• vardag

lyxfällan!

hej.

ni som tittar på programmet lyxfällan,vad tycker ni?
    jag och min sambo tycker det är jättebra!

ska ni titta ikväll? tv3 kl 21.00

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-01 18:49
    det går bra att diskutera andra samhällsprogram oxå här i tråden såsom FUSKBYGGARNA.

• Svar på tråden lyxfällan!
  • fruis
    Trynträ skrev 2010-05-02 16:21:49 följande:
    Jo det kan jag visserligen se nyttan av men man måste ju ändå lägga undan pengar till skatten utifall man måste betala den i framtiden och inte går i vinst på sitt nuvarande boende om man säljer det.
    Man måste inte lägga undan pengar. Man måste bara ha det i åtanke att man har en utestående skatteskuld som en dag ska betalas. Vet man bara hur mycket pengar det rör sig om kan man planera inköpet av den billigare bostaden utan problem.

Dessutom kan man återbetala delar av skulden varje år om man så önskar (minst 50 000 kr måste man skriva ner skulden mer vilket motsvarar 15 000 kr i skatt som man måste betala in). Det är ju ett sätt att spara ihop lite pengar varje år och sätta in dem efterhand istället för att behöva låna pengar av banken bara för att ha råd med vinstskatten.
  • Lakino
    Joual skrev 2010-05-23 00:10:08 följande:
    Menar du att man bör ligga ute med egna pengar för sina jobbomkostnader? Varför det? 
    nej,men då är ju inte kreditkortdet DITT utan det är kopplat till företaget du har eller jobbar för?

när jag va ute på resande fot i jobbet hade jag företagets guldkort och koden och fakturan skickades till företaget,inget jag behövde bry mig om(fåmansföretag 3st)
  • fruis
    Lakino skrev 2010-05-23 12:56:04 följande:
    nej,men då är ju inte kreditkortdet DITT utan det är kopplat till företaget du har eller jobbar för?när jag va ute på resande fot i jobbet hade jag företagets guldkort och koden och fakturan skickades till företaget,inget jag behövde bry mig om(fåmansföretag 3st)
    Det finns många som inte får ta med sig ett företagskort på tjänsteresor utan måste ligga ute med egna pengar (eller om man har kreditkort behöver man bara nalla på sitt kreditutrymme och inte ligga ute med riktiga pengar).
  • Lakino
    fruis skrev 2010-05-23 12:47:25 följande:
    Man måste inte lägga undan pengar. Man måste bara ha det i åtanke att man har en utestående skatteskuld som en dag ska betalas. Vet man bara hur mycket pengar det rör sig om kan man planera inköpet av den billigare bostaden utan problem.Dessutom kan man återbetala delar av skulden varje år om man så önskar (minst 50 000 kr måste man skriva ner skulden mer vilket motsvarar 15 000 kr i skatt som man måste betala in). Det är ju ett sätt att spara ihop lite pengar varje år och sätta in dem efterhand istället för att behöva låna pengar av banken bara för att ha råd med vinstskatten.
    om du får 200.000kr i vinst på din bostadsförsäljning,då är vinstskatten 50.000kr
    om du skjuter på den så ökar den ju....och du får i slutändan betala MER vinstaskatt än du skulle gjort från början,ganska onödigt anser jag.
  • Lakino
    fruis skrev 2010-05-23 12:58:11 följande:
    Det finns många som inte får ta med sig ett företagskort på tjänsteresor utan måste ligga ute med egna pengar (eller om man har kreditkort behöver man bara nalla på sitt kreditutrymme och inte ligga ute med riktiga pengar).
    så du tycker inte kredit är riktiga pengar? ja ,det va ju ett intressant sätt att se det på...
  • Lakino
    fruis skrev 2010-05-23 12:58:11 följande:
    som jag har sagt innan,om företaget skickar ut dig på ärende,eller tjänsteresa så är väl god sed att du som skickas ut ANTINGEN ombeds att skriva fakturan på företaget,eller har du med dig ett företagskort och koden,och faktura skickas till företaget. jag har ALDRIG varit med om att man själv får lägga ut privata pengar...jo,jag har jobbat både på stora och små företag.
  • fruis
    Lakino skrev 2010-05-23 12:59:21 följande:
    om du får 200.000kr i vinst på din bostadsförsäljning,då är vinstskatten 50.000krom du skjuter på den så ökar den ju....och du får i slutändan betala MER vinstaskatt än du skulle gjort från början,ganska onödigt anser jag.
    Mer vinstskatt får jag inte betala. Däremot får jag betala ett slags uppskovsskatt men det är ändå mindre än vad jag skulle betala för att låna motsvarande summa från banken under lika lång tid. Vi har t.ex 120 000 kr i utestående vinstskatt. Skulle jag betalt in dessa pengar hade vi varit tvungna att låna 120 000 kr extra från banken för att finansiera köpet av den nya bostaden.

Valet man måste göra är alltså att betala 0,5 % ränta eller 1,6-5% för att samma
    120 000 kr. Är man ekonomisk är valet inte helt svårt.
  • Lakino
    fruis skrev 2010-05-23 13:06:11 följande:
    Mer vinstskatt får jag inte betala. Däremot får jag betala ett slags uppskovsskatt men det är ändå mindre än vad jag skulle betala för att låna motsvarande summa från banken under lika lång tid. Vi har t.ex 120 000 kr i utestående vinstskatt. Skulle jag betalt in dessa pengar hade vi varit tvungna att låna 120 000 kr extra från banken för att finansiera köpet av den nya bostaden.Valet man måste göra är alltså att betala 0,5 % ränta eller 1,6-5% för att samma120 000 kr. Är man ekonomisk är valet inte helt svårt.
    ja är man ekonomisk är valet inte helt svårt,inte f*n tar man ett lån,man betalar skatten DIREKT.
  • Lakino
    fruis skrev 2010-05-23 13:06:11 följande:
    Mer vinstskatt får jag inte betala. Däremot får jag betala ett slags uppskovsskatt men det är ändå mindre än vad jag skulle betala för att låna motsvarande summa från banken under lika lång tid. Vi har t.ex 120 000 kr i utestående vinstskatt. Skulle jag betalt in dessa pengar hade vi varit tvungna att låna 120 000 kr extra från banken för att finansiera köpet av den nya bostaden.Valet man måste göra är alltså att betala 0,5 % ränta eller 1,6-5% för att samma120 000 kr. Är man ekonomisk är valet inte helt svårt.
    vinstskatten ÖKAR ju ju längre du skjuter på den? det läggs till ränta...
  • Joual
    Lakino skrev 2010-05-23 13:04:19 följande:
    som jag har sagt innan,om företaget skickar ut dig på ärende,eller tjänsteresa så är väl god sed att du som skickas ut ANTINGEN ombeds att skriva fakturan på företaget,eller har du med dig ett företagskort och koden,och faktura skickas till företaget. jag har ALDRIG varit med om att man själv får lägga ut privata pengar...jo,jag har jobbat både på stora och små företag.
    De som reser mycket (eller av andra anledningar gör större utlägg i tjänsten) har företagskort. Dessa är dock kopplade till en personlig kredit. Eftersom dessa kort - precis som alla andra - har 45 dagars räntefri kredit så lämnar man in sina kvitton när man gör sin lönerapport, och får då igen pengarna för dessa samtidigt som kreditkorträkningen ska betalas. Kreditkortsräkningen kommer alltså till individen, inte till företaget. 
    Själv reser jag inte så mycket så jag har inget företagskort alls. När jag har utlägg så betalar jag dem med mitt eget kreditkort, lämnar in kvittona och får tillbaka pengarna. Inga krångligheter. 
    Så länge krediten är räntefri och du betalar det du ska varje månad så ser jag inga problem med kreditkort. De är inte djävulens verktyg. 
Svar på tråden lyxfällan!