• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • Lina S

Grattis till jobbet Mareld, det är du värd! Hemskt med din kompis... hur kan man få för sig att leka på tågen?

Luz - vet inte vad stället heter på rak arm, men kolla på fritidsresors hemsida. Sök all inclusive resor sommar 2010 och kolla på Rhodos, där finns några olika, typ 5, men tror att den heter något med park. Du ser sjörövarskeppet om du tittar på bilderna. Ska se om jag kan länka här sen!

Vi är bortbjudna på middag fre, lör och sön till olika då såklart. Ganska skönt att slippa laga mat i helgen

Sam och Elliot - världens finaste killar
  • jeng

Mareld,

Stort GRATTIS!!!!
    Äntligen igår, efter inköp av salva nummer trehundraelva så är Tages bak MYCKET bättre idag Otroligt att det kan vara sån skillnad på salva och salva! Är annars ensam med ungarna nu, så jag har noll tid och ork att göra nåt. Har dessutom allergi, halsbränna kombinerat med nån äckelförkylning. Så jag kan inte prata... HUr lätt är det att få en 1.5 åring att ta en på allvar när man piper som en liten mus "låt bli den där tröjan och lägg tillbaka tandborsten i handfatet nu!!!" Nej här är det full anarki...
  • goshheidi

Hej! Idag går jag in i vecka 39 :) Det börjar närma sig med stormsteg. Mår dessutom jättebra nu. Känner mig verkligen laddad inför förlossningen och oroar mig inte över den alls just nu. Bebisen kommer ut på sätt eller annat.

En sak jag undrar är om vi ska fortsätta ha Felix på dagiset tre dagar/vecka när bebisen kommer hem eller om det är bättre att han är hemma med oss och knyter an den första tiden? Har fått höra olika från olika håll. Några säger att det är bättre att fortsätta med de samma rutinerna med dagis osv, medan andra menar att det är jätteviktigt att syskon är med och knyter an den första tiden.
    Hur gjorde ni?

• 3 barns mamma84

missH:
    Snygg tatto me like
    Ja trottsåldern haha herregud didos är som en ''MONSTER'' han skriker slår kastar saker lägger sig på golvet och fejk gråter osv ojoj det blir bara jobbigare..
    Men det är trottsåldern något man inte kan göra något åt..

Mareld:
    GRATTIS TILL JOBBET gumman kul att allt gick bra..

Själv har man gått in i vecka 8 ååh härligt på tisdag inskrivning hihihi

(Ebba 050607 )( Amadeus 080814 )( Mf 15/12-09 )(14/12-10 Bf datum)
  • jeng

Heidi,

Vi hade ju Ted hemma i början, men det beror på att det var julledigt på dagis just då. Jag ville hålla honom hemma pga att just då gick det både influensa och magsjuka på dagis, som jag inte ville få hem till en nyfödd. Ja och vattkoppor gick ju också. Hade dagis varit normalfriskt så hade jag tyckt det var bra för honom att få komma dit och leka av sig lite, det är ju 15 timmar som gäller här, och det tycker jag är lagom. Då får man både tid att vara på dagis och tid att vara hemma med nya syskonet. Jag hade INTE orkat vara ensam hemma med båda, så Ph var ju hemma med Ted när det var stängt på dagis.
  • goshheidi

Jucea, ok. Ja. jag måste fundera vidare på hur vi ska göra. Vi har fört F till dagiset till ca klockan 8 - 9 och hämtat honom efter mellanmålet halv 3. Så kvällarna har vi alltid haft tillsammans.
    Kunde du amma Tage i lugn och ro? Eller ville Ted komma nära just vid de tillfällena också? Hur gjorde du?

• jeng

Heidi,

Vi hade Ted 4 dagar i veckan, 8-12. Det var viktigt för mig att Ph kunde lämna, så jag slapp släpa ut Tage på morgonen eftersom Tage sover då. Sen var det lagom att man hann vila ut lite och sen hämta Ted. Då äter vi lite och pratar lite och sen sover han middag. Så det passar bra, för då vaknar han så att jag har honom ca 2 timmar själv innan Ph kommer hem. Det var lagom tycker jag, både för honom och mig.
    Ja, jag har fått amma eller mata i fred oftast, däremot så lärde sig ju Ted snabbt att då sitter mamma fast och kan inte springa efter mig och då kan man göra hyss... Det var det jobbigaste faktiskt. Man blev en mamma fast i soffan skrikandes på andra ngen att han måste lyssna... Nej inget vidare....
    Nu får vi förresten bara ha ted 3 dagar i veckan... Så onsdagarna vet jag inte hr vi ska göra med. fredagarna har han ju alltid varit ledig och då har ph FL. Men nu börjar ju Tage bli större så nu ska det nog funka bra att ha både Ted och Tage hemma. Ja, plus att det gör ju mkt att det är bättre väder nu, lättare att aktivera Ted och samtidigt ta hand om Tage då!!
  • goshheidi

Jucea, detdär "problemet" tror jag också att vi kommer att ha. F kommer snabbt att lära sig att då kan han gå och peta i blomkrukorna eller öppna frysen eller leta efter använda tändstickor i öppna spisen och sånt "kul"...
    Har sett på TV mammor som ammar sina bebisar och på samma gång läser en bok till de äldre. Kanske man kan göra nån gång, men känner att jag behöver fler tips att dra fram ur ärmen...
    Hur var Ted när du bytte blöja på Tage? Ville han vara med då och vad fick han göra?

• jeng

Heidi,

Ted får vara med och byta blöja Det är ju en så enkel sak som gör att han käner sig delaktig. Så han får följa med till tvättstugan och hålla nya blöjan eller ta fram en våtservett eller sådär. Inget avancerat, men det gör ju iaf att han följer med mig när jag måste gå iväg
    Ted har haft en riktig "dra och peta i allting" period. Det började i princip när Tage kom så det kan ha varit en reaktion på det. Fört har han ju lyssnat på nej jättebra. Men plötsligt sklle han riva i varenda låda, öppna skåp, ha t saker osv. Det har blivit mycket bättre nu rätt så plötsligt också, men det är ju sämre än det var förut. Men nu känns det mer normal åldersutvecklingstrots på nåt vis. Det blev så extremt.
    Man ska också vara beredd på att det är helt naturligt att det äldre barnet stannar pp eller går bakåt i sin utveckling. Det de precis har lärt sig eller håller på att lära sig kan dom helt glömma bort. Ted slutade säga massa ord, kryper mer, osv.
  • sthlmstjejen

heidi: Jag har haft mina barn som vanligt på dagis efter att syskonet fötts, kanske inte så mkt som 9-15 som de brukade gå när jag var mammaledig, men hämtade vid 13:40-14 första veckorna sen fick de gå som vanligt och jag tycker att det fungerat bra. Dessutom har det nästan varit som ett måste för mig då jag inte haft så mkt hjälp så att jag kunnat vila på dagarna.

Mareld: Grattis till jobbet! Härligt att höra att det vänder för dig!!

Rosa: Meeen inget namn på pojken än, är ni inte överens du och L? Hur går det hemma då? Känns det konstigt att spendera mkt tid ihop eller går det ok?

Jag har inte skrivit på ett tag nu för jag har fullt upp med flytten, i övermorgon sker den! Känns väldigt bra, när vi väl kommit dit, just nu är det kaos. Och eftersom det är ett byta så måste jag ju städa en massa också så det blir dubbelt upp nästan.

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11