• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • sthlmstjejen

jucea: Tack för ditt utförliga svar! Tar gärna länken

Jo ris är det enda som fungerar för mig tyvärr, pasta går absolut inte att äta och inte potatis heller. I princip tomat och kokt morot i grönsaksväg.. lax äter jag mkt och det går bra. Stekt mat går inte heller så bra, men särskilt fet mat kan jag inte äta. Ska testa att steka laxen idag iaf Med en creme fraishesås..  Vitt bröd går INTE bra alls, men däremot fullkornsbröd om jag bara äter en skiva. Så det är verkligen individuellt. Jag har provat mig fram och det jag inte tålde en gång så provar jag det efter ett tag igen, som tex igår med potatisen, men det gick ju inte. Ja känner mig så begränsad men jag lär mig!

• jeng
    sthlmstjejen skrev 2011-02-07 11:22:59 följande:
    jucea: Tack för ditt utförliga svar! Tar gärna länken

Jo ris är det enda som fungerar för mig tyvärr, pasta går absolut inte att äta och inte potatis heller. I princip tomat och kokt morot i grönsaksväg.. lax äter jag mkt och det går bra. Stekt mat går inte heller så bra, men särskilt fet mat kan jag inte äta. Ska testa att steka laxen idag iaf Med en creme fraishesås..  Vitt bröd går INTE bra alls, men däremot fullkornsbröd om jag bara äter en skiva. Så det är verkligen individuellt. Jag har provat mig fram och det jag inte tålde en gång så provar jag det efter ett tag igen, som tex igår med potatisen, men det gick ju inte. Ja känner mig så begränsad men jag lär mig!
    Ja, man måste prova sig fram! Det är väldigt individuellt vad kroppen tål, och riktlinjer är ju bara riktlinjer. Tex så kan potatis gå bra i viss form, eller ihop med viss mat, men inte i annan form eller med annan mat! Det är lurigt! Men skönt att ris fungerar för dig iaf, det är ju skönt att ha nåt "tillbehör" som fungerar!

Har länkar till två trådar. En med start nu i januari, det är lite mer folk och lite mer aktivt. Kommer fortfarande in nya där! www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56264390.html

Den andra här är start i oktober, och det är lite mer invanda lchf-ätare där nu, inte lika mycket aktivitet men jättebra stöd ändå! Men inte lika mycket snack om kilona som försvinner eller inte försvinner osv! Så det kanske du tycker är lugnare  www.familjeliv.se/Forum-24-64/m55098400.html 
  • jeng

Är era ungar också inne i "testa gränser" fasen? Jag håller på att bli galen! Ted ska testa varenda gräns, och när han inte får som han vill så grinar han! Han har plötsligt blivit elak mot Tage och ska alltid ta leksakerna från honom. Förut har han ju velat vara med och leka, så då har han tagit leksaken och lekt. men nu tar han den och lägger undan den typ, eller gömmer eller bara kastar iväg och skriker nej nej nej. Tage ska absolut inte få ha, i princip. Samtidigt så är han ju jättegullig med Tage i andra sammanhang, så det är ju inget mot tage egentligen, utan handlar väl mer om det här med mitt och ditt antar jag.
    En annan sak han har börjat med nu är att bara ta saker och sen slänga iväg dom. Eller att han lägger saker på bordet och "krockar" dom med en liten bil så dom far i golvet.
    Och ikväll skulle han städa sitt rum för att få se en film. Det brukar inte vra några problem alls, även om vi ju får hjälpa till lite! Men idag totalvägrade han, bara skrattade eller satte sig och lekte med grejerna istället. Så jag städade upp. 5 minuter senare så hade han tagit samma lådor och vänt upp och ner på igen så det bara var att börja om. Samtidigt så blir han skitgrinig sen när han inte får se filmen eller när vi tar nappen eller vad det nu är som ska ske i utbyte. Visst, han är bara 2.5 år, men det har funkat i ett års tid redan så man stör sig ju på att han plötsligt jävlas!

Känns det igen? 

• RosaNapp

jucea: ja, det är ju en del av utvecklingen Han är inne i en jag-period. Allt alla andra har är hans och det han har är hans, så enkelt är det .
    Han kanske inte var så intresserad av att se filmen? Sen är han lite för liten för konsekvenstänkande på det sättet. Impulskontrollen och att räkna ut att om jag gör det här så får jag det här kommer senare.

Någon här som håller på med yoga och/eller pilates? Jag testade yoga idag och blev frälst! Men är ju helt novis på det. Har också köpt en pilatesboll, lika lite kan jag om det . Men lite depp är jag. Jag har nu insett vad mycket muskler jag har tappat. Ffa benmusklerna är ju numer obefintliga. Blir till att försöka bygga upp dom sen igen...

Sthlm: hade det varit i min hemstad eller vi varit ett par så hade jag ju kunnat göra det, men gbg är dryga timmen härifrån och jag tvivlar på att han har lust att hänga med och träffas . Blir för långt för att bara åka och hämta på kvällen, jag känner honom... Å andra sidan, ska utekvällen inte vara samma dag som dagsträffen så kanske det kan gå att ordna.
    Ska ni komma?
    Angående kosten. Jag kunde äta viss stek mat, om jag hade ätit ordentligt innan, dvs lite, men ofta och bara snäll mat (för mig då, pasta, vitt bröd och mjölk). Slarvade jag eller åt för mycket onyttigt (typ chips och cola) så satt jag på dass så fort jag fått i mig första tuggan typ... Men jag drack mycket Actimel både när jag var gravid med V och A. Inbillar mig att det hjälpt lite. Goda var dom iallafall

• jeng

Nu vaknade Ted jätteledsen. Jag trodde först bara han hostade så han höll på att kräkas, och att det var problemet. Så jag torkade och gav dricka som han vägrade. Han verkar helt lost, men svarar ju på frågor osv, så det kan ju inte vara nattskräck?! Han ville inte komma upp i knät, inte att jag sjöng hans favoritsånger eller gör nåt annat vi brukar göra för att trösta... Känns som han skulle vilja ha tröst om det var mardrömmar det handlade om? Och kan det bli så himla ofta? För igår natt var det nog 3-4 rejäla uppvak på samma vis. Han vaknar och är jätteledsen... Tror ju inte att han har ont eller nåt sånt, eftersom han har varit pigg och glad hela dagen idag, utan det är väl isåfall hostan. Och jag tror inte att han hostade direkt mkt alla de gångerna han vaknade igår natt...

Några tips?

• linn78
    jeng skrev 2011-02-07 21:45:31 följande:
    Nu vaknade Ted jätteledsen. Jag trodde först bara han hostade så han höll på att kräkas, och att det var problemet. Så jag torkade och gav dricka som han vägrade. Han verkar helt lost, men svarar ju på frågor osv, så det kan ju inte vara nattskräck?! Han ville inte komma upp i knät, inte att jag sjöng hans favoritsånger eller gör nåt annat vi brukar göra för att trösta... Känns som han skulle vilja ha tröst om det var mardrömmar det handlade om? Och kan det bli så himla ofta? För igår natt var det nog 3-4 rejäla uppvak på samma vis. Han vaknar och är jätteledsen... Tror ju inte att han har ont eller nåt sånt, eftersom han har varit pigg och glad hela dagen idag, utan det är väl isåfall hostan. Och jag tror inte att han hostade direkt mkt alla de gångerna han vaknade igår natt...

Några tips?
    Axel har gjort samma i ett par veckors tid, vaknar och är jätteledsen men vill inte att man rör honom eller pratar med honom utan bara gråter hysteriskt. Jag tror bara att han drömmer och sover fortfarande när han "vaknar" och gråter. Jag vet att jag gjorde så också när jag var liten. Vi brukar bara vara inne hos honom och rätt som det är så bara lägger han sig ner och somnar igen, det brukar inte ta så jättelång tid. Han kan även vakna och vara helt hysterisk över olika saker, det har varit tex över godis, sin stora mjukis-apa mm. Det är också i sömnen han gör det.
  • RosaNapp

Kanske växtvärk? Kan ju vara mardrömmar också, men att han inte förstår det själv.

Någon som har en iPhone? Jag försöker lägga över musik i iTunes för att lägga över på min iPhone, men det blir dubletter hela tiden och det är lite irriterande tycker jag... Undrar om någon annan har det så?

• linn78

jucea: vet du nån lchf kokbok som inte är så liberal? Dom jag sett har ju varit väldigt frikostiga med kh jämfört med vad jag vill äta..

• jeng
    linn78 skrev 2011-02-07 22:01:44 följande:
    Axel har gjort samma i ett par veckors tid, vaknar och är jätteledsen men vill inte att man rör honom eller pratar med honom utan bara gråter hysteriskt. Jag tror bara att han drömmer och sover fortfarande när han "vaknar" och gråter. Jag vet att jag gjorde så också när jag var liten. Vi brukar bara vara inne hos honom och rätt som det är så bara lägger han sig ner och somnar igen, det brukar inte ta så jättelång tid. Han kan även vakna och vara helt hysterisk över olika saker, det har varit tex över godis, sin stora mjukis-apa mm. Det är också i sömnen han gör det.
    men svarar dom på frågor i sömnen?
  • jeng

Åhh, växtvärk... Ja det kan det ju vara... Han brukar klia i knävecken som han gör av sina eksem, bara det att nu har han inga eksem... Ska testa vad han gillar om att jag masserar benen tex...

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11