• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • Lina S

Krya på er Jucea!

Har nyss varit på Me and I party. Skulle absolut inte ha något då jag har handlat massor till killarna på sistonde men som vanligt kunde jag inte låta bli. Fast det blev inte så mycket, bara vars en mössa.
    130 kr för en mössa är ganska mycket pengar, 150 blir det ju med frakten, men det är ju så underbara färger. Och det är ju ett plagg som används nästan varje dag under perioder.

Jag är lite sugen på att bli gravid igen, och få en nyfödd bebis. Fast bara den första tiden, typ 4 veckor haha. Resten är jag inte sugen på än så jag väntar nog något år till. Nackdelen är bara att alla i vår bekantskapskrets = grannarna i området, är klara. Men det kan ju inte hjälpas, vill man ha en till så är det ju inte vännerna som styr!

Vad ska vi göra v.28 när vi ska ses? Slottsskogen är ju rätt trevligt om det är fint väder. Vi kan ha picknic och titta på djur! Det ska bli jätteroligt! VT hade du något rum du man kunde hyra i din förening? El det kanske redan 'är upptaget? Vi tänkte stanna några dagar och då blir det ju så dyrt med hotell varje natt...

Sam och Elliot - världens finaste killar
  • Vilda Tiger

Lina
    En bebis till vore ju fint. Jag ska dock vänta några år om det blir fler alls.

Rummet är redan utlovat till Rimfo med familj, tyvärr. Ska jag kika om jag hittar något bra vandrarhem i närheten? Slottskogen låter finfint, då kan vi picknicka och sedan kolla in Barnens zoo. Sedan finns ju Liserberg men det kan ju dels bli lite dyrt och sedan kanske man hellre går med sin familj själv där? Ett lek- och busland finns nära mig (eller ja, typ tre km från mig) och det är lagom stort. Kostar 60 kr för två timmar per barn tror jag. Man har ganska lätt uppsikt över alla barn där. Jag skulle ju vilja att alla vi brudar får ta en kväll ute på krogen också, så kan männen ta barnen då. Det vore skoj iaf.

• Lina S

Den där brudkvällen tycker jag låter som en toppen idé

Bra om vi kan bestämma vilken kväll det blir, eller är det lördagen vi pratar om? För då kan Steve bestämma med sin gamla kompis! Ingen fara med rummet vi ordnar det på annat vis. Har ju andra kompisar i götet, men kanske ingen som vill ha in en hel familj haha Vet att där finns ett vandrarhem precis vid Lisebergs södra entré, för jag har nämligen bott granne med det en period när jag bodde i götet. Mölndalsvägen, det kan man ju kolla upp!

Liseberg är trevligt, men inte när man ska umgås tycker jag. Då går man ju mest runt och kan inte prata så mycket... Buslandet lät också kul. Kan ju var ett alternativ om det är tråkigt väder!

• Vilda Tiger

Ja, jag tänkte buslandet om det regnar. Vi har ju inte sagt VILKA dagar vecka 28 men om vi drar oss mot slutet av veckan så kanske vi kan gå ut fredagen eller lördagen så kan ju din Steve eller vem i sällskapet som nu vill träffa andra göra det den dagen vi inte går ut.

Så:
    -Slottskogen
    -Buslandet
    Fler idéer? Eller räcker det med en dag vi gör ngt sådant och så kan man ta en fika, gemensam lunch eller så den andra dagen. Jag kan hyra lokalen i mitt område så vi har den ifall det är kasst väder.

• Lina S

Fast jag menade att han kunde träffa sin vän den dagen vi gick ut Han får ta med barnen alltså haha
    Vi bör nog träffas i slottsskogen och gå ut samma kväll el möjligtvis kvällen efter med tanke på att många kanske inte har råd att stanna så länge i Göteborg. Bor man på hotell så är det ju ca 1500 kr natten.

Men de som stannar länge kan ju träffas fler gånger om man nu skulle vilja det.

• Rimfolina

Åh, vad jag längtar till v 28! Vi kommer förmodligen ner i slutet av v 27 för att hinna besöka min farbror m. familj men det är nog smart att försöka bestämma vilka dagar vi ska ses. För min del funkar det alltså med antingen lördagen v 27 eller v 28. Slottsskogen låter bra, Liseberg är svårare om man vill hinna umgås. Låter kul med tjejkväll också! P känner ingen i Gbg så jag hoppas att han kommer att trivas med era karlar! Det ska bli så roligt! Nu ska vi fira Patriks 31-årsdag i förskott med lite äppelpaj. Kram på er alla!

• goshheidi

sthlm, oj vad läser jag. Bebis! :) Grattis till det som komma skall.

Jag har gjort bort mig helt och hållet, och jag borde ju ha vetat bättre. Jag vet inte vad jag tänkte på! Vi badade och Felix pekade på sin snopp och sa, därifrån kommer kiss. Jo sa jag. Och sen pekade han på rumpan och sa, därifrån kommer bajs. Jo sa jag. Sen pekade han på pungen och sa: vad kommer det därifrån då? Utan att tänka så sa jag, när du blir stor sen så kommer det bebis därifrån. Big mistake! Ikväll när han skulle lägga sig så sa han: Det kommer bebis därifrån på F sen... Och jag tänkte men jösses(!) Stackarn ligger och tänker på att det ska komma en bebis därifrån. Så fel det blev liksom, och jag började försöka förklara bort det och säga att nej det kommer ju inte en bebis därifrån, men ju mer jag förklarade, desto mer insåg jag att jag nog inte borde förklara så mycket... Till sist sa jag nej men det kommer inget därifrån. Åhh.... Jag hoppas att dethär är något som han nu inte börjar tänka en massa på... :/ Vad gör jag,vad säger jag då?

• RosaNapp

heidi: är nog ingen fara, bara att försöka förklara om om han har några fler frågor Kanske säga att en liten bit som behövs för att göra en bebis kommer därifrån?

Sthlm: vad kul att dom blev glada

Ser att ni pratar om träffen. Jag träffas gärna i Slottsskogen. Men kan nog inte hänga med på något på kvällen, även om jag gärna skulle vilja. Kommer ju själv på träffen

• sthlmstjejen

Rosa: L kan väl ställa upp och ta barnen så du får gå ut och roa dig

heidi: Jo i vecka 15 nu!

jucea: Äter inga kolhydrater (magen klarar det inte), inget med vetemjöl, massa fisk och kokt kyckling, försöker äta avocado ofta så jag får i mig fett, men det trista är att jag mest äter ris till allt. Provade 3 tuggor potatis igår men magen slog bakut direkt! Jättejobbigt! Vad kan jag äta? Vet att du är duktig på sånt här...

Lite orolig dock att bebben inte får i sig tillräckligt, kan inte äta mer än 1 tomat om dagen och 1 banan typ.. jag som åt massor av frukt och grönt förut!

• jeng
    sthlmstjejen skrev 2011-02-07 07:51:07 följande:
    Rosa: L kan väl ställa upp och ta barnen så du får gå ut och roa dig

heidi: Jo i vecka 15 nu!

jucea: Äter inga kolhydrater (magen klarar det inte), inget med vetemjöl, massa fisk och kokt kyckling, försöker äta avocado ofta så jag får i mig fett, men det trista är att jag mest äter ris till allt. Provade 3 tuggor potatis igår men magen slog bakut direkt! Jättejobbigt! Vad kan jag äta? Vet att du är duktig på sånt här...

Lite orolig dock att bebben inte får i sig tillräckligt, kan inte äta mer än 1 tomat om dagen och 1 banan typ.. jag som åt massor av frukt och grönt förut!
    Ris är ju kolhydrater det med! Med IBS går det att äta kolhydrater, men av rätt sort. Sedan är olika personer känsliga för olika saker med. Vissa klarar inte frukt, vissa klarar det bra.
    Först och främst så är det fibrer man ska hålla sig borta ifrån, det brukar trigga dom flesta. Ska man äta pasta eller bröd ska det vara vitt alltså. Pasta brukar vara lugnare för magen, konstigt nog. Men det har ju ett högt GI och är ju alltså rätt så "färdigbearbetat" redan när man äter det, så kroppen behöver inte jobba så mkt med det. Jag är extra känslig för laktos, speciellt olagad mjölk.

Vad gäller grönt, så tänk på lchf-regeln att det ska vara ovan-jords-grönsaker! De innehåller mindre stärkelse och är alltså lättare för kroppen. Potatis och rotfrukter är alltså ingen höjdare oftast.

Jag låg själv igår kväll med 7-månaders-gravidmage typ, svullen som tusan!!! Då har jag ätit bröd och gorbys sista dagarna, inte orkat åka och handla pga influensan... Sen blir det ju alltid känsligare av influensa och såna saker också, för bröd brukar jag klara ganska så bra annars.

Jag kan verkligen rekommendera Ulrika Davidssons LCHF på mitt sätt, och Anna Halléns LCHF Husmanskost. Det är ju lchf-böcker, men dom är mer liberala, så jag kallar det inte riktig lchf egentligen... Skulle tippa på att man ligger på drygt 50 gram kolhydrater per dag om man följer deras recept, Mer i vissa recept, men i snitt iaf... Och då kommer ju kolhydraterna från bra källor. Vissa grönsaker kan IBS:are vara känsliga mot, så man får ju prova sig fram, men i dom böckerna kan man få många bra tips!!

Är du känslig för stekt mat och såna saker också? Mer som man brukar säga att halsbränne-folk är? Min halsbränna är ju MKT bättre när jag äter lchf, så det där med att fet mat och stekt mat är ajabaja, det verkar vara individuellt.

Ett enkelt sätt att få upp fettet är en sås. Antingen en kall creme fraiche-sås, eller en färdigköpt (bra sort, tex Lallerstedts) bearnaise, eller majonnäs.

Om du vill kan du få länken till mina lchf-trådar. De flesta där äter ju för att gå ner i vikt, men vi har också såna som försöker gå UPP i vikt. Inte många som ser det som en ren bantningskur dock, utan de flesta ser det som en livsstil! Mycket tips och råd finns att få där!
Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11