• vardag

lyxfällan!

hej.

ni som tittar på programmet lyxfällan,vad tycker ni?
    jag och min sambo tycker det är jättebra!

ska ni titta ikväll? tv3 kl 21.00

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-01 18:49
    det går bra att diskutera andra samhällsprogram oxå här i tråden såsom FUSKBYGGARNA.

• Svar på tråden lyxfällan!
  • Margaux
    Lakino skrev 2010-05-23 13:04:19 följande:
    som jag har sagt innan,om företaget skickar ut dig på ärende,eller tjänsteresa så är väl god sed att du som skickas ut ANTINGEN ombeds att skriva fakturan på företaget,eller har du med dig ett företagskort och koden,och faktura skickas till företaget. jag har ALDRIG varit med om att man själv får lägga ut privata pengar...jo,jag har jobbat både på stora och små företag.
    Jag tror detta är ganska ovanligt eftersom det är svårare för företaget att kontrollera och att "ansvarskänslan" inte är lika stor för den anställda.
    Vi har i vår firma som är relativt liten provat båda(eller alla har EGNA kreditkort som beställts och betalas av företaget men stor på individuella namn) och firma kort som kan användas vid speciella tillfällen. En tidigare kollega missbrukte firmakortet(kvitton blev aldrig redovisade) vilket resulterade i en obehaglig situation för chefen, skulle den anställda stå för detta, eller han som chef? Detta upptäcktes givetvis vid revisorernas genomgång, rätt långt efteråt...
    Står kreditkortet i den anställdas namn så är det hans ansvar att alla kvitton redovisas för att få ut pengar.... Lättare för alla parter! Och nog fasiken blir man mer noggrann när det är ens eget namn som står på kortet! Och man lägger ju aldrig ut pengarna.... det är 45 dagar räntefritt hos Mastercard, gott om tid för att hinna med processen att få in "riktiga" pengar på kontot och betala kreditkortet vid förfall= helt gratis pengalån!
    Vi reser massa i jobbet!
  • Kjell2
    Lakino skrev 2010-05-24 12:28:22 följande:
    ja vi pratade ju företag och betalning utav hotell osv och ni hävdar att ni får stå för utläggen,och då sa jag att det hör till GOD SED att företaget skickar med kreditkort+kod och fakturan går DIREKT till företaget= företagskort.
    Möjligtvis att det är god sed och att en del företag gör så. Men en hel del företag, stora och små,  har gått ifrån företagskort då det blev för mycket trassel, svinn och sena reseräkningar. Istället betalar det personliga kort för sina anställda att använda i tjänsten.

/Kjell
  • Virriga Vera
    Lakino skrev 2010-05-24 12:28:22 följande:
    ja vi pratade ju företag och betalning utav hotell osv och ni hävdar att ni får stå för utläggen,och då sa jag att det hör till GOD SED att företaget skickar med kreditkort+kod och fakturan går DIREKT till företaget= företagskort.
    Och jag hävdade att det är inte GOD SED utan företagets policy som styr och att de flesta företag faktiskt föredrar att man själv betalar och sedan skriver en reseräkning och bifogar sina kvitto.
  • Trillian
    Lakino skrev 2010-05-24 12:31:36 följande:
    men för att återgå till det här med kreditkort som PRIVATPERSON,det behövs ju inte. så VARFÖR har ni som privatpersoner kreditkort? varför använder ni inte er lön?
    Man får ju bonus och extra försäkringar osv. Lönen använder man sedan när man via sin internetbank betalar räkningen.

Jag använder inte mitt kreditkort numera, eftersom vår ekonomi har knakat i fogarna på sistone. (Det har inte knakat pga kreditkortet dock, en rejält minskad omsättning i vårt företag har mer med saken att göra). Men när jag har haft det gott ställt har jag använt kreditkort. Det har faktiskt känts säkrare att använda kredikortet än kortet som är direkt kopplat till våra bankkonton om man skulle bli av med kortet dessutom. Då hade jag mer på kontot än på krediten. Nu blir jag av med mer om jag blir av med kreditkortet än om jag blir av med bankkortet så nu känns bankkortet säkrare .
  • Kjell2
    men för att återgå till det här med kreditkort som PRIVATPERSON,det behövs ju inte.så VARFÖR har ni som privatpersoner kreditkort? varför använder ni inte er lön?
    Jag har privat kreditkort och använder det ofta. Får en månads gratis kredit, lite bonuspoäng och andra fördelar. Använder lönen för att betala räkningen som kommer i slutet av månaden.
  • Margaux
    men för att återgå till det här med kreditkort som PRIVATPERSON,det behövs ju inte. så VARFÖR har ni som privatpersoner kreditkort? varför använder ni inte er lön?
    Till att betala resor etc så använder jag ALLTID kreditkort pga av försäkringarna som man får. Till köp på nätet pga av att skulle kortet bli utnyttjat så är det mkt lättare att ordna upp i än med ett visakort kopplat till ett konto.
    Ska jag göra större inköp använder jag också kredit, men betalar oftast tillbaks då räkningen förfaller! Dvs lånar pengar gratis ett litet tag!
    Jag har 2 privata, och ett firmakort, reser alltid med ALLA korten fördelade på olika platser så att jag förhoppningsvis aldrig blir helt utan kort!

Kreditkort är helt SUPER om man använder dem på rätt sätt!! Annars kan det bli dyrt!
  • Virriga Vera
    Men hur svårt är det att komma ihåg vad vi har berättat om och om igen för dig under ett antal år och dina olika nick.
  • Lakino
    Virriga Vera skrev 2010-05-24 12:40:38 följande:
    Men hur svårt är det att komma ihåg vad vi har berättat om och om igen för dig under ett antal år och dina olika nick.
    och du tror att jag bara vill ha svar ifrån dig,joual och trynträ? nej det finns fler på familjeliv som kanske vill göra sin röst hörd?
     är så trött på ert förbannade gnatande..
  • Joual
    Lakino skrev 2010-05-24 13:07:10 följande:
    och du tror att jag bara vill ha svar ifrån dig,joual och trynträ? nej det finns fler på familjeliv som kanske vill göra sin röst hörd? är så trött på ert förbannade gnatande..
    Det är ju inte så att vi som skriver mycket i ekonomitrådar på något sätt hindrar andra från att göra inlägg....
  • Virriga Vera
    Lakino skrev 2010-05-24 13:07:10 följande:
    och du tror att jag bara vill ha svar ifrån dig,joual och trynträ? nej det finns fler på familjeliv som kanske vill göra sin röst hörd?  är så trött på ert förbannade gnatande..
    Hur hindrar vi att andra skriver?
Svar på tråden lyxfällan!