• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • Hallonsocka

Lina: My går 25hveckan cirka.... 9-15 mån till tors. från och med idag har vi sagt att hon helst inte ska sova. Om de märker att hon är supertrött får hon sova högst 30min annars har vi samma prob här hemma som ni har, hon somnar på TOK för sent. Då vi har henne hemma sover hon nästan aldrig på dagen och aldrig längre än 30 min om hon ändå sover. Hoppas att problemet löser sig för er och oss.

Heidi: Vad ledsen jag blir då jag läser om din mamma. Minns att jag läste om det på facebook också. Det har gått så kort tid, låt det ta den tid det tar och försök vara mycket med familjen så du får engeri och glädje genom dem. *massor med kramarÄ

Men vad roligt att ni planerar en resa! Vi var ju på teneriffa förra året och hade med oss en paraplyvagn (du vet en sån som man fäller ihop till ingenting) Den var toppen att ha med och jag skulle nog ta en var/alternativt en dubbel till pojkarna era.
    Sedan såg vi till att My fick en egen liten ryggsäck på planet där hon hade massa olika saker i, leksaker, ritsaker, en bok och en överraskning (ett inslaget paket) det sysselsatte hon sig med. Sedan gick hon en hel del i mitt gången och sov även en sväng. Det gick väldigt bra trots att hon nyss haft öroninflammation. En grej är ju att låta dom dricka något då olanet lyfter och landar. Samt att om de är förkylda spraya näsan strax innan lyft och landning. Annars fanns allt vi behövde på teneriffa (barnmat, välling, blöjor m.m.) så vi hade nog med oss lite väl mycket till henne men allt sådant är ju beroende av vart man åker.
    Vad gäller böcker så älskar My böckerna av Jan Lööf (Skrotnisse, min morfar sjörövaren, sagan om det röda äpplet m.f.) hon tycker också om Vilda bebin och pettson, nu läser vi däremot sagor av Astrid Lindgren då hon ska sova.

Luz: Om döden finns en jättebra bok (tycker jag i alla fall) som handlar om ett marsvin som heter Herr Muffin. Den är bra, tyvärr behandlar den inte sjukdomar eller att gå bort "för tidigt" Muffin har levt ett fullt liv eller vad man ska säga. Och sex...hm då L frågade då hon var mindra så sa jag bara som det var. Fast utifrån termer hon skulle förstå :-P Kanske var det mens lr. annat det handlade om och så kom följdfrågor på det Minns inte riktigt men var ärlig och anpassa språket.

Vad gäller snopp och snippa använder jag av någon anledning finskans pyppeli, antagligen för det var ordet jag växt upp med. Pyppeli (snippa) pippeli (snopp) Kärt barn har många namn!

• linn78

Heidi: vi har flugit 5 ggr med Axel och det har gått bra alla gångerna. Sugrör är jättebra att dricka med för att tryckutjämna så vi tog med såna små festisjuicer. Vällingflaskan är också bra för trycket, då hade vi blandat färdigt i flaskan med ca hälften kallt vatten och en termos med varmt vatten vid sidan om. Tevatten finns att få på flyget men det är inte alltid så dom kan fixa det när man behöver. Dessutom var termosen bra när man var ute på kvällarna.
      Vagn har vi haft med Axels babyjogger city mini och vi kommer bara att ha med den i sommar också, Axel sitter sällan i vagn nu så lillebror kan få ha den.
      I sommar kommer vi även att ta med en bärbar dvd till Axel men det är mest för att vi ska köra bil i 6 timmar efter flyget.
      Annars som hallon sa; en väska med lite smått och gott, favoritböckerna, leksaksbil, ritsaker...
    Allt finns ju i stort sett i spanien annars men vi tog ändå med ett paket egen välling/ersättning för smakens skull och sen så är burkmaten hemskt tråkig och bara några få smaker. Beror ju lite på var ni åker också, många ställen har svensk-affärer och då får ni tag på allt som vanligt.
       Var har ni tänkt åka?

Jaha så det är snippa som gäller överlag. Vet inte varför det tar emot att säga det?! Ska höra på dagis vad dom säger. Annars är spanska pepe ett alt här hemma. De finska namnen var riktigt söta också=)

• RosaNapp

Jag har frågat barnen vad dom säger på förskolan, men dom säger att dom inte pratar om sånt där. Får väl fråga personalen, men egentligen är det inte så viktigt för min del...

Ja, visst är det kul när dom pratar så bra så att dom kan förmedla sina tankar och funderingar

A har kommit på att man nu kan ropa på Er så att han följer med honom, är så kul att höra och se vilket intresse dom har för varandra! Häromdagen så diskade jag och det blev helt tyst. Alltid bäst att kolla läget då
    Då satt E med A och V på varsin sida och hade sagoläsning i soffan. Er stod på golvet och var med så gott han kunde Goa, goa barn.

• luzorsus

gick in för att stryka Myra på kinden innan det är dags att sova...då ligger hon med lillrumpan i vädret och har minsann tyckt att det passade sig att ta av sig bbblöjan innan man somnade Hon hade dock kissat i blöjan först och sen tagit av sig den så det var ju torrt i sängen

• Vilda Tiger

Luz
    Hon är inte dum, din lilla goding. Klart man helst vill sova med rumpen bar.

ROsa
    Men, vilken söt syn det måste ha varit! Jag ser det framför mig.

Linn
    Pepe var ju sött med! Babyjogger city mini säger du... vi ska till Egypten v 44 så vi ska också skaffa fram en lämplig vagn tills dess. Är den du har smidig att vika ihop? Fullt liggläge? Benjamin är ju nästan ett och ett halvt år då så han sitter nog mest men vi måste ha en vagn han kan sova i med, för det lär han säkert göra då fortfarande. På dagen, alltså.

• tessiej

vt: vi sitter och funderar om vi ev. ska fara till Göteborg i sommar och om vi nu bestämmer oss för det kan jag ju försöka styra det så att det blir v.28 så att man kan träffas :) men vi har inte bestämt oss än så jag får återkomma om det blir så!

Ebba 080805 & Iza 101115
  • Vilda Tiger
    tessiej skrev 2011-01-25 09:33:04 följande:
    vt: vi sitter och funderar om vi ev. ska fara till Göteborg i sommar och om vi nu bestämmer oss för det kan jag ju försöka styra det så att det blir v.28 så att man kan träffas :) men vi har inte bestämt oss än så jag får återkomma om det blir så!
    Gör det! Det vore skoj.
  • 3 barns mamma84

snippa har jag tagit bort och säger Hello Kitty det tycker ebba är ass roligt
    snopp säger vi till didos han vet var snoppen är

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11