• vardag

lyxfällan!

hej.

ni som tittar på programmet lyxfällan,vad tycker ni?
    jag och min sambo tycker det är jättebra!

ska ni titta ikväll? tv3 kl 21.00

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-01 18:49
    det går bra att diskutera andra samhällsprogram oxå här i tråden såsom FUSKBYGGARNA.

• Svar på tråden lyxfällan!
  • johandra
    Joual skrev 2010-04-09 12:08:42 följande:
    Det beror väl på hur mycket man har att röra sig med? Vi plockar ut några tusenlappar i "fickpengar" varje månad. De kan vi disponera precis hur vi vill. Om någon av oss behöver något dyrare så har vi inte oändliga mängder med pengar, och då måste vi ta från den gemensamma potten = vi rådgör med varandra. Har man 500 kr i egna pengar måste man rådgöra om fler inköp än om man har 10 000 kr i egna pengar. Annars går man i konkurs. Eller hamnar i lyxfällan
    Precis!

Småsummor e en sak,men stora inköp måste iaf budgeteras här hemma då vi inte har en outtömlig källa på pengar..tyvärr!
    sirisdotter skrev 2010-04-09 11:55:05 följande:
    Ja, för den som aldrig haft moped eller fyrhjuling - eller tjusig villa - (eller andra skulder än CSN)  är det fascinerande att se tårarna över "leksakerna".
    Ja men alltså,boende och leverne måste ju ändå vara en prio?? Jag kan inte förstå hur man kan värdesätta en "leksak" över sitt boende..jag begriper det inte!
    Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Fru Sveden
    johandra skrev 2010-04-09 11:15:55 följande:
    Ja precis,så har vi det oxå..Jag har alltid full koll på alla räkningar,vilka som kommer vilken månad osv..Maken har noll koll på det,men han vet ju vilka räkningar vi har och hur mycket vår boendekostnad är osv..Och vi gör ALLTID räkningarna tillsammans! Men gårdagens avsnitt ja,vad ska man säga?? Det som förvånar mig mest är att alla sitter o gråter över sina motorfordon som dom måste sälja..Jag kan verkligen inte få in hur en moppe eller en fyrhjuling kan betyda så mycket att dom i praktiken (om dom inte varit tvingade) hellre skulle flytta från hus o hem för att få behålla dom...Jag förstår verkligen inte!
    Vi har gemensam ekonomi fast ändå inte. När jag blev föräldraledig med älsta sonen fick jag bara lägsta FP vilket gjort att min man betalade ALLA räkningar utom mitt CSN och min mobilräkning. Nu jobbar jag och betalar mer, men vi har kommit överens om vem som betalar vilka räkningar och vi försöker turas om att betala maten medan min man betalar i praktiken all bensin eftersom det nästan är enbart han som kör bilen. De pengar som är kvar på våra konton när räkningarna är betalade blir våra, men vi har samtidigt ett gemensamt intresse av att ha pengar kvar till slutet av månaden så att familjen klarar sig. Detta fungerar för oss och båda parter är nöjda med det. Vi sparar även gemensamt och sätter in lika många % av våra löner på ett gemensamt aktiekonto.

Större inköp diskuteras här också. Min man har tex börjat prata på att köpa ny dator för 7000-9000kr och vi behöver köpa ny barnvagn då vi väntar barn igen o.s.v dessa inköp kommer att göras, men inte allt på en gång. Vi är väldigt tekniskt intresserade båda två och mycket pengar går därför till just teknikprylar. Dock sparar vi ihop till dom eller köper dem när vi har pengar "över" och aldrig på avbetalning (min man är allergisk mot avbetalningar och jag vill ju inte att han skall få en allergiskreaktion och dö precis )

Vi kommer få tillbaka en del på skatten och jag har lagt förslaget att vi istället för att spara allt skall köpa ny säng för en del av pengarna Säng har vi behövt LÄNGE och det känns som att det är viktigt att vi har bra säng så att vi sover bra. Min man var inte så jätte sugen på det, men med lite bearbetning skall det nog gå
  • Bibbif
    Mummy skrev 2010-04-09 09:00:58 följande:
    Men de tjänade väl så pass mycket för att de hade fosterbarn?Visst att de var 8 personer i familjen, men måste man ha ett hus på närmare 400 kvm som kostar 20.000 i månaden??
    vad jag inte fattar, vet inte om jag hörde helt fel men hade huset bara kostat 1,4milj. ?!?!?
    Och eftersom dom sålt hus innan med vinst, så borde dom ju ha kontater att stoppa in i huset o inte behöva ha så mycket lån på sitt nuvarande boende. så 20 000 kr /mån, vad går det då till, direktverkade el? Eller vad?

Har man 63 000 kr in per månad så har man aboslut råd att bo i ett så stort hus om man vill. Men man måste ju prioritera vad man vill lägga sina pengar på. Räcker ju inte till ALLT!
  • Trynträ
    Bibbif skrev 2010-04-09 13:26:04 följande:
    vad jag inte fattar, vet inte om jag hörde helt fel men hade huset bara kostat 1,4milj. ?!?!?Och eftersom dom sålt hus innan med vinst, så borde dom ju ha kontater att stoppa in i huset o inte behöva ha så mycket lån på sitt nuvarande boende. så 20 000 kr /mån, vad går det då till, direktverkade el? Eller vad?Har man 63 000 kr in per månad så har man aboslut råd att bo i ett så stort hus om man vill. Men man måste ju prioritera vad man vill lägga sina pengar på. Räcker ju inte till ALLT!
    Jag fattade det som att de köpt dyrare hus allt eftersom och då sluppit skatten direkt och sen hade de köpt ett billigare (det nuvarande). Måste man alltså ändå betala vinstskatten för de andra husen då fast man inte behövde det innan? Vad är det då för vits liksom med en sån regel om man ändå måste betala skatt? Bättre att bli av med skulden direkt då än att man ska leva med den flera år framåt utan att veta när den ska betalas.
  • Mummy
    vad jag inte fattar, vet inte om jag hörde helt fel men hade huset bara kostat 1,4milj. ?!?!?Och eftersom dom sålt hus innan med vinst, så borde dom ju ha kontater att stoppa in i huset o inte behöva ha så mycket lån på sitt nuvarande boende. så 20 000 kr /mån, vad går det då till, direktverkade el? Eller vad?Har man 63 000 kr in per månad så har man aboslut råd att bo i ett så stort hus om man vill. Men man måste ju prioritera vad man vill lägga sina pengar på. Räcker ju inte till ALLT!
    Okej...missade en del i början och makens försök att återberätta något ge rjag inte så mycket för
    De hade ju närmare 1,3 miljoner i vinst på det första huset (sa hon väl??) Vilket var för 4 år sedan. Ja, då kan de inte ha mycket i lån om huset kostade 1,4
  • sirisdotter
    Missade början, visst såg huset fantastiskt ut - huspriser varierar väldigt i landet - Fritsla-nivån ligger kanske där? 
  • Lonlely Wolf

Jag tycker att Lyxfällan är ett bra program den visar verkligheten om folk ute i Sverige folk som visar utåtsett att dom e rika som har fina stora hus och tjusiga bilar, kläder efter senaste mode och skor så skåpen inte räcker till.....många av dem har bara en massa skulder, skulder som dom bara skiter i och sen behöver hjälp för att klara sig...Det e alldeles för lätt i Sverige att ta en massa lån ....sms lån.
    Det e tur att jag bara har en inkomst och med den betalar jag alltid räkningarna som etta sen det som blir kvar räcker till mat och hygien nått annat räcker det inte till, men jag måste acceptera det och jag skulle ALDRIG ta lån för att få mig en massa saker.

• majlinsa

De pratar om en massa krediter osv.. Och jag vet inte riktigt vad vi har.
    Vi har ett bolån,
    kredit på coop visa på 3000kr som vi aldrig rört då vi alltid klarat oss på de pengar vi satt in
    hm konto, när jag handlat med kontot så vill jag få hem kläderna och betala efter jag sett varorna. jag har redan pengarna när jag beställer kläder.
    klassas coop och hm in i de lyxfällan pratar om?

• badplats
    majlinsa skrev 2010-04-09 20:31:33 följande:
    De pratar om en massa krediter osv.. Och jag vet inte riktigt vad vi har. Vi har ett bolån, kredit på coop visa på 3000kr som vi aldrig rört då vi alltid klarat oss på de pengar vi satt in hm konto, när jag handlat med kontot så vill jag få hem kläderna och betala efter jag sett varorna. jag har redan pengarna när jag beställer kläder. klassas coop och hm in i de lyxfällan pratar om?
    bara om du använder pengarna enligt min mening ;)
  • sirisdotter
    badplats skrev 2010-04-09 20:49:04 följande:
    bara om du använder pengarna enligt min mening ;)
    Ja, men försöker du ta ett lån görs kreditupplysning.  Du får en kopia på de uppgifter som finns om din ekonomi.  Fick en chock när där står  uppräknat krediter jag inte är medveten om att jag har - och aldrig använder; typ 20 000 på Hemtexkortet.  Det skaffade jag aningslöst under en av alla deras kampanjer, eftersom jag fick rabatt på något jag ändå planerat att köpa.  ICA-kort, bensinkort -det visade sig att det räknas som om jag har en massa krediter!
Svar på tråden lyxfällan!