johandra skrev 2010-04-09 11:15:55 följande:
Ja precis,så har vi det oxå..Jag har alltid full koll på alla räkningar,vilka som kommer vilken månad osv..Maken har noll koll på det,men han vet ju vilka räkningar vi har och hur mycket vår boendekostnad är osv..Och vi gör ALLTID räkningarna tillsammans! Men gårdagens avsnitt ja,vad ska man säga?? Det som förvånar mig mest är att alla sitter o gråter över sina motorfordon som dom måste sälja..Jag kan verkligen inte få in hur en moppe eller en fyrhjuling kan betyda så mycket att dom i praktiken (om dom inte varit tvingade) hellre skulle flytta från hus o hem för att få behålla dom...Jag förstår verkligen inte!
Vi har gemensam ekonomi fast ändå inte. När jag blev föräldraledig med älsta sonen fick jag bara lägsta FP vilket gjort att min man betalade ALLA räkningar utom mitt CSN och min mobilräkning. Nu jobbar jag och betalar mer, men vi har kommit överens om vem som betalar vilka räkningar och vi försöker turas om att betala maten medan min man betalar i praktiken all bensin eftersom det nästan är enbart han som kör bilen. De pengar som är kvar på våra konton när räkningarna är betalade blir våra, men vi har samtidigt ett gemensamt intresse av att ha pengar kvar till slutet av månaden så att familjen klarar sig. Detta fungerar för oss och båda parter är nöjda med det. Vi sparar även gemensamt och sätter in lika många % av våra löner på ett gemensamt aktiekonto.
Större inköp diskuteras här också. Min man har tex börjat prata på att köpa ny dator för 7000-9000kr och vi behöver köpa ny barnvagn då vi väntar barn igen o.s.v dessa inköp kommer att göras, men inte allt på en gång. Vi är väldigt tekniskt intresserade båda två och mycket pengar går därför till just teknikprylar. Dock sparar vi ihop till dom eller köper dem när vi har pengar "över" och aldrig på avbetalning (min man är allergisk mot avbetalningar och jag vill ju inte att han skall få en allergiskreaktion och dö precis

)
Vi kommer få tillbaka en del på skatten och jag har lagt förslaget att vi istället för att spara allt skall köpa ny säng för en del av pengarna

Säng har vi behövt LÄNGE och det känns som att det är viktigt att vi har bra säng så att vi sover bra. Min man var inte så jätte sugen på det, men med lite bearbetning skall det nog gå