan ej stämma...VA 4000kr? måste stå fel..
    Man redogör driften per år
  • jeng

Linn,

Det låter ju bra!
    Det jag gillade med huset var ju dels att det var större än det vi flyttar till Vi kommer ju få på gränsen till för lite plats och rum, men så köpte vi ju inte huset med tanke på att bo där permanent heller... Det RÄCKER iaf, det är väl det viktiga.
    Ja, och sen skillnaden mot vårt är ju att det där ligger i vinkel. Det gillar jag bättre än så som vårt är byggt (helt fyrkantigt).
    Skönt att ni ändå vill fixa det som nog borde fixas. Istället för att man tror att man ska kunna bo med det och budgeterar utifrån det.
  • jeng

Jag gjorde förresten en budget för vårt hus förra helgen. Skrev in köpesumman och alla avgifter och sen alla kostnader vi har haft på att fixa huset. Ujuj, det blev en liten summa (drygt 1.1) men då är ju huset nyrenoverat också! Vi tror inte att vi går back på det iaf, men det beror ju också mycket på marknadsläget när vi såsmåningom säljer.

Utöver den summan ska vi bygga stooort uterum (50 kvm), altan/däck, och carport. Plus att trädgården ska väl fixas till... Men det är ju mer saker vi gör för att vi vill ha dom, inte för att vi tror att vi får tillbaka det vi lägger in.
    Ja, det ska bli kul att se exakt sen när vi orkar kolla igenom alla kvitton. Nu är det ju bara en överslagsräkning... Rätt billigt ändå för ett nyrenoverat hus mindre än 3 mil från Linköping! Får hoppas att andra också ser det så sen när man ska sälja
  • jeng

Linn,

Ja det är ju skoj att göra själva! Fast vårt nya hus är ju lite väl mycket att göra kanske Undrar om vi nånsin kommer bli klara hahahaaa... 
    Vi får ju 3 sovrum, 1 bad 1 toa... men sen har vi ju hobbyrummet/gillestugan också i garagedelen, och där finns ju också tvättstuga. Så skönt att slippa ha det i bostadsdelen faktiskt! Vi kommer ju lägga en hel del pengar på ett isolerat uterum och där har vi tänkt ha rätt så öppet så att det funkar som lekrum också. 
    Tittar ni på hus för att det kommer bli trångt i det ni har nu? Vad är det ni har för typ av hus nu, nåt liknande? För oss kommer det ju bli skitstor omställning nu när vi flyttar... Lite magont kan man få över det ibland, men det löser sig säkert
  • jeng

Linn,

Jag håller med dig! VI pratade ju om tillbyggnad. Men dels kommer vi aldrig få igen dom pengarna om vi ska sälja (vilket vi ju ska såsmånigom) och dels så fanns det inget vettigt sätt att bygga till på så att det blev BRA! Så vår kompromiss blev som sagt att köra vinterisolering (eller iaf höst/vår) på uterummet, dra till på storleken där, och så kunna använda det som extra lekutrymme. Vi har ju ett barnrum, och ett syrum/kontor. Behövs det så kan vi ju göra det till barnrum också, men förhoppningsvis kommer dom sova bra ihop. 
    Näe, när vi känner behovet för större så kommer vi titta efter större. Att göra om inomhus är ju en sak, men en utbyggnad MÅSTE man ju ha folk till för att få det bra och riktigt... Och sånt gillar inte vi
Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11