• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • sthlmstjejen

Kvack: Tror inte att de gör något åt öroninflammation nuförtiden, alltså läkarna skriver inte ut pencillin om inte barnet varit sjuk väldigt länge med ont i öronen. Hoppas Ida blir frisk snart!

• jeng

Nån här som för månadsbudget över sina utgifter?
    Vi har gjort en ny nu när vi vet vad huset kostar med bergvärmen osv, och det är ju helknäppt vad mycket det är som kostar. Inte bara boendet alltså, för det är ju rätt billigt här. Men man har csn, akassa, facket, dagis och flera andra såna där avgifter som man MÅSTE ha, och som man aldrig tänker på när man gör en snabb överslagsräkning. 

När vi hade gjort en riktig budget, som vi jämförde med de riktiga utgifterna sista halvåret, så gjorde vi en där vi drog ner rimligt mycket på vissa poster, för att se var vi skulle kunna ligga. Och det var ganska mycket det med tycker jag... Om man var tvungen skulle vi självklart kunna dra in mer, men det är ju inte det vi vill, utan vi tänker oss bara hur mycket vi kunde dra ner och ändå bibehålla samma standard så att säga.... 

• KaOl

Jucea: vi har gjort en månadsbudget; håller med - blir så hemskt mkt totalt när man räknar ihop det! Men som du säger; kostnaderna blir ju inte mindre för att man inte ser dem . Vi brukar ta en genomgång om året där vi går igenom allt sådant trist; brukar kunna spara en hel del!

Tjoho vad härligt att snön är borta (även om det fortf är minusgrader); har upptäckt att det funkar bra att cykla på elcykeln, så äntligen kommer jag ut och rör mig lite + får lite frisk luft. Härligt! Längtar bara efter lite vårvärme nu oxå. De första vårblommorna har åtminstone tittat fram, vi har både vintergäck och snödroppar...

• jeng

Ja, vi kan spara in en del också om vi vill. Men samtidigt så har vi inte så mycket som vi har lust att spara in på. Vi går ju inte back på nåt vis, så varför skulle vi snåla bara för att?!
    Räknade ut att vi har ca 24000 i månaden på vara nödvändiga grejer, eller typ det nödvändigaste i kläder, mat osv + alla fasta kostnader som vi inte kommer ifrån. Men sen var det ju ungefär lika mycket till i övriga kostnader... haha... Vi har ju koll på vart pengarna har gått, men man undrar ibland hur det går till... Men renoveringskostnader, datorer, fyrhjulingar, mobiler, böcker, semestrar, mat ute osv, så rinner det ju faktiskt iväg rätt snabbt... 

• Vilda Tiger

Herregud... menar du att det går 50 000 i månaden hos er, Jucea?! Ojdå... vi snackar skilda världar. Men gott att ni inte behöver dra ner på saker. Inte tänkt på att iaf skaffa ett fadderbarn så ni delar med er av rikedomarna?

• Vilda Tiger
    jeng skrev 2011-03-01 22:21:20 följande:
    Det har gått ca 43000 i månaden sista halvåret utslaget. 
    Ja, det är mycket pengar, det. Men är grejen bara att du är förbluffad eller vill du dra ner? Jag fattade inte riktigt... tyckte först du ville dra ner men sedan skriver du att du inte behöver.
  • jeng
    Vilda Tiger skrev 2011-03-01 22:25:43 följande:
    Ja, det är mycket pengar, det. Men är grejen bara att du är förbluffad eller vill du dra ner? Jag fattade inte riktigt... tyckte först du ville dra ner men sedan skriver du att du inte behöver.
    Jag tror att vi trodde att vi hade mer att dra in på. Alltså det GÅR ju alltid att dra in, men sålänge vi inte behöver sitta på en gammal skitdator utan vi har råd att köpa en ny, så kommer vi ju göra det. Samma sak med mobiler och andra såna grejer.
    Dock känns det inte som att det är sådär mycket såna grejer hela tiden. Ph har köpt 2 datorer sista halvåret, projektor och projektorduk, en till dator när jag tänker på det (den vi har till tvn), fyrhjuling... Jag har ju också köpt en del, men inga såna dyra grejer. Jo symaskinen i somras, men den var inte med på den här beräkningen...Plus att det har ju fortsatt gå grejer till renoveringen av huset, men det minskar ju också iom att det mesta är gjort... Så en del lär försvinna automatiskt. Men sen är ju frågan vad mer man ska dra in på... En annan sak var ju att Tage behövde ny säng, så det är ju med, men det händer ju inte en gång i haklvåret heller att man köper en sån grej. men det dyker ju oftast ut nåt annat istället!
  • jeng

Det jag skulle säga var nog att det handlade mer om att vi visste ju vilken siffra det var varje månad, men vi ville veta mer hur det var fördelat på vilka typer av kostnader, och vad som gick att påverka och vad som inte gick att påverka. 

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11