• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • luzorsus

kan ej supermycket om datorer men eftersom du vill ha lite lagringsutrymme med bilder och musik så se till att den har bra hårddiskutrymme sen behöver dne ju inte världens prestanda så du "bara" ska surfa på den och inte spela nya spel..men kan ej tipsa om nåt särskilt

• Lina S

Välkommen hem Mareld, härligt att ni har haft det bra!
    Jag kan inte hjälpa dig tyvärr för jag är värdelös på datorer, men Jucea kan nog
    Jag kan hjälp till med homestyling haha

Jag förstår att det känns jättejobbig att inte få "tillgång" till sina barn alltid, jag kan inte ens tänka mig att inte få träffa mina barn om jag vill. Jag kan vara ärlig och säga att det är jätteskönt att vara utan dem ibland, få en dag för sig själv, men flera dagar el en vecka, nej usch så jobbigt. Men man är ju en vanemänniska så man kommer nog in i det fort.
    Och som du säger Mareld, man får fokusera på annat som man annars inte har tid med!

VT  - grattis till gubben din hälsa att jag tycker att han är snygg haha vi kan ju byta du och jag om vi tröttnar

Kaol - usch det visste jag inte att han hade haft en tumör, el jo någon klocka ringer men långt borta.... Tur att det inte blev något allvarligt.

En fråga till alla er som har era 2,5 åringar på dagis mer än 15 timmar i veckan. Sam går mån-fre. Så här ser hans dagar ut:
    m 7.30 -15.30
    t. 7.30 -15.15
    o. 9 - 15.15
    t 7.30 - 15.30
    f. 7.30 - 15

Alltså inga superlånga dagar men ändå några timmar. Sam sover inte middag hemma längre om han inte somnar i bilen el ibland framför soffan senar på em/kvällen men då försöker jag väcka honom snabbt som attan men det är ju inte så lätt.
    Jag vill inte att han sover på dagis längre för jag får inte isäng honom förrän vid 21-tiden och det tycker jag är alldeles för sent. Han sover bara 30 min där det har jag sagt till om. Men de tycker inte att han ska sluta sova, för att han behöver det där. Det är ett annat tempo menar de på. Jo det förstår jag helt fullt, men samtidigt så går han ju inte superlånga dagar och han är ju uppe så sent så det blir ett problem här hemma.

Hur fungerar det för er? Kan jag kräva av förskolan att han inte ska sova el är det fel? Vad säger ni som är förskollärare??

Sam och Elliot - världens finaste killar
  • jeng

Mareld,
    Jag kan komma med mer tips sen! Mitt i middagen nu!!!

Lina,
    På vårt dagsi säger dom att ungarna är SÅÅÅ trötta när vi hämtar. men dom är precis lika pigga som vanligt tycker vi! Idag hade dom lagt tage att sova på FM till och med för att han "VAR SÅÅÅÅ TRÖTT!" Sen tyckte dom det var konstigt att han inte sov efter maten... Dessutom får ju vi lite jobbigt att hålla honom pigg och vaken här på kvällen när han sover 10-11 istället för 13-15 som han är van vid!

Dom har pratat om att lägga Ted på em också, nu när han ska gå långa dagar... Det tycker jag är bara rent vansinne! Vi har svårt att få honom att sova på kvällen som det är!! Det känns som en dålig ursäkt till att man inte orkar aktivera ungarna! Det är klart att om ungen bara får sitta i ett hörn med en bok typ så blir man väl trött och hängig! Vi får se hur det utvecklar sig, men det blir ett samtal med dom om det inte fungerar!

Visst att dagis kan vara en omställning, men att lägga Tage på fm, som han inte har sovit sen han var max ett halvår gammal..... Dumheter. 

• Mareldsbarn

Luzor, tack ändå

Lina; Julia går 8-16 mån-fre. Ibland hämtas hon kl 15. Hon sover också 30 min på förskolan och de väcker henne då. Hemma är hon som Sam och somnar inte förrän 20.30-21. Däremot vill hon gärna sova längre på morgnarna så hon verkar ju behöva mer sammanhängande sömn så att säga. Det är bland annat därför jag vill att hon ska somna ca 19.30-20 istället. Jag har pratat med perosnalen på förskolan om detta. De har provat att ha henne vaken under vilan men då blir hon så trött och ledsen runt 14 för att sedan en 45 min senare piggna till. Självklart vill jag inte att hon ska bli så där trött och ledsen varje dag (även om det må vara en övergångsperiod) och jag förstår om det blir svårt för personal då nästan en personal då går på henne för hon vill bara sitta i dennes knä. Nu har vi (jag och personal) (bestämdes idag) kommit fram till att hon ska vara med på sovvilan och inte den vakna vilan men från det att hon somnar så får hon sova mellan 10-15 min. En powernap och sedan får de väcka henne. De säger att hon är jättetrött då de väcker henne och att hon kan behöva nästan 30 min på sig från de att hon slår upp sina ögon till det att hon faktiskt är "riktigt" vaken. Dessa 30 min räknar jag ju också som någon form av "vila". Vi får se hur det blir nu när hon får sova den stunden. Hemma sover hon vanligtvis inte middag men hon kan slockna i soffan runt 15-16-tiden ibland beroende på hur intensiv dagen har varit. Skulle hon slockna så väcker vi henne efter 10 min och då är hon ju jättetrött men sen går det bra och den lilla stunden verkar i lnägden räcka för henne. Förskollelärare är jag inte men så här fungerar det för oss Lustigt att Sam och Julia (och säkert fler) nu är i samma sits kring detta Jag vet inte om du kan "kräva" av förskolan att han inte ska sova. Det är ju viktigt att han orkar med hela dagen och det även om det kan bli tungt för Sam om han går och är trött på em så blir det ju en form av belastning för personalen om han är det. Däremot tycker jag att du kan fråga om ni kan prova er fram med att hoppa över vilan någon dag, eller rent av göra som vi -minska ner sovtiden. Om vilan börjar 11.45 hos Julia så kan det ibland vara så att hon somnar kl 12.10 och det är från just 12.10 som jag har bett att hon ska få sova sina minutrar. Inte från 11.45. Se om ni som föräldrar och perosnal kan mötas på halva vägen och testa vad som blir bäst för Sam.

Jucea! JAAAA! Jag vill ha massor med tips! Kom på en sak till jag vill ha...eller rättare sagt två Hdmi-uttag samt webkamera så vi kan skypa med julias mormor o morfar i sthlm

• jeng

Mareld,
    Här finns 4 möjliga alternativ.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=723499,625302,748092,654345

Skulle jag säga nåt negativt så är det att det är låg upplösning på skärmen. Tyvärr verkar det inte som att du får bättre för den pengen!

Jag kollade på stora datorer (eller ja, vanliga) för att jag antar att du vill ha cd-läsare/dvd-läsare i datorn. Ett annat alternativ är att satsa på en mini-pc och en extern cd-läsare. Du får typ samma upplösning på den, men själva skärmen är ju mindre...

Annars så var det ju 4 olika märken, så då kanske det handlar mer om vilken man gillar, och vilken man kan få tag på enklast. Rent prestandamässigt och prismässigt så var det typ exakt samma. 

• jeng

Såg nu att webkameran skiljde rätt mycket... så det var de 2 längst till vänster som var bäst då!

• sthlmstjejen

lina: F går ungefär samma tider som Sam, hon brukar gå 7-15 och hon sover aldrig dagtid sen efter sommarlovet. Har hänt en gång sen jag sa att hon skulle sluta med sovandet (innan sov hon 30 min på dagis) att hon somnat i soffan när hon varit där men annars är hon pigg och somnar vid 19 på kvällen. Perfekt eftersom hon väcks 6 varje morgon! Tycker att du får sätta hårt mot hårt, det är ditt barn och du bestämmer.. tycker också att det låter som om de är lata. På Fs dagis har det aldrig varit nåt problem, vi har en bra dialog. Men min äldsta gick hos en dagmamma förut och hon var väldigt grinig både med att min dotter skulle sluta med blöja där och sovningen.

• luzorsus

Myra sussar på dagis men max 45 minuter,somnar som en stock vid 19.30-20 och sover tills vi väcker henne vid 7.20,men hemma på helgerna sovs det inte alltid på dagarna längre

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11