Angående rummet. Jag kan pckså använda det, men då följer jag med. Vill inte lämna mina små med alla dom stormiga känslorna själva. Jag tar med mig V dit för att han ska få rasa av sig utan att det går ut på dom andra och så att han kan lugna ner sig. Men jag lämnar honom som sagt inte och använder det inte som straff. Han själv mår inte bra av att ha raseriutbrott och alla står och ser på. Men klart att man ibland behöver flytta det rasande barnet (rasande som argt eller bara väldigt uppjagat) ut situationen för att det ska ha en chans att lugna ner sig!
Är det bara bråk här så kan jag gå in och bryta, säga: nä, nu får ni sätta er vid bordet och göra något så att ni lugnar ner er och kan samla er lite grann. Då får dom sätta sig och rita/måla, pyssla med pärlor eller så.
Rasar dom runt, dvs leker för häftigt så säger jag till dom att gå in på rummet för att där hoppa av sig på madrassen istället för i soffan.
Utegångsförbud: kan jag tänka mig att använda när dom är i tonåren, men inte nu. Nu anser jag att dom inte är tillräckligt stora för det. Fortfarande impulsstyrda så då är det mitt ansvar att se vilka situationer dom kan tänkas komma i.
MEN det var egentligen inte det jag ville ha sagt. Anser inte att man är en dålig mamma (tycker få är dåliga mammor eller pappor öht) för att man har andra regler än jag
, men om ett barn går på så mot ett okänt barn så tror jag det är hennes vardag sas. Något hon lever i konstant. Och det kan jag inte se som bra eller utvecklande för barnet! Kan väl inte vara trevligt för barnet att alltid få "hot" om ditten och datten för att "lyda"?
Och ja, jag tror ju inte mina barn är mer väluppfostrade än andras, vore väl konstigt! Jag är bara väldigt inrtesserad av den psykologiska biten av fostran och vill bara inte att mina barn ska må dåligt eller bli så trasiga i själen som jag blev. Det tog år för mig att ordna. Nu tror jag inte alla barn mår dåligt av andra regler än vad jag tycker är bra, det är ju komplicerat och beror på personlighet och vad som tillkommer ytterligare ( mycket kärlek bla eller brist på det). Jag gör ju vad som känns bäst för MIG: Och jag märker att barnen mår bra av det!
Finns säkert någon som tycker jag är besserwisser, men jag är inte ute efter att skriva ner någon eller trampa någon på tårna. Och som jag sagt förut, jag blir också arg och trött
Jag är inte mer än mäsklig!
Så sthlm: nej jag tycker inte du är en dålig mamma