• vardag

lyxfällan!

hej.

ni som tittar på programmet lyxfällan,vad tycker ni?
    jag och min sambo tycker det är jättebra!

ska ni titta ikväll? tv3 kl 21.00

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-01 18:49
    det går bra att diskutera andra samhällsprogram oxå här i tråden såsom FUSKBYGGARNA.

• Svar på tråden lyxfällan!
  • Joual
    mamma hampus skrev 2010-04-06 16:41:39 följande:
    Hur har ni koll på alla räkningar som kommer då,eller har ni mesta dels på autogiro eller faktura på nätet?Jag har bara hyran och comhem på nätet de andra när jag har fått en räkning öppnar jag kuvert och kollar på den sedan lägger jag i en mapp med "Obetalda räkningar".Sedan i slutet i varje månad tar jag fram den sedan så fort det är betalt och klart lägger jag det i nästa mapp som det står "Betalda räkningar" sedan när jag inte har något att göra tar jag den mappen och gör hål och sätter in i pärmar,en pärm för lite olika fakturor.Men en fråga till er hur länge sparar ni era papper?Jag har ju sparat allt sedan jag flyttade hemmefrån och det är ju 7 år sedan.
    Vet inte om frågan var till mig, men jag tar mig friheten att svara

Ja, jag har bra koll på vilka räkningar som kommer. Jag har följande tumregel:
    * Räkningar som är på samma summa varje månad ligger på autogiro. Det är t ex bilförsäkringen, TV-licensen och överföringen till matkortet.
    * Räkningar som kommer regelbundet men med skiftande summa har jag på e-faktura. Hit hör t ex elräkningen och bensinräkningen.
    * Räkningar som kommer sällan lägger jag av en summa för varje månad. Det rör sig om t ex bilskatten, prenumerationer, tandläkarbesök och inköp av linser.
  • Joual
    Schnauser skrev 2010-04-06 18:01:30 följande:
    Oj, nick nummer femtielva blev inte långlivat!  
    Nejdå, men she'll be back
  • Reglementet

Men för sjutton, missade jag henne. Helvete.

• Bibbif
    mamma hampus skrev 2010-04-06 16:11:27 följande:
    Vi som tittar på lyxfällan...har ni själva gjort en budettavla?
    Hehe, nä, vi är nördigare än så!
    Hade under ett års tid ett excellark där vi förde in alla våra utgifter månadsvis. Så nu har vi stenkoll på vad en vanlig månad kostar oss och hur mycket pengar vi lagt på kläder, trädgård, boende, bensin, mat, semesterresor etc varje månad.

Nu har vi en tvåårsbudget för större inköp som resor, friggebod, ny bil etc. Eller nä, jag ljög, den är nog nästan på 3 år. Men det är för att vi ska ha barn till midsommar och vill ha råd vara hemma med bebisen i drygt 2 år o sen bara jobba deltid. Vill inte gå o köpa en ny bil o sen inse att "oj, nu måste jag jobba heltid bara för vi lade sparpengarna på en ny bil". Så det är mer en inköpslista på vad vill vill köpa, vad det kostar o i vilken takt vi kan köpa det utan att inkräkta på hur länge vi kan dryga ut på FP o jobba deltid.
  • Fru Sveden
    Hur har ni koll på alla räkningar som kommer då,eller har ni mesta dels på autogiro eller faktura på nätet? Jag har bara hyran och comhem på nätet de andra när jag har fått en räkning öppnar jag kuvert och kollar på den sedan lägger jag i en mapp med "Obetalda räkningar". Sedan i slutet i varje månad tar jag fram den sedan så fort det är betalt och klart lägger jag det i nästa mapp som det står "Betalda räkningar" sedan när jag inte har något att göra tar jag den mappen och gör hål och sätter in i pärmar,en pärm för lite olika fakturor. Men en fråga till er hur länge sparar ni era papper?Jag har ju sparat allt sedan jag flyttade hemmefrån och det är ju 7 år sedan.
    Vi vanliga räkningar på allt som kommer från trafikstyrelsen som bilskatt och vägtullar, barnomsorgen, hyran och CSN.
    Vi har e-faktura på el och mobil.
    Vi har autogiro på billån, blancolån och barnförsäkringen.
    Och vi sätter undan en summa varje månad för räkninga som kommer en gång varje år eller var tredje månad så som hemförsäkring, bilförsäkring och bilskatt.
  • Winnertaco
    Hur har ni koll på alla räkningar som kommer då,eller har ni mesta dels på autogiro eller faktura på nätet? Jag har bara hyran och comhem på nätet de andra när jag har fått en räkning öppnar jag kuvert och kollar på den sedan lägger jag i en mapp med "Obetalda räkningar". Sedan i slutet i varje månad tar jag fram den sedan så fort det är betalt och klart lägger jag det i nästa mapp som det står "Betalda räkningar" sedan när jag inte har något att göra tar jag den mappen och gör hål och sätter in i pärmar,en pärm för lite olika fakturor. Men en fråga till er hur länge sparar ni era papper?Jag har ju sparat allt sedan jag flyttade hemmefrån och det är ju 7 år sedan.
    Vi gör budget i ett excelark som vi hämtat från Nordeas hemsida, den är jättebra. Vi för in allt för varje månad i början av året, vi vet vad som kommer varje månad (tv, bredband, el, a-kassa osv) och vilka månader de stora räkningarna som bilskatt och hemförsäkring kommer. Vi vet ungefär vad vi tjänar, så det är inte så svårt att räkna ut hur mycket vi kan lägga på mat och annat efter att vi betalt räkningar och annat sparande.

Gamla räkningar ligger i källaren, en mapp för varje år.
    Johanna -06 Ludvig -08
  • Bibbif
    bonnieloveskim skrev 2010-04-01 22:13:24 följande:
    i veckan kom de tpost hem i brevlådan... från ett företag som heter seven..jag hade inte hört talas om dem så jag öppnade brevet och läste..."låna 10.000-30.000 bla bla bla..."jag gav det brevet till min 8åriga son som älskar att se lyxfällan.så bad jag han att läsa vad som stod...han läste att det var om att låna pengar.ja sa jag.. vad gör vi med sådanna brev..han tittade på migriver sönder?ja varså god sa jag.. gör det ordentligt bäst lära ut sånt i tid.
    haha
    Rätta takter! Min 3 åring går o släcker lampor och säger " jag vill hellre åka karusell o äta glass" Gäller som sagt att prioritera vad man vill göra...
  • Trynträ
    Reglementet skrev 2010-04-06 19:10:43 följande:
    Men för sjutton, missade jag henne. Helvete.
    Tror det var bl.a mitt fel i en annan tråd som gjorde att hon försvann.
  • Winnertaco
    Trynträ skrev 2010-04-06 20:01:00 följande:
    Tror det var bl.a mitt fel i en annan tråd som gjorde att hon försvann.
    Så det var du som förstörde mitt kvällsnöje denna gång??? Fyyyyy skäms.
    Johanna -06 Ludvig -08
Svar på tråden lyxfällan!