• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • 3 barns mamma84
    luzorsus skrev 2011-01-23 15:40:20 följande:
    Min 6 årige dotter ställer massa kluriga frågor om barnafödande och döden etc,oftast känner jag att jag blir rätt ställd när de kommer Någon med tips på nån sida eller nåt där man kan läsa om hur man ska handskas med sådana här saker på "bästa" sätt Vill ju inte ljuga,men så att det blir på rätt nivå
    Barnafödandet kan du faktist berätta det gör vi till ebba och hon blir 6 år i juni det är dags att berätta.
    Om döden ja mamma berättade för ebba när vi bodde i sverige att hennes mamma ebbas mormor är en ängel och bor i himmelen och där är hon nu.
    Men det var bara att hon fög upp när hon somnade in.

Jag tycker det är dags att berätta saningen men på ''barns nivå'' så dom förstår men att det inte blir en saga bara.
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • RosaNapp

Luzorsus: jag har pratat och pratar med mina och säger lite som det är, men bollar tillbaka frågan för att dom ska kunna komma fram till vad dom själva tror på. När det gäller döden då. Svara kort på hennes frågor och bolla tillbaka så ger det sig säkert .

Angående barnafödande så vet mina barn att det är spermier i snoppen och dom måste komma in i mamman så att ett ägg kan börja växa. Barnet äter genom navelsträngen och kommer ut genom musen eller att en doktor hjälper till genom att skära i magen. Man får hjälp så att det inte gör ont.

Angående döden. Det är väl bara äldsta 5,5år som frågat ännu och då har hon frågat vad som händer när man dör. Jag har sagt att kroppens batterier tar slut (cellerna) och då brukar man begrava den som dött, eller bränna och göra till aska. Har berättat lite om hur andra kulturer gjort förr också, för att avdramatisers. Sen har jag sagt att många tror att en lite del lever kvar, själen, och att en del tror på himmel/helvete, andra att man hittar en ny kropp och lever vidare och andra på annat. Har betonat att hon får tro på det hon tycker känns rätt. För ett tag sen bestämde hon sig för att när hon dör ska hon bli en blomälva
    Själv tror jag inte på något, men förstår att det är en tröst för många, speciellt små barn som börjar förstå världen.

• RosaNapp

Luzorsus: vet att det inte var vad du frågade efter, men ville bara säga hur jag gör jag tror barn klarar det mesta, det är vi vuxna som lägger in annat i det

• linn78

Heidi: Jag beklagar så mycket, tänker på dej! Men hon är inte helt borta, tänk på alla minnen som hon lever kvar iHjärta

Luzor: Jag har ingen aning om var man kan hitta "info" om sånt. Men jag har ungefär samma problem fast på lite lägre nivå, Axel är väldigt intresserad av att han, pappa och Elias har snoppar men inte jag... Vad i hela fridens namn kallar ni musen för? Jag tycker inte att det finns något trevligt namn=( Han konstaterade iaf häromdagen att Axel kissar med snoppen och mamma kissar med rumpanSkrattande Ja, varför inte, ser ju likadant ut egentligen,hihi...

Nu är jag lite efter som vanligt men ang sovning på dagis så slutade A sova middag strax innan jul. På hans avd är han den enda hittills som inte sover så dom fick lite problem eftersom de andra fröknarna passar på att luncha medans barnen sover men dom löste det så att Axel följer med ut i uterummet och lägger sig med dom andra och så får han ligga där och relaxa, och när fröken ser att han är på väg att somna så får han gå upp och gå in för då har åtminstone en fröken hunnit tillbaka från lunchen. Detta fungerar bra, han ligger och vilar utan att sova och skulle han vara jättetrött någon gång så har det räckt med en powernap på ca 15 min.

• RosaNapp

linn78: jag kallar det för mus, jag avskyr snippa . Men jag har lärt E om vagina och allt sånt också. använder det dock inte i vardagligt tal. Säger också snopp istället för penis, men har även där gått igenom vad det heter.

• Saliva123

Linn
    Vi säger snippa, älskar det ordet som känns "jämställt" snopp!

• luzorsus

Jo man får ju såklart svara på deras frågor men just att hitta rätt nivå kan vara lite tricky ibland, min tjej undrar vem av oss som är äldst och då svarar jag pappa,ja då tror hon att pappa kommer dö först etc..Försöker förklara att så inte alltid är fallet då..de är så söta med alla sina frågor.
    Sen är Tova väldigt känslosam,empatisk och lever sig in i saker väldigt mycket ibland vid "rätt" tillfälle..men hon är nyfiken på det mesta och det är ju superbra och kul!
    Hon undrar hur bebisar kommer in i magen och hur bebisar kommer ut,undrar om morfar som är gammal kommer dö snart...nån kväll började hon funderade på det och sen efter ett tag hade hon levt sig in i saken så intensivt att hon satt här och grät och var ledsen över när han skulle gå bort..min lillfia

• Vilda Tiger

Vi säger också snippa. Tycker det är skitbra! Snopp och snippa.

Jahaja. Inatt, då jag kämpat två timmar med att få Benjamin att somna om, och jag var skitarg och grinfärdig av frustration, då vaknar Lyckeli och är jätterädd. Hon sa "Jag är rädd för spöket där!" och att inte jag sket ner mig. Jag är ganska mörkrädd och har livlig fantasi. Efter att ha fråga ut lite så kom hon fram till att det var spöket hennes pappa har som skrivbordsunderlägg på sin dator. Bra att det fick sin förklaring. Hon blev lovad att vi skulle ta bort det spöket tillsammans idag och sedan fick hon sova intill mig, så gick det bra.

• RosaNapp

Luzorsus: sån är min tjej också hon gråter av saknad efter min mormor som hon aldrig träffat, blev helt förstörd när Lillefots mamma dog (landet för länge sen). Men nu verkar det som hon kommit igenom det mesta och nu är största fokus på att hon minsann SKA gifta sig med sin pappa när hon blir stor. Ett tag skulle hon ha barn, men ändrade sig när hon förstod att det gör ont att få ut dom, men nu har hon igen bestämt sig att ha barn fastän det gör ont att få ut dom .

Men hon kommer sldrig, ALDRIG, ändra sig angående gifta sig med pappa! Hennes egna ord

• luzorsus
    söta dom är.
    Tova lekte igår att hon var 16 år och skulle på dans med en viss Erik som var 17  
Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11