• vardag

lyxfällan!

hej.

ni som tittar på programmet lyxfällan,vad tycker ni?
    jag och min sambo tycker det är jättebra!

ska ni titta ikväll? tv3 kl 21.00

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-01 18:49
    det går bra att diskutera andra samhällsprogram oxå här i tråden såsom FUSKBYGGARNA.

• Svar på tråden lyxfällan!
  • vardag

alltså hur tänker man när man tar en hjullastare på leasing för 22.000+moms/månad???
    och första budgeten ja,vad säger man?

nya budgeten va ju mer "normal " ialfall.

men han är bara 28år och hade skulder på 2,2miljoner.
    alltså jag fattar det inte...

• Waldo
    vardag skrev 2010-04-02 16:00:32 följande:
    alltså hur tänker man när man tar en hjullastare på leasing för 22.000+moms/månad???och första budgeten ja,vad säger man?nya budgeten va ju mer "normal " ialfall.men han är bara 28år och hade skulder på 2,2miljoner.alltså jag fattar det inte...
    Tja i min affärsvärld behöver en leasing på en hjullastare inte vara en galen sak beroende på affärsplanen.

Det är inte intressant att diskutera förrens man sett TB iallafall
  • vardag
    Waldo skrev 2010-04-02 18:33:07 följande:
    Tja i min affärsvärld behöver en leasing på en hjullastare inte vara en galen sak beroende på affärsplanen.Det är inte intressant att diskutera förrens man sett TB iallafall
    man bör väl inte köpa inventarier innan företaget bär sina egna kostnader??

så att köpa en hjullastare som kostar 22.000kr+moms per månad innan man ens SKICKAT iväg sin FÖSTA FAKTURA,låter inte som nåt bra företagande tyvärr.
  • bonnieloveskim
    vardag skrev 2010-04-02 20:53:05 följande:
    man bör väl inte köpa inventarier innan företaget bär sina egna kostnader??så att köpa en hjullastare som kostar 22.000kr+moms per månad innan man ens SKICKAT iväg sin FÖSTA FAKTURA,låter inte som nåt bra företagande tyvärr.
    instämmer..

sen fick han ju inte ens betalat på första fakturan..
    de var inte överens om vad som skulle ingå i arbetsuppgifterna de ansåg han hade gjort för mycket ? ju.

skiva tydliga avtal, inte överarbeta, ha extraval.. jag tycket det var bra att han fick hjälp av en revisor under hela året.. kanske kan gå igenom detta med avtal med.. så man är tydlige med vad man ska ha betalt för och vad för arbetsuppgfiter man ska göra.
  • vardag
    bonnieloveskim skrev 2010-04-02 22:05:11 följande:
    instämmer..sen fick han ju inte ens betalat på första fakturan..de var inte överens om vad som skulle ingå i arbetsuppgifterna de ansåg han hade gjort för mycket ? ju.skiva tydliga avtal, inte överarbeta, ha extraval.. jag tycket det var bra att han fick hjälp av en revisor under hela året.. kanske kan gå igenom detta med avtal med.. så man är tydlige med vad man ska ha betalt för och vad för arbetsuppgfiter man ska göra.
    det som är skrämande och som till och med mattias sa,är ju att folk startar företag utan att ha en susning om att man ska betala moms,arbetsgivaravgifter och skatt.
  • Waldo
    vardag skrev 2010-04-02 20:53:05 följande:
    man bör väl inte köpa inventarier innan företaget bär sina egna kostnader??så att köpa en hjullastare som kostar 22.000kr+moms per månad innan man ens SKICKAT iväg sin FÖSTA FAKTURA,låter inte som nåt bra företagande tyvärr.
    Det beror väl på i allra högsta grad om företaget ÄR hjullastaren, eller hur
    Du kan inte räkna med att ett företag går med vinst första året.
    Går det med vinst, kanon, men det är få småföretagare förunnat de första åren

Att bära sina kostnader låter ju vackert att tala om, men det är inte det man är så interesserad av när man leder ett företag. Dom siffrorna lämnar man bakom sig i ytterdörren.Pratar man om företagande på den nivån ska man inte ägna sig åt företagande

Däremot håller man med om att det är skrämmande att man får starta företag utan att veta att man ska betala moms, skatt och andra avgifter
  • Trynträ

Det händer att jag kollar det men man blir otroligt förvånad hur korkade människor kan vara. Som att hjärnorna runnit ur eller nåt.

• Trynträ
    vardag skrev 2010-04-01 18:34:07 följande:
    ja,efter att ha läst här på FL i flera årså-JA jag tror att många är precis så korkade/okunniga.
    Det är ju bara för att du tycker att alla med kreditkort är korkade.
  • Trynträ
    vardag skrev 2010-04-02 22:44:12 följande:
    det som är skrämande och som till och med mattias sa,är ju att folk startar företag utan att ha en susning om att man ska betala moms,arbetsgivaravgifter och skatt.
    Det kan jag hålla med om att är väldigt illa. Fast det borde ju de flesta veta kan man tycka.
  • Tildamamman

Tycker det är synd att de sålde stackarens fyrhjuling. Enligt honom själv var den hans stora dröm och det enda han V E R K L I G E N önskade behålla...

Istället kunde de väl sålt han hus så kunde han fällt upp ett litet tält över fyrhjulingen?!?!

Hur dum får man bli?? Värdera fordonet högre än boendet??

Svar på tråden lyxfällan!