Lakino skrev 2010-05-23 13:04:19 följande:
som jag har sagt innan,om företaget skickar ut dig på ärende,eller tjänsteresa så är väl god sed att du som skickas ut ANTINGEN ombeds att skriva fakturan på företaget,eller har du med dig ett företagskort och koden,och faktura skickas till företaget. jag har ALDRIG varit med om att man själv får lägga ut privata pengar...jo,jag har jobbat både på stora och små företag.
Jag tror detta är ganska ovanligt eftersom det är svårare för företaget att kontrollera och att "ansvarskänslan" inte är lika stor för den anställda.
Vi har i vår firma som är relativt liten provat båda(eller alla har EGNA kreditkort som beställts och betalas av företaget men stor på individuella namn) och firma kort som kan användas vid speciella tillfällen. En tidigare kollega missbrukte firmakortet(kvitton blev aldrig redovisade) vilket resulterade i en obehaglig situation för chefen, skulle den anställda stå för detta, eller han som chef? Detta upptäcktes givetvis vid revisorernas genomgång, rätt långt efteråt...
Står kreditkortet i den anställdas namn så är det hans ansvar att alla kvitton redovisas för att få ut pengar.... Lättare för alla parter! Och nog fasiken blir man mer noggrann när det är ens eget namn som står på kortet! Och man lägger ju aldrig ut pengarna.... det är 45 dagar räntefritt hos Mastercard, gott om tid för att hinna med processen att få in "riktiga" pengar på kontot och betala kreditkortet vid förfall= helt gratis pengalån!
Vi reser massa i jobbet!