johandra skrev 2010-04-09 11:15:55 följande:
Ja precis,så har vi det oxå..Jag har alltid full koll på alla räkningar,vilka som kommer vilken månad osv..Maken har noll koll på det,men han vet ju vilka räkningar vi har och hur mycket vår boendekostnad är osv..Och vi gör ALLTID räkningarna tillsammans!Men gårdagens avsnitt ja,vad ska man säga??Det som förvånar mig mest är att alla sitter o gråter över sina motorfordon som dom måste sälja..Jag kan verkligen inte få in hur en moppe eller en fyrhjuling kan betyda så mycket att dom i praktiken (om dom inte varit tvingade) hellre skulle flytta från hus o hem för att få behålla dom...Jag förstår verkligen inte!
Här är det jag som sköter räkningarna. Maken är glad och tacksam över det
Vi har en månadsbudget som jag följer. Vi har gemensam ekonomi, och båda lönerna går in på ett servicekonto. Jag har en spalt för beräknade utgifter, och en för faktiska utgifter. Vissa saker är ju likadana varje månad, medan andra varierar. En del utgifter går inte att välja bort, t ex försäkringar, elräking och bensin. Andra kan vi styra över.
Vi gör så att jag skriver in alla månadens utgifter som är måsten, sen diskuterar vi hur vi ska disponera resten. Det kan handla om hur mycket vi får i fickpengar, och hur mycket som ska sparas/amorteras. Vi diskuterar också större inköp.
För oss funkar det bra, även om man såklart alltid skulle vilja ha lite mer pengar att röra sig med. Maken vet hur månaden ser ut, men behöver inte engagera sig mer än i diskussionen om de utgifter vi själva styr.
Jag kan förstår att det finns många som inte är intresserade av ekonomi på samma sätt som jag själv. Det jag INTE kan förstå är hur man kan bara strunta i ekonomin totalt. Man får tycka vad man vill om saken, men pengar är faktiskt oerhört viktigt....