• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • KaOl

jucea: har aldrig hört att du ska ta bort kolhydraterna om du har halsbränna; det är väl tvärtom fet mat (bacon etc), stark mat eller för sur mat man ska undvika??? När jag har probl med magkatarr är det den typen av mat som absolut inte funkar. Bäst funkar t ex pasta, kokt mat, kokt fisk... Undvik även stekt mat, alkohol, magnecyl/ipren etc

• jeng

KaOl,
    Det beror troligtvis på att jag blir jättesvullen i magen av kolhydraterna, och ju mer svullen jag är desto mer halsbränna får jag ju... Så det är väl kanske lite mer "på köpet" som halsbrännan också blir bättre. Äter ju kolhydratfritt just pga att jag slipper mycket av problemen då, både med magen och med halsbrännan.

Jag har aldrig reagerat speciellt på stekt eller fet mat, däremot åt jag ju ipren (av nöden tvungen) i fjällen och det slutade jag med ganska så snabbt  

Hur är det med frukt och smörgås? (Om man bortser från att min mage kanske inte gillar smörgås då...) 

• KaOl

smörgås m smalt pålägg går säkert bra; frukt kan vara värre om det inte är t ex banan, avokado, väldigt mogna päron eller liknande.. (mkt syra i t ex äpple, bär)

• jeng

Första natten med ok sömn på 2 veckor!
    Ungarna sov utan att vakna hela natten, och jagf har haft betydligt mindre hosta inatt. Hade en rejäl omgång vid kl 22-23 nånstans där jag fick gå upp och äta nåt bara för att få bort kliet i halsen, och sen inhalerade jag typ halstabletter i nån dryg timma. men sen somnade jag och det släppte ju uppenbarligen, för sen har jag bara varit vaken en eller ett par gånger! Skönt det iaf!!! 

• sthlmstjejen

jucea: Vad jobbigt för dig! Har tyvärr inga råd att komma med... mår själv mkt bättre men jag verkar ändå tåla mer än vad du gör. (Har dock inte problem med halsbränna)

Är så glad att jag får må bra efter att ha mått dåligt i 2 mån, är verkligen tacksam nu! Tom så bra så att vi haft sex flera dagar i rad nu hihi har inte haft det i tankarna på länge eftersom jag kämpat mot illamående och magproblem.

• jeng

Har fått tid för att göra pricktest på ted nu också! Skönt!!
    Ringde ju in och berättade att vi båda plötsligt reagerat på mat. Jag på granatäpple och han på frön/spannmål i ett bröd. Och både frön och granatäpple höär ihop med gräsallergi som vi ju har båda två troligtvis... Så nu ska dom kolla vidare på det iaf. Skönt att få komma in i systemet ifall att det blir värre! 

• RosaNapp

Sthlm: vad skönt att du mår bättre

A har börjat gå på pottan igår kissade han där två gånger och imorse satte han sig utan knot! Kom ju inget, men jag vill få in rutinen.

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11