• vardag

lyxfällan!

hej.

ni som tittar på programmet lyxfällan,vad tycker ni?
    jag och min sambo tycker det är jättebra!

ska ni titta ikväll? tv3 kl 21.00

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-01 18:49
    det går bra att diskutera andra samhällsprogram oxå här i tråden såsom FUSKBYGGARNA.

• Svar på tråden lyxfällan!
  • Trynträ
    sirisdotter skrev 2010-04-11 22:33:40 följande:
    Var det inte så när regeln infördes att man kunde räkna med att ens efterlevande fick betala den uppskjutna skatten, när de sålde ens bostadsrätt (eller kåk, väl)?Vill minnas att väninna resonerade så - och blev sur när regeln modifierades?
    Men gu vilket taskigt resonemang isåfall. Vill man verkligen skänka skulder till sina barn. Låter inte riktigt friskt måste jag säga. Snålt om inte annat.
  • Joual
    Trynträ skrev 2010-04-12 15:31:59 följande:
    Men gu vilket taskigt resonemang isåfall. Vill man verkligen skänka skulder till sina barn. Låter inte riktigt friskt måste jag säga. Snålt om inte annat.
    Jag förstår inte heller resonemanget.

Jag fattar ärligt talat inte varför det från början fanns en regel om att man öht kan skjuta upp reavinsten. Varför ska man göra det? Då är ju risken stor att man lever upp pengarna och har kvar skulden. Nej, det var fel från början. Att man inte kan skjuta upp skatteskulden nu är rätt.
  • Anna undrar
    Joual skrev 2010-04-12 15:35:31 följande:
    Jag förstår inte heller resonemanget. Jag fattar ärligt talat inte varför det från början fanns en regel om att man öht kan skjuta upp reavinsten. Varför ska man göra det? Då är ju risken stor att man lever upp pengarna och har kvar skulden. Nej, det var fel från början. Att man inte kan skjuta upp skatteskulden nu är rätt.
    Nä men nu snurrar ni till det! Man kan fortfarande skjuta upp skatten på vinsten, om man investerar den i en ny bostad. Det är väl bra? Tänk om du och din partner bor i en liten tvåa men får barn och vill köpa större. Vill du helst skatta bort säg 300 000 eller kunna fortsätta låna dem mot en liten ränta och ha 300 000 till att lägga på en större bostad?
  • Trynträ
    Anna undrar skrev 2010-04-12 15:39:38 följande:
    Nä men nu snurrar ni till det! Man kan fortfarande skjuta upp skatten på vinsten, om man investerar den i en ny bostad. Det är väl bra? Tänk om du och din partner bor i en liten tvåa men får barn och vill köpa större. Vill du helst skatta bort säg 300 000 eller kunna fortsätta låna dem mot en liten ränta och ha 300 000 till att lägga på en större bostad?
    Jo men om det förföljer en sen om man köper en billigare bostad så skulle inte jag vilja skjuta upp den. Fast jag fattade på min man som att om man deklarerat att man sålt den så behöver man inte skatta för den i framtiden heller om man köper ny bostad som är dyrare och senare en som är billigare. Vet dock inte om det stämmer.
  • sirisdotter
     Jo, det verkar bra.  Men vi är en och annan som av olika skäl skaffar billigare bostadsrätt - eller hus, som paret i Lyxfällan sist.
  • Joual
    Om du frågar mig så är svaret att jag vill betala reavinsten på en gång, så att den inte förföljer mig. Det är ju inte heller så att jag betalar skatt på hela beloppet.

Gör jag en vinst på 200 000 kr så är reavinstskatten 22%, dvs 44 000 kr. Då har jag fortfarande 156 000 kr att investera i mitt nya boende.
  • Bibbif

Instämmer med vad flera sagt tidigare, man känners sig som kungen av privatekonomi efter att ha sett på lyxfällan!

Och om krediter... en rolig anektdot. Vi har en väldigt stabil ekonomi, två fasta o bra inkomster, inget på avbetalning, inga betalningsanmärkningar etc. Enda lånen är CSN o bolån. Flyttade o vårt tankkort på JET var inte så användbart längre eftersom det inte finns  i närheten o sökte på annan mack.... och fick AVSLAG! När jag pratade med dom sade dom att vi var välkomna att höra av oss i framtiden om vår ekonomi förbättrades. Förstod ingenting! Sen visade det sig att dom gjorde kreditupplysning precis i skarven mellan våra två olika boenden. Så hehe då hade vi ett blancolån på 2 mille!!! Dom måste verkligen tyckt att vi hade en minst sagt tvevelaktig ekonomi =)

• jordgubbe0812
    Jo kreditupplysningar syns i 36 månader. Men jag har för mig att även aktuella krediter listas separat. Så den krediten borde synas fast inte just i listan över upplysningar.

Joual skrev 2010-04-11 11:43:00 följande:
    En kreditförfrågan syns i 36 månader. Jag har t ex en förfrågan från Statoil (skaffade bensinkort där) som inte längre syns, även om krediten finns kvar. Det är alltså bara nya förfrågningar som banken kan se. 
  • Joual

stas: 

Men kreditförfrågningarna säger ju inget om ifall krediten är beviljad eller inte. Hur ska då UC kunna veta om krediten är aktiv? 
  • Anna undrar
    Joual skrev 2010-04-13 00:41:46 följande:
    stas:  Men kreditförfrågningarna säger ju inget om ifall krediten är beviljad eller inte. Hur ska då UC kunna veta om krediten är aktiv? 
    UC har uppgifter på både kreditförfrågningar och beviljade krediter. Sen om du använder krediten eller inte, det vet UC inte.

Jag gjorde en storstädning blnd mina krediter nyligen, jag kollade med UC vad jag hade för krediter och avslutade dem. Tror att jag hade 5 varav 2 hade jag inte ens koll på att jag hade. Såna hänger med om man tex tar på avbetalning på ElGiganten så avslutas inte krediten bara för att du betalat utan den finns kvar tills du säger upp den.
    Jag själv hade flera krediter på 20 000 helt i onödan.
Svar på tråden lyxfällan!