mamlan skrev 2010-05-02 00:22:01 följande:
Det jag menar är att man har ett betalkort, exempelvis VISA då har man ju pengar insatta på ett konto kopplat till kortet, sedan så kan man ha en kredit kopplat till kortet så att man kan fortsätta handla även när pengarna på kontot är slut, och då blir det ränta på det man drar över. Vad är meningen med ett kort där du handlar bara på kredit för att sedan betala som räkningar? Är det inte lättare då att ha ett konto koplat till kortet så slipper man riskera att handla över sina tillgångar?
Jag har både ett betalkort (kredit) och ett bankkort. Mitt kreditkort tycker jag är toppen när jag ska göra större inköp till vårt hem, boka resor, och när jag måste göra utlägg till jobbet, för att nämna några exempel.
Bankkortet har jag mina fickpengar på. Vi har gemensam ekonomi, men några egna tusenlappar att spendera varje månad. Privata utgifter betalar jag alltid från det kortet.
Jag tycker att kortens fuktion kompletterar varandra. Att t ex boka resor med kreditkortet ger ett extra skydd om resan blir inställd eller arrangören går i konkurs. Jag har inte heller lust att ligga ute med privata pengar för jobbutgifter. Det är dessutom räntefritt om jag betalar när räkningen kommer. Väldigt smidigt och enkelt.