Lakino skrev 2010-05-23 13:04:19 följande:
som jag har sagt innan,om företaget skickar ut dig på ärende,eller tjänsteresa så är väl god sed att du som skickas ut ANTINGEN ombeds att skriva fakturan på företaget,eller har du med dig ett företagskort och koden,och faktura skickas till företaget. jag har ALDRIG varit med om att man själv får lägga ut privata pengar...jo,jag har jobbat både på stora och små företag.
De som reser mycket (eller av andra anledningar gör större utlägg i tjänsten) har företagskort. Dessa är dock kopplade till en personlig kredit. Eftersom dessa kort - precis som alla andra - har 45 dagars räntefri kredit så lämnar man in sina kvitton när man gör sin lönerapport, och får då igen pengarna för dessa samtidigt som kreditkorträkningen ska betalas. Kreditkortsräkningen kommer alltså till individen, inte till företaget.
Själv reser jag inte så mycket så jag har inget företagskort alls. När jag har utlägg så betalar jag dem med mitt eget kreditkort, lämnar in kvittona och får tillbaka pengarna. Inga krångligheter.
Så länge krediten är räntefri och du betalar det du ska varje månad så ser jag inga problem med kreditkort. De är inte djävulens verktyg.