• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • RosaNapp

Imorgon är det meningen att barnen ska till L. På måndag ska dom till förskolan igen. Då hoppas jag kunna börja med mina promenader igen. Är trött på att inte kommit ut ordentligt på bra länge nu.

sthlm: hur mår du?

Jag vill gärna ha något att tugga på på kvällen, men nu gapar det så j-a tomt i skåpen att det enda jag kan hitta är lite korv och Billingen så det får bli det tillsammans med vatten!

• jeng

På måndag börjar Tage dagis, och jag ska börja jobba igen efter 3 veckor ledigt. Fy fan för att gå upp kl 6 på morgonen igen efter att man varit van att sitta uppe på kvällarna och gå upp vid 8-9!! Kan ju inte sova heller ens om jag går och lägger mig tidigt nu, så det är bara att bita i det sura på måndag morgon och hoppas att man är trött på måndag kväll så man kan vända tillbaka dygnet lite då!

• Kvack

Jag längtar tills på tisdag då dagis och skola börjar igen. Det är ju den enda egentiden jag har. Skulle vara skönt att ha barnvakt någon gång.

• sthlmstjejen

Kvack: Har inte heller barnvakt, tycker att det är trist att jag och M inte fick nån egentid tillsammans under hela lovet på 2,5 vecka.

Rosa: Tack för att du frågar Jag mår ok på dagarna eller rättare sagt jag mår inte så illa då men är dödstrött hela tiden trots att jag får sova bra på nätterna. På kvällarna däremot är jag sängliggande pga illamåendet, tur att M är hemma då!! Är i 10+4 nu så det borde väl ge med sig snart?! När berättade du förresten för släkten att du skulle ha nr 4?

När ska de små börja dagis då? Är det till hösten? Det går säkert bra även om det måste bli konstigt för dig som haft barnen hemma så länge

jucea: Känns inte alltför upphetsande här heller att gå upp kl 6, hemifrån kl 7 men ändå tycker jag att det ska bli skönt med vardag igen!

• Vilda Tiger

Ja, många vänder lätt på dygnet men har man en liten som är morgonpigg hemma så kan man inte ligga och sova till åtta eller nio även om det är lov. Fördelen är ju att man slipper omställningen sedan då helgerna är slut.

Jucea
    Hoppas du kommer i säng i tid ikväll och fixar morgondagen.

Sthlm
    Ja, jag mådde illa kvällstid med Lyckeli och jag har för mig att det är mellan v 9 och 11 som hormonhalten är som högst och man mår mest illa. Sedan SKA det ju avta, om man inte har otur. Hoppas du snart mår bättre på kvällarna.

Rosa
    Undrar samma som Sthlm - är det till hösten? Klart det kommer kännas udda men du ska se att det går bra. Kommer barnen att kunna gå samma grupp eller måste de dela på sig? Vilket hade du föredragit?

Kvack
    Hoppas du kan njuta av egentiden som återinförs för dig nu!

Idag ska vi på Lanas lilla Joels dop. Ska bli skoj!

• sthlmstjejen

Angående dagis så tycker jag att det är jättebra att M och F (och även E då hon gick på dagis) gick på olika avdelningar, så att de inte behövde känna av syskonkonkurrensen eller som tex storebror att den ska ha ansvar för den mindre osv. Skönt att vara lite ensam för dem märker jag.. tackade ju nej då de frågade om F skulle kunna flyttas upp till Ms avdelning då hon är så framåt, tänkte på konkurrensen mellan barnen.

• jeng
    Kvack skrev 2011-01-08 23:07:52 följande:
    Jag längtar tills på tisdag då dagis och skola börjar igen. Det är ju den enda egentiden jag har. Skulle vara skönt att ha barnvakt någon gång.
    Ja, egentid får jag väl iofs på ett sätt på jobbet, men... Nä.... Kommer sakna att kunna vara hemma en förmddag och se några bra program på tvn eller vila ikapp lite! Men skönt för ungarna att få börja på dagis igen!!!
    sthlmstjejen skrev 2011-01-09 09:23:14 följande:
    Angående dagis så tycker jag att det är jättebra att M och F (och även E då hon gick på dagis) gick på olika avdelningar, så att de inte behövde känna av syskonkonkurrensen eller som tex storebror att den ska ha ansvar för den mindre osv. Skönt att vara lite ensam för dem märker jag.. tackade ju nej då de frågade om F skulle kunna flyttas upp till Ms avdelning då hon är så framåt, tänkte på konkurrensen mellan barnen.
     Vårt dagis har ju bara en avdelning. Däremot har dom ju små familjegrupper, dvs tillhörighet till en lärare typ. Och båda mina kommer gå i samma familjegrupp. Men jag tror det är bra. Jag tror att Ted blir mer framåt och ska lära och visa Tage hur allt funkar. Han är annars väldigt tyst och ensam på dagis. Tage är ju mycket mer social och framåt och babblar som bara den (om än inte så många ORD än då....) så jag tror att han har lättare att ta kontakt med dom andra lärarna och barnen, och då tror jag att Ted hakar på!
    Hade vi haft möjligheten att ha olika avdelningar så tror jag att vi hade börjat med det senare isåfall, som en förberedelse till att Ted ska gå vidare till skolan och dom inte får vara tillsammans längre! Men är vi kvar här i byn så har vi ju inte det alternativet ändå.
    NU är Ted väldigt glad över att Tage ska få följa med till dagis han med. Så om vi hade skjutsat dit dom och sen dom hade varit på olika avdelningar så tror jag han hade blivit jättebesviken!  
  • sthlmstjejen

ok jucea ja det är klart att det beror på barnen och vad man själv har för erfarenheter Jag är äldst av 3 syskon födda tätt och jag tyckte att det var jobbigt att alltid känna ansvaret för mina syskon på dagis eftersom vi gick på samma avdelning. Skönt att börja skolan sen.

• RosaNapp

Ja, det är till hösten dom ska börja. För As del så är han ju 3 år då och nu har ju också pratet kommit igång så det känns ok. Men Er hade jag ju velat ha hemma längre, men jag vet att det inte går.

Sthlm: hoppas illamåendet lägger sig snart. Skönt att M kan ta barnen på kvällarna då. Jag berättade nog när jag hade tagit beslutet att behålla och det var runt 12 veckan.

Måste säga att nu, när Er närmar sig året så känns det som att det bara kan bli lättare. Visst har det varit trögt med ammandet och jobbigt när alla är sjuka i magsjuka, men ju äldre dom blir så går ju sånt lättare också och han kommer ju inte amma hela livet

• sthlmstjejen

Rosa: Jag känner att det är lättare med barnen nu när F är 2,5 år nästan, hur blir det med bebbe sen då? Men jag tror att det kommer att gå smidigt ändå, för barnen är så mkt större och mer självgående än tex nu senast när F föddes så var M bara 18 mån!

Kommer inte att amma öht tror jag, kanske den första råmjölken.. amningen har alltid strulat katastrofalt för mig, bebben har inte fått tillräckligt med mjölk och jag har behövt delamma från 1 vecka gammal bara. Men det värsta är att jag åkt på bröstinfektion varje gång och varit däckad i feber.. nej det är inte värt det!

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11