• vardag

lyxfällan!

hej.

ni som tittar på programmet lyxfällan,vad tycker ni?
    jag och min sambo tycker det är jättebra!

ska ni titta ikväll? tv3 kl 21.00

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-01 18:49
    det går bra att diskutera andra samhällsprogram oxå här i tråden såsom FUSKBYGGARNA.

• Svar på tråden lyxfällan!
  • Winnertaco
    Tildamamman skrev 2010-04-03 17:12:16 följande:
    Tycker det är synd att de sålde stackarens fyrhjuling. Enligt honom själv var den hans stora dröm och det enda han V E R K L I G E N önskade behålla...Istället kunde de väl sålt han hus så kunde han fällt upp ett litet tält över fyrhjulingen?!?! Hur dum får man bli?? Värdera fordonet högre än boendet??
    Men det finns det väl många som gör? Ja, alltså inte bor i tält för att ha råd med en fyrhjuling, men jag vet många som har motor som intresse som bor billigt i en lägenhet för att ha råd med bilarna
    Johanna -06 Ludvig -08
  • LindaB78

Jag säger bara en sak:
    Kuvertskräck

dvs: om jag inte öppnar brevet så finns nog inter problemet...

har inga moraliska betänkligheter att gotta mig i andras olycka när deltagarna är så korkade.

• mamma hampus

Här är en till som tittar gärna på Lyxfällan men har missat Fuskbyggarna men jag skall sätta mig ner och titta på tv4.se/play.Men man har ju sett mycket på reklamen men något som jag följer med är "Arga snickaren"

• bonnieloveskim

de amatörer som gör det själva i arga snickarn är i alla fall  mer kompetenta i många fall än vad de är som bygger i fuskbyggarna...

• Fru Sveden

Jag och min man kollar ALLTID på lyxfälla! Det är på något sätt skönt att se att vi inte är helt blåsta när det kommer till eknomin

Jag har svårt att förstå hur en del bara kör på och stoppar huvudet i sanden och låtsas som inget när berget med skulder bara växer. Jag som har ångest över 40000kr i CSN lån

• Fjärilen235

Varje vecka ser jag lyxfällan

Ångesten är stor över alla skulder & att man sitter hos KFM

nej nån sådan har jag inte gjort

mamma hampus skrev 2010-04-06 16:11:27 följande:
    Vi som tittar på lyxfällan...har ni själva gjort en budettavla?
    Tar dagen som den kommer
  • Joual

Jag är ett troget fan av Lyxfällan. För mig personligen har det väl inte handlat om att jag lärt mig något nytt, utan att jag ständigt inspireras till att sköta om min egen ekonomi på ett bra sätt.

Man skulle kunna säga att jag gjort en egen budgettavla. För några år sedan gjorde jag en enkel excel-mall. Den innehöll rubriker som t ex hyra, hemförsäkring, CSN-lån och sparande (för att ge några exempel). Sedan hade jag en spalt för beräknad kostnad och en spalt för faktisk kostnad. Kostnader som kom årsvis - t ex bilskatten - delade jag på 12, kvartalsräkningar delade jag på 3. Och så vidare.

Jag fyllde i den varje månad i samband med att jag betalade räkningarna, och sedan sparade jag en kopia. Nu är det lätt för mig att gå tillbaka och se hur ekonomin utvecklat sig. Jag kan också lätt ta reda på vilka kostnader jag haft för t ex försäkringar det senaste året. Att ha koll på utgifterna tycker jag själv är det allra viktigaste när man vill komma på grön kvist.

• Hanniz84
    mamma hampus skrev 2010-04-06 16:11:27 följande:
    Vi som tittar på lyxfällan...har ni själva gjort en budettavla?
    nää, faktikst inte..
    men man kanske borde göra det
    BF 22juli *Längtar*
  • mamma hampus

Hur har ni koll på alla räkningar som kommer då,eller har ni mesta dels på autogiro eller faktura på nätet?

Jag har bara hyran och comhem på nätet de andra när jag har fått en räkning öppnar jag kuvert och kollar på den sedan lägger jag i en mapp med "Obetalda räkningar".

Sedan i slutet i varje månad tar jag fram den sedan så fort det är betalt och klart lägger jag det i nästa mapp som det står "Betalda räkningar" sedan när jag inte har något att göra tar jag den mappen och gör hål och sätter in i pärmar,en pärm för lite olika fakturor.

Men en fråga till er hur länge sparar ni era papper?Jag har ju sparat allt sedan jag flyttade hemmefrån och det är ju 7 år sedan.

Svar på tråden lyxfällan!