• jeng

Augustibebisar 2008, del 11

Ja det är lyxigt! Det var ju därför vi valde att flytta också. Phs föräldrar är ju hemma i sitt hus varannan helg, och då har dom ungarna lör-sön. Sen kan man ju inte räkna med att det funkar varje gång, men oftast så! Det är skönt!! Sen nu börjar min mamma jobba kontorstider också, så nu kan hon vara barnvakt mycket lättare med!! Och så har vi ju Phs riktiga mamma som iaf kan ha ungarna några timmar då och då. Jätteskönt!

Förra fredan var vi ju på John Cleese. och Då var phs riktiga mamma barnvakt. Sen nu på fredag (imorrn?) går vi på Champions of rock och då ska mamma vara barnvakt Skönt när det ordnar upp sig!

• jeng

Idag for jag och ungarna 7 mil enkel resa till Norrköping för att lämna in min Wiibräda på service. Lyckliga jag fick dock veta att dom byter ut den direkt mot en ny, så det var ju superskönt! Sen bytte vi ett par byxor som jag köpte till Tage och som visade sig vara felsydda i fodret så dom gick inte att få på, och sen gick vi runt i köpcentret lite. Hade gärna varit där längre, men på vägen dit tog jag en halstablett som gav mig halsbränna... Så efter ett tag köpte jag en bulle till Ted och en macka till mig och så satte vi oss och for hem igen! Mysigt att få komma ut lite iaf!! Och mackan hjälpte med, och väl hemma tog jag samarin och då gick det nästan över. Dock har jag halsontet kvar.. Hoppas att natten blir ok.

Ringde sjukvårdsupplysningen, eftersom det verkar som att jag får halsbrännan tillbaka varenda dag som jag tar omeprazolen istället för losec. Det ska ju vara samma sak. Jaja, iaf så visade det sig att det är finare korn i losec, varför tex losec alltid måste ges till bebisar, för inget annat verkar på dom. Så troligtvis så är det detsamma med mig att jag är så känslig mot det där att det grövre medlet inte tas upp! Gud så sjukt! jaja, men då får jag ju se till att få losec på recept iaf så ska det ju bli billigare! Bra att få veta att det KAN finnas en anledning och att jag inte bara är dum i huvet. Får till att använda losec nu då och hoppas att det hjälper!

har fått tränat 34 minuter wii fit plus på brädan också Trots 2 ungar i samma rum!!! Och jag delejtade min gamla gubbe och gjorde en ny och vägde in , och nu stämmer vikten och min balans var mycket bättre på den här brädan, så troligtvis var det väl nån sensor trasig! Nån mer som har wii fit plus som är sugen på en utmaning av nåt slag?

• jeng

Lina,
    Nu är det bestämt, på måndag blir det LCHF (Eller egentligen Gi fas 1 eftersom jag tänker gå över till GI fas 2 sen, men det är ju samma sak) så nu behöver jag alla tips jag kan få!!!! Läser dr dahlqvist nu eller vad hon nu heter, och sen går jag över på den där norska gubben sen ska jag försöka hitta fram min lauritzon också som är ovärderlig i sammanhanget!

tipsa gärna på bra sidor med skoj recept osv! 

• jeng
    Lina S skrev 2010-10-23 14:01:45 följande:
    Jucea - kul! Jag är inte så supernoga och räknar kolhydrater. Äter nog för mycket mejeriprodukter, men annars skulle jag inte stå ut!

Men jag ska se om jag hittar något kul recept
    Jag har ju GI fas 1 inpräntat i ryggmärgen, så lchf är ju inte så stor skillnad. Jag läser mest in mig på vilka riktlinjer för kolhydrater som rekommenderas av olika källor, och sen vore det kul med recept på lite kul såser och så man kan göra till sin köttbit.

Jag blev förvånad när dr dahlqvist säger att alla livsmedel med 5 gram kolhydrater eller mindre per 100 gram är ok enligt hennes program. dels inkluderar det ju livsmedel (som mjölkprodukter) som jag annars är van att jag absolut inte får äta i GI fas 1, och dels så måste det väl innebära då att man kommer högre än ketosgränsen per dag... (ca 20 gram) men det är väl bara att köra på och se vad som händer!

Det känns bra att gå på GI fas1/lchf nu också för att det känns som det är ett steg emot den livslånga lösningen. jag vill ju ligga på GI fas 2-3 sen när kilona är borta, och då slipper jag byta diet en gång till sen!! synd bara att jag får halsbränna av den mörka chokladen för mycket annat gott får man väl inte unna sig..... får göra mousse av chokladen istället!!
  • jeng

Buhuuuu... Min Blåa Lauritzon är som bortsprungen Vad ledsen jag blir.....

• jeng

Mareld,
    Ph sa det med idag "ska du byta diet nu igen!!!" Och jag fick förklara för honom att jag har inte bytt diet en enda gång sen i maj då jag drog igång. Har ju dock justerat kaloriintaget då och då när man märker att det inte funkar. Nu är det ju dock tvärstopp. Min kropp har nog kommit till ett läge som den känner sig ganska nöjd med. Plus att jag är övertygad om att min depression eller vad det nu är som ligger och gnager gör sitt till att stoppa viktnedgången. Jag brukar må bättre då jag går på GI, och min mage brukar också fungera bättre. Så jag hoppas på det!!!

GI är ju det ultimata målet för mig, och jag har ju tvekat nu i så många veckor om jag ska gå över på det eller inte. Vill inte gå över för tidigt heller, eftersom jag vet att jag hade svårt att gå ner med det efter Ted. Min förbränning var för låg och kroppen var väl inte redo helt enkelt...

Ja, jag menade Olas bok Jag har flera av honom, men min blå var helt borta, trots att jag visste att jag hade sett den nyligen! Nu har jag iaf hittat den igen, så helgen är räddad!! I den blå bpoken är det ju dock dom nya faserna, nystart och rivstart och allt vad det heter. Mer kolhydrater än det var i gamla fas 1 som jag kör på. Men jag ska läsa in mig på skillnaderna lite bättre nu iaf!

Läser hans blogg då och då, ska gå in och kolla upp det där inlägget som du pratade om! Jag VET att det måste ta tid, och det har det ju gjort. 13 kg på 5 månader! Det är ca 0.6 i veckan tror jag. Det är ju helt lagom takt. Det som gör mig mest frustrerad är att nu är det 1 kg ner på 5-6 veckor!!! Som jag har skött mig helt ok och de flesta veckor till och med riktigt bra! Blä!! Nu har jag ju fixat min wiibräda också så nu ska jag försöka klå alla mina kompisar på den!!

Mareld, du är superbra på att peppa och du säger det rätta!! Uppskattar verkligen dina kommentarer!!! 

• jeng

Guuud, det pannkaksreceptet han hade där... Måste testas!!!! Jag satt precis och funderade på om jag skulle göra pannkaka ikväll för det är en sån där grej som jag kommer sakna

• jeng

VT,
    Vi vet ju redan att vi tycker olika om GI. Men du äter ju själv redan väldigt GI-inriktat med grönsaker och fullkornsprodukter och få dåliga osv. Sedan förstår jag att GI fas 1 eller LCHF inte är för alla.

Det jag har svårt att förstå är dock hur så många kan avskriva det som mumbo jumbo, och fortsätta hävda att fett är farligt och kolhydrater är bra. Forskning går ju framåt på alla områden, varför skulle den inte göra det angående kost.

Jag förbluffas faktiskt av mycket av det jag läser nu. Det är ju minst 5 år sedan jag läste min första bok om GI, troligtvis mer. Och det var nytänkande och ifrågasatt. Det förvånar mig att det FORTFARANDE kan vara så ifrågasatt trots all ny forskning på området, hur många som bevisligen fått hjälp tack vare en kolhydratfattig kost. Och trots att det har visat sig att många av de riktlinjer som Livsmedelsverket går ut med är rent förlegat... Sen påstår jag absolut inte att man ska leva på fett, och jag tycker att lchf är lite överdrivet med sitt "ta en ostskiva med smör på eller ät lite kokosfett om du blir sugen på nåt gott"... Urk!!

Det som känns värst är att när jag pratade om GI med min dietist så säger hon rakt ut att "det där får jag inte ens rekommendera dig, för då ryker min licens!"... Det är ju helt otroligt! Om man har provat mycket annat men inte tycker att det fungerar, varför ska man då inte kunna rekommenderas en metod som kanske kan fungera.... Det är väl ändå upp till mig som person om jag vill ta rekommendationen eller inte...

Jaja, vi får väl se om det ger resultat. Jag är iaf övertygad om att GI är den hälsosamma vägen att gå. Sen det där med att jag är sjukt svag för frallor... Hmm... Man kan ju inte vara hälsosam hela tiden

• jeng

Mareld,
    Jag håller med dig!
    Men i GI fas 3 som ju är det livslånga när man har nått sin vikt osv, då FÅR man ju fuska. Man får ju till och med tips i böckerna om HUR man kan planera sitt fusk för att få minsta möjliga dåliga effekt av det. Allt är tillåtet, kolhydrater är tillåtet men i bra form. Och slinker det ner en ljus fralla, så se iaf till att ha smör på, så sänker man GI avsevärt! Det är ju där jag vill leva sen. Det är ju ingen diet som i bantningskur lixom, utan en sund kosthållning! Men för viktnedgång får man ju vara lite mer extrem än fas 3!

Jag har ju en mage som fungerar oerhört dåligt. Har pendlat mellan förstoppning och diarreer tidigare, men nu efter förlossningarna är det mest förstoppning hela tiden, säkert till viss del pga mitt framfall också. Men iaf så ska de väl kolla nu då jag är hos läkaren om det stämmer in på IBS. Jag mår SÅ mkt bättre både fysiskt och i just magen, men även psykiskt, med GI. Så det är skönt att dom också ska kolla sköldkörteln osv. Om jag tex skulle lida av metabola vad det nu heter hahaha minns inte... Som sägs vara ett förstadium till diabetes 2. så skulle det kunna förklara varför jag låg på gränsen till gravdiabetes också, och då varför jag mår bättre av GI kost. Men men vi får ju se. Jag har längtat efter att väga så pass lite så att jag "vågar" börja med GI igen, och nu när vikten ändå har stått så gott som still så länge, så varför inte nu lixom!!!  

• jeng

Hihi,
    I samband md duschen idag så skulle jag ställa mig på vågen och se hur mycket min fuskvecka med maten hade sabbat. RÄknade ut igår att jag har ett snitt på ca 1500 kcal, så det är ju inte så dåligt ändå, men det är bara dåliga kalorier!!!
    Iaf så visade vågen 72.1 som är 0.1 kg NER!!!! Jag som hade räknat med nåt kg upp.... JIPPI!!!!

Så nu är jag ännu mer peppad, och sitter här med min Lauritzson som är nåt så fruktansvärt bra!! Hans bästa bok nånsin måste det här vara, Allt om GI-metoden! Ska snart ta fram papper och penna och skriva handlalista utifrån några av recepten så att man kan åka och handla hem bra mat inför starten imorrn!! Ska försöka prova på lite nya grejer också, nu när jag ändå har en del roliga recept!! 

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11