• vardag

lyxfällan!

hej.

ni som tittar på programmet lyxfällan,vad tycker ni?
    jag och min sambo tycker det är jättebra!

ska ni titta ikväll? tv3 kl 21.00

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-01 18:49
    det går bra att diskutera andra samhällsprogram oxå här i tråden såsom FUSKBYGGARNA.

• Svar på tråden lyxfällan!
  • Virriga Vera
    Lakino skrev 2010-05-24 12:16:56 följande:
    *asgarv* finns det inget som heter god sed? när föddes du? jag är född 1977....
    Du förstår mycket väl vad jag menar så det finns ingen anledning att vara spydig, det vinner du absolut inget på.
    Lakino skrev 2010-05-24 12:18:37 följande:
    kan du inte  rättsvetenskap virriga vera?
    Nej, jag är inte kunnig inom rättsvetenskap och det är ju inte det vi diskuterar här heller. Här diskuterar vi den policy som företag har gällande betalning av resor för sina anställda.
  • Lakino
    Virriga Vera skrev 2010-05-24 12:21:52 följande:
    Du förstår mycket väl vad jag menar så det finns ingen anledning att vara spydig, det vinner du absolut inget på. Nej, jag är inte kunnig inom rättsvetenskap och det är ju inte det vi diskuterar här heller. Här diskuterar vi den policy som företag har gällande betalning av resor för sina anställda.
    nej vi pratar kreditkort.
  • Lakino

God sed

Från Wikipedia
    Hoppa till: navigering, sök

God sed, eller lat. opus morale, goda gärningar; rättsligt begrepp som används företrädesvis för sådant inte nedtecknad i skriftliga lagar utan ter sig som informella normer. God sed innefattar såväl det brukliga (vanligt förekommande) som det etiskt och moraliskt korrekta inom ett yrkeskrets, samhälle, vänskapskrets, o.s.v.

Ortens sed brukar vanligtvis vara det som är mest förekommande på en ort, till exempel dygnets tidpunkt då samhället ska vara tyst för läggdags, eller tidpunkter för tvättning, o.s.v.

God redovisningssed är ett undantag, eftersom det är en juridisk term som är tvingande enligt bokföringslagen. Det betyder att ett företag måste redovisa som övriga företag redovisar, och på det sätt som är brukligt att redovisa inom företagets bransch.

Sedvanerätt är också mer formell juridisk term än god sed, och avser sådant som inte kommit till uttryck i skrivna lagregler men är bindande för myndigheter och enskilda.

• Virriga Vera
    Lakino skrev 2010-05-24 12:22:54 följande:
    och användate av dem, så vad har det med rättsvetenskap att göra?
  • Joual
    Lakino skrev 2010-05-24 12:22:54 följande:
    ... och för den absoluta majoriteten av alla anställda så är kreditkort inblandade när det gäller utlägg för kostnader i tjänsten. Du har hakat upp dig.
  • Lakino
    Virriga Vera skrev 2010-05-24 12:23:41 följande:
    och användate av dem, så vad har det med rättsvetenskap att göra?
    ja vi pratade ju företag och betalning utav hotell osv och ni hävdar att ni får stå för utläggen,och då sa jag att det hör till GOD SED att företaget skickar med kreditkort+kod och fakturan går DIREKT till företaget= företagskort.
  • Joual
    Lakino skrev 2010-05-24 12:28:22 följande:
    ja vi pratade ju företag och betalning utav hotell osv och ni hävdar att ni får stå för utläggen,och då sa jag att det hör till GOD SED att företaget skickar med kreditkort+kod och fakturan går DIREKT till företaget= företagskort.
    Och flera av oss hävdar att det inte funkar så längre. Majoriteten av alla företag jag känner till (har faktiskt frågat runt en del) har samma lösning som företaget där jag jobbar, dvs att man har ett företagskort med personlig kredit. Man får alltså räkningen hem till sig själv som privatperson, och får betalt för utläggen av företaget när man redovisar kvitton.

Du får hänvisa hur mycket du vill till god sed, men det brukar numera fungera som jag beskrev här ovanför.
  • Trillian
    Lakino skrev 2010-05-24 12:28:22 följande:
    Det beror helt på hur stort företag det är frågan om.
  • Lakino

men för att återgå till det här med kreditkort som PRIVATPERSON,det behövs ju inte.
    så VARFÖR har ni som privatpersoner kreditkort? varför använder ni inte er lön?

• Joual
    Lakino skrev 2010-05-24 12:31:36 följande:
    men för att återgå till det här med kreditkort som PRIVATPERSON,det behövs ju inte.så VARFÖR har ni som privatpersoner kreditkort? varför använder ni inte er lön?
    Men allvarligt talat: det har jag och många, många fler skrivit om i både den här och många andra trådar genom åren. Har du missat allt det?
Svar på tråden lyxfällan!