• vardag

lyxfällan!

hej.

ni som tittar på programmet lyxfällan,vad tycker ni?
    jag och min sambo tycker det är jättebra!

ska ni titta ikväll? tv3 kl 21.00

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-01 18:49
    det går bra att diskutera andra samhällsprogram oxå här i tråden såsom FUSKBYGGARNA.

• Svar på tråden lyxfällan!
  • Trynträ
    Butterscotch skrev 2010-05-02 06:38:39 följande:
    Om du betalar skatten pa en gang far du mindre pengar att lagga som insats i det nya, dyrare boendet = du maste ta hogre lan an du annars hade behovt ta. Rantan pa det nya lanet ar hogre an rantan pa uppskovet (pa uppskovet betalar du 0,5% ranta per ar). Sa nej, det ar inte meningen att satta folk i klistret. Du maste naturligtvis sjalv ha koll pa hur mycket skatt du ska betala om/nar du byter till en billigare bostad, och avsatta pengar darefter.
    Jo det kan jag visserligen se nyttan av men man måste ju ändå lägga undan pengar till skatten utifall man måste betala den i framtiden och inte går i vinst på sitt nuvarande boende om man säljer det.
  • Butterscotch
    Trynträ skrev 2010-05-02 16:21:49 följande:
    Jo det kan jag visserligen se nyttan av men man måste ju ändå lägga undan pengar till skatten utifall man måste betala den i framtiden och inte går i vinst på sitt nuvarande boende om man säljer det.
    Jo, det måste man ju tänka på. Man får se till att amortera av så mycket lån som möjligt helt enkelt, så att man får ut så mycket cash som möjligt vid försäljning. Då kan man förhoppningsvis betala skatten även om man på papperet går med förlust.
  • Joual
    mamlan skrev 2010-05-02 00:22:01 följande:
    Det jag menar är att man har ett betalkort, exempelvis VISA då har man ju pengar insatta på ett konto kopplat till kortet, sedan så kan man ha en kredit kopplat till kortet så att man kan fortsätta handla även när pengarna på kontot är slut, och då blir det ränta på det man drar över. Vad är meningen med ett kort där du handlar bara på kredit för att sedan betala som räkningar? Är det inte lättare då att ha ett konto koplat till kortet så slipper man riskera att handla över sina tillgångar?
    Jag har både ett betalkort (kredit) och ett bankkort. Mitt kreditkort tycker jag är toppen när jag ska göra större inköp till vårt hem, boka resor, och när jag måste göra utlägg till jobbet, för att nämna några exempel. 
    Bankkortet har jag mina fickpengar på. Vi har gemensam ekonomi, men några egna tusenlappar att spendera varje månad. Privata utgifter betalar jag alltid från det kortet. 
    Jag tycker att kortens fuktion kompletterar varandra. Att t ex boka resor med kreditkortet ger ett extra skydd om resan blir inställd eller arrangören går i konkurs. Jag har inte heller lust att ligga ute med privata pengar för jobbutgifter. Det är dessutom räntefritt om jag betalar när räkningen kommer. Väldigt smidigt och enkelt. 
  • sirisdotter
    Joual skrev 2010-05-02 19:50:48 följande:
    Jag har både ett betalkort (kredit) och ett bankkort. Mitt kreditkort tycker jag är toppen när jag ska göra större inköp till vårt hem, boka resor, och när jag måste göra utlägg till jobbet, för att nämna några exempel.  Bankkortet har jag mina fickpengar på. Vi har gemensam ekonomi, men några egna tusenlappar att spendera varje månad. Privata utgifter betalar jag alltid från det kortet.  Jag tycker att kortens fuktion kompletterar varandra. Att t ex boka resor med kreditkortet ger ett extra skydd om resan blir inställd eller arrangören går i konkurs. Jag har inte heller lust att ligga ute med privata pengar för jobbutgifter. Det är dessutom räntefritt om jag betalar när räkningen kommer. Väldigt smidigt och enkelt. 
    Hoppas jag också kommer att inse fördelarna med två kort, när SEB infört förändringar.
  • korfu08

Jag tittar inte på det programmet, folk har ju satt i den situationen själva, så de får skylla sig själva och jag tycker bara det är skrattretande att folk inte har bättre koll på sin ekonomi, tycker det är fjantigt att se dem gråta och mjäkas med i TV. Jag har bättre för mig än att se detta program.

• Lakino
    Trynträ skrev 2010-04-27 21:38:29 följande:
    Många jobb kräver att du har ett kreditkort för att kunna betala hotell, resor och liknande. Å det är noll ränta om man ser till att betala i tid. Sen ska man alltid ha en buffert om man har kreditkort utifall att.
    betala hotell och så vidare kan du ju göra med ett DEBITKORT,det behöver du inget KREDITKORT för att göra.
  • Joual
    Lakino skrev 2010-05-22 23:02:02 följande:
    betala hotell och så vidare kan du ju göra med ett DEBITKORT,det behöver du inget KREDITKORT för att göra.
    Menar du att man bör ligga ute med egna pengar för sina jobbomkostnader? Varför det? 
  • Lakino
    Trynträ skrev 2010-04-23 21:26:47 följande:
    Fast det låter ju helt idiotiskt meningslöst. Då har man ju kanske handlat upp skattepengarna redan. Jag skulle inte vilja ligga ute med en sån skuld.
    inte jag heller,in med den direkt,varför skjuta på nåt? fattar det inte...
  • Lakino
    Butterscotch skrev 2010-05-02 06:38:39 följande:
    Om du betalar skatten pa en gang far du mindre pengar att lagga som insats i det nya, dyrare boendet = du maste ta hogre lan an du annars hade behovt ta. Rantan pa det nya lanet ar hogre an rantan pa uppskovet (pa uppskovet betalar du 0,5% ranta per ar). Sa nej, det ar inte meningen att satta folk i klistret. Du maste naturligtvis sjalv ha koll pa hur mycket skatt du ska betala om/nar du byter till en billigare bostad, och avsatta pengar darefter.
    hrm,om du får 1miljon för din lägenhet,så räknar du ju bort vinstskatten DIREKt OCH vet vad du har att röra dig med,oavsett om du lånar till din nya bostad eller köper den kontant.
Svar på tråden lyxfällan!