• vardag

lyxfällan!

hej.

ni som tittar på programmet lyxfällan,vad tycker ni?
    jag och min sambo tycker det är jättebra!

ska ni titta ikväll? tv3 kl 21.00

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-01 18:49
    det går bra att diskutera andra samhällsprogram oxå här i tråden såsom FUSKBYGGARNA.

• Svar på tråden lyxfällan!
  • fruis
    Lakino skrev 2010-05-23 13:04:19 följande:
    som jag har sagt innan,om företaget skickar ut dig på ärende,eller tjänsteresa så är väl god sed att du som skickas ut ANTINGEN ombeds att skriva fakturan på företaget,eller har du med dig ett företagskort och koden,och faktura skickas till företaget. jag har ALDRIG varit med om att man själv får lägga ut privata pengar...jo,jag har jobbat både på stora och små företag.
    Den goda sedan följs hur som helst inte på alla ställen. Det finns exempelvis svenska myndigheter som är restriktiva med att dela ut företagskort av politiska skäl. Då tvingas istället de anställda ligga ute med pengarna fram till nästa lön.
  • fruis
    Lakino skrev 2010-05-23 13:01:52 följande:
    så du tycker inte kredit är riktiga pengar? ja ,det va ju ett intressant sätt att se det på...
    Kredit är faktiskt inte riktiga pengar. Den förvandlas till riktiga pengar vid nästföljande månads slut men då har jag ju hunnit få pengar från mitt jobb och behöver således inte betala tjänsteresan med pengar från mitt eget sparkonto vilket jag annars skulle behöva.
  • fruis
    Lakino skrev 2010-05-23 13:11:02 följande:
    vinstskatten ÖKAR ju ju längre du skjuter på den? det läggs till ränta...
    Nej, man betalar en årlig avgift för att man har ett uppskov och den avgiften är inte definitionsmässigt vinstskatt utan skatt för uppskov. Men det stämmer att man får betala lite för att ha ett uppskov men de pengarna betalas ju efter hand och ackumuleras inte fram till den dagen du ska betala vinstskatten.
  • fruis
    Lakino skrev 2010-05-23 13:09:56 följande:
    ja är man ekonomisk är valet inte helt svårt,inte f*n tar man ett lån,man betalar skatten DIREKT.
    Lån måste man ta i vilket fall. Valet man har är om man ska låna från staten till billig peng eller om man ska låna från banken till lite dyrare peng.
  • Trynträ
    Lakino skrev 2010-05-22 23:02:02 följande:
    betala hotell och så vidare kan du ju göra med ett DEBITKORT,det behöver du inget KREDITKORT för att göra.
    Jag vill då inte ligga ute med pengar som jobbet ska stå för. Det kan handla om många tusen.
  • Trynträ
    Lakino skrev 2010-05-23 12:56:04 följande:
    nej,men då är ju inte kreditkortdet DITT utan det är kopplat till företaget du har eller jobbar för?när jag va ute på resande fot i jobbet hade jag företagets guldkort och koden och fakturan skickades till företaget,inget jag behövde bry mig om(fåmansföretag 3st)
    De flesta företag har nog kort som står på den anställda. Alla anställda får inte äran att använda kort med en massa pengar på av den anledningen att företaget vill godkänna inköpen innan så det inte blir som de där kontokortsaffärerna där folk inte lämnar in kvitton. Är det ett stort företag med 40 000 anställda så funkar det inte att ha massor med kontokort fyllda med pengar.
  • Joual
    Trynträ skrev 2010-05-23 13:33:33 följande:
    Jag vill då inte ligga ute med pengar som jobbet ska stå för. Det kan handla om många tusen.
    Men då måste du använda ett kreditkort, och kreditkort är ju som bekant djävulens verktyg. Alla som har kreditkort hamnar i lyxfällan. Så är det. Jajjamensan. 
  • Trynträ
    Joual skrev 2010-05-23 13:11:41 följande:
    De som reser mycket (eller av andra anledningar gör större utlägg i tjänsten) har företagskort. Dessa är dock kopplade till en personlig kredit. Eftersom dessa kort - precis som alla andra - har 45 dagars räntefri kredit så lämnar man in sina kvitton när man gör sin lönerapport, och får då igen pengarna för dessa samtidigt som kreditkorträkningen ska betalas. Kreditkortsräkningen kommer alltså till individen, inte till företaget.  Själv reser jag inte så mycket så jag har inget företagskort alls. När jag har utlägg så betalar jag dem med mitt eget kreditkort, lämnar in kvittona och får tillbaka pengarna. Inga krångligheter.  Så länge krediten är räntefri och du betalar det du ska varje månad så ser jag inga problem med kreditkort. De är inte djävulens verktyg. 
    Så har vi med.
  • Trynträ
    Joual skrev 2010-05-23 13:36:49 följande:
    Men då måste du använda ett kreditkort, och kreditkort är ju som bekant djävulens verktyg. Alla som har kreditkort hamnar i lyxfällan. Så är det. Jajjamensan. 
  • Waldo
    Lakino skrev 2010-05-23 13:04:19 följande:
    som jag har sagt innan,om företaget skickar ut dig på ärende,eller tjänsteresa så är väl god sed att du som skickas ut ANTINGEN ombeds att skriva fakturan på företaget,eller har du med dig ett företagskort och koden,och faktura skickas till företaget. jag har ALDRIG varit med om att man själv får lägga ut privata pengar...jo,jag har jobbat både på stora och små företag.
    Det är betydligt vanligare än vad du tror att man får ligga ute med pengar vid resor.
    Ett väldigt vanligt förfarande är att man själv ligger ute med pengarna och redovisar det med kvitto vid lönerapporteringen och då får ersättning för det.
    Många använder här sina personliga krediter och blir på så sätt inte belastade med tanke på att dom hinner att betala den räkningen, när lönen kommer och då även ersättningen för utläggen

Ska vi ta Volvo, det företaget känner du till eller hur, där har vi säljare som åker runt på de premisserna.
    Vi har tidigare pratat om att dina arbetslivs erfarenheter inte var så omfattande som du kanske trodde. Du tror inte det är så att detta kan vara ännu en av de saker som du fått en uppfattning om, för att du sett det på ett ställe och därför tror att det är så överallt och därmed skrivet i sten.
Svar på tråden lyxfällan!